רשות התחרות >> כללים המתירים שיתוף פעולה בין מלווים בהסדרי חוב

הרשות מפרסמת גילוי דעת נוסף העוסק בשיתופי פעולה בין גופים פיננסיים שלא בתחום התחרות. גילוי הדעת החדש עוסק בשיתופי פעולה בהסדרי חוב, וזאת בהמשך לגילוי דעת 1/19 שפורסם בעניין שיתופי פעולה בקבלת החלטות בתאגיד שמשקיעים מוסדיים מחזיקים במניותיו

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/12/2019

הרשות מפרסמת גילוי דעת נוסף העוסק בשיתופי פעולה בין גופים פיננסיים שלא בתחום התחרות. גילוי הדעת החדש עוסק בשיתופי פעולה בהסדרי חוב, וזאת בהמשך לגילוי דעת 1/19 שפורסם בעניין שיתופי פעולה בקבלת החלטות בתאגיד שמשקיעים מוסדיים מחזיקים במניותיו.
 
בעבר נדרשה הרשות לנושא במסגרת גילוי דעת 1/08, אשר דן בשיתוף פעולה בין משקיעים מוסדיים בשינוי תנאי אגרות חוב עתידיות ושתוקפו פג ביום 31.12.2009, וכן במסגרת מכתב סיכום דיון שהוציאה הרשות ביום 13.5.2009 בעניין מגעים בין משקיעים מוסדיים להסדרת גביית חובות. אולם מסמכים אלה לא עלו כדי אסדרה רוחבית של הנושא, כך שהשחקנים נדרשו לפנות לרשות מעת לעת לצורך קבלת היתרים או פתרונות נקודתיים.  גילוי הדעת הנוכחי בעניין שיתוף פעולה בין מלווים בהסדרי חוב נועד לתת וודאות לספקי האשראי המעוניינים לבצע שיתופי פעולה כאמור, מבלי שיצטרכו לחשוש מהפרה של הוראות חוק התחרות הכלכלית. 
 
כאשר נושים מבקשים להגיע להסדר חוב עם מי שמתקשה לפרוע את חובו, כבר לא מתקיימים ביניהם יחסי תחרות על מתן האשראי לחייב. שיתוף פעולה בין ספקי האשראי בכובעם כנושים עשוי לייעל ולהגביר את סיכויי ההצלחה של הסדר החוב, הן לטובת הנושים והן לטובת החייב.
 
גילוי הדעת מתווה את המצבים שבהם שיתוף פעולה בין נושים לקראת הסדר חוב לא ייחשב הסדר כובל. על מנת לחסות תחת גילוי הדעת, על ההסדר לעמוד בתנאים הבאים:
1. חשש שהלווה לא יעמוד בהתחייבויותיו – גילוי הדעת חל רק על מקרים שבהם מצבו של החייב מעלה צורך בגיבוש הסדר חוב איתו. לפיכך, על כל אחד מהמשקיעים המוסדיים לבדוק עצמאית את מצב הלווה ולוודא שיש חשש של ממש שהוא לא יעמוד בהתחייבויותיו. גילוי הדעת מונה מספר אינדיקציות לעניין קיומו של חשש שהלווה לא יעמוד בהתחייבויותיו.
 
2. שיתוף הפעולה נוגע רק להסדר החוב מול הלווה – בכלל זה, שיתופי פעולה חוסים תחת גילוי הדעת רק כאשר הם נועדים להצלתו של אשראי קיים ולא לצורך העמדת אשראי חדש לתאגיד. שיתופי פעולה והסכמות החורגים מגדרי הסדר החוב ושאינם נועדים להצלחתו אינם חוסים תחת גילוי הדעת (אם כי הם עשויים לחסות תחת פטורי סוג אחרים).
 
3. תוכנו של שיתוף הפעולה והגורמים המעורבים בו – כדי ששיתוף פעולה יחסה תחת גילוי הדעת, עליו ועל המשתתפים לעמוד בתנאים הבאים:
א. לא ייקח חלק בשיתוף הפעולה מי שהשתתפותו אינה הכרחית.
ב. לא יועבר בין הצדדים מידע שאינו רלוונטי להסדר החוב שעל הפרק.
 
x