התגובות למדד המחירים לצרכן >> הראל פועלים ומיטב דש

המדד ירד 0.4% וטרף את הכללים

 

 
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/12/2019

 

 

תגובת עפר קליין הכלכלן הראשי של הראל פיננסים: 

 
המדד הנמוך לא משנה את התמונה – החלטת הריבית תלויה בעיקר בשקל
 
מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר ירד ב-0.4 אחוז נמוך מהערכתנו (מינוס 0.3-0.2), כאשר ירידה חדה מהצפי במחירי הפירות והירקות לצד ירידה עונתית במחירי החופשות הביאו לכך. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 0.3 אחוז, רחוק מיעד בנק ישראל.
 
התחזית הראשונית שלנו למדד דצמבר היא ל-0.1 אחוז כאשר עלייה עונתית במחירי ההלבשה תקוזז עם ירידה עונתית במחירי הפירות והירקות ובמחירי הנופש. לגבי מדד ינואר, אנו צופים ירידה של כ-0.4 אחוז בעיקר בשל ירידה עונתית חדה במחיר ההלבשה וההנעלה, ירידה נוספת במחירי החופשות והירידה במחיר החשמל, שתקזז בחלקה את העלייה במחיר המים. ל-12 החודשים הבאים אנו צופים אינפלציה של 1.2 אחוזים.
 
עוד פורסם הבוקר שהעודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים נותר מאוד גבוה על כמעט 4 מיליארד דולר במהלך הרבעון השלישי (על פי נתונים מנוכים עונתיות), בדומה לרבעון הקודם וקרוב ל-3.6 אחוזים מהתוצר במהלך 4 הרבעונים האחרונים. במהלך הרבעון ירידה קלה בעודף בחשבון השירותים קוזז עם ירידה בגירעון בחשבון הסחורות. גם "תיאבון" המשקיעים הזרים לחברות ישראליות נותר גבוה מאוד במהלך הרבעון השלישי עם השקעות ישירות 3.2 מיליארד דולר וכבר כ-11 מיליארד מתחילת השנה.
 
העודף המרשים בחשבון השוטף לצד המשך זרימת הכספים של משקיעים זרים ממשיכים להוות את הגורמים הבסיסיים שתומכים בחוזקו של השקל. יחד עם זאת, בחודשיים האחרונים ראינו פעילות מוגברת של בנק ישראל במטרה למנוע את המשך הייסוף המהיר של השקל.  להערכתנו פעולה זו של הבנק תימשך בתקופה הקרובה.
 
לגבי ריבית בנק ישראל המדד השלילי לא משנה את התמונה לפיה נראה שהאיום המרכזי על השגת יעד האינפלציה של בנק ישראל הוא התחזקותו של השקל, ומכאן שאנו מאמינים שהבנק ימשיך ויפעל לרכישת מט"ח ואם יהיה צורך בכך גם יפחית את הריבית במהלך המחצית הראשונה של 2020.
 
לדבי שוק הדיור,  סך המכירות של הדירות החדשות הגיעו לשיא חודשי חדש באוקטובר עם עלייה של כ-31 אחוזים בהשוואה לאוקטובר בשנה שעברה, בתמיכת עליית השכר, האבטלה הנמוכה, הריבית הנמוכה והירידה בריבית למשכנתאות. הפעילות הגוברת בענף הדיור תרמה להמשך עלייה במחירי הדירות ב-0.6 אחוז (בין אמצע ספטמבר לאמצע אוקטובר) וב-2.6 אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, כאשר הגורמים הבסיסיים ממשיכים לתמוך בהמשך זחילה כלפי מעלה של המחירים.

 

תגובת אלכס זבז'ינסקי מיטב דש: 

 
מדד המחירים לצרכן ירד בחודש נובמבר ב-0.4%, מעבר לתחזית שלנו לירידה של 0.2%. בעיקר תרמו ירידת המחירים של הוצאות על נסיעה לחו"ל והירקות והפירות. הפתיעו עם ירידה חדה יחסית סעיף ההלבשה וסעיף הריהוט והציוד.
הירידה בקצב האינפלציה מ-1.5% בחודש מאי ועד ל-0.3% בחודש נובמבר לא הייתה תוצאה של ירידה בסעיף בודד. הירידה בתרומה לאינפלציה השנתית בתקופה זו התפרסה על מרבית הסעיפים, כאשר הבולטים היו סעיף התחבורה והתקשורת, שתמורתו לאינפלציה ירדה ב-0.45%. שבעיקר הושפע מהירידה במחיר הדלק ומייסוף השקל. ירידות המחירים של הפירות והירקות תרמו כשליש האחוז.
רוב הסעיפים האחרים תרמו תרומה שלילית יותר צנועה. האינפלציה בישראל הושפעה מירידת המחירים בעולם, כפי שמתבטא בירידה בקצב האינפלציה של מדד המחירים ליצרן, בדומה למדינות האחרות.

 

 
 

תגובת בנק הפועלים 

 
מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר 2019 ירד בשיעור של 0.4% לרמה של 100.8 נקודות. בשנים-עשר החודשים האחרונים עלה המדד בשיעור של 0.3%. סעיף המזון הוא היחיד, מבין הסעיפים הראשיים, בו נרשמה החודש עליית מחירים של 0.2%. מחירי ההלבשה וההנעלה ירדו ב–1.1%, פירות וירקות ב-3.0%, מחירי הדלקים והשמנים בשיעור של  0.9% והוצאות על נסיעות לחו“ל וטיסות בארץ ירדו ב-3.7%. 
סעיף הדיור (מחירי שכ“ד) נותר החודש ללא שינוי, וברמה שנתית נרשמה עלייה בשיעור של 1.5%.  
מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, עלו בסקר האחרון בשיעור של 0.6% (נתונים ארעיים) ובשנה האחרונה השלימו עלייה של 2.6%. מחירי הדירות שברו את רמת השיא שנמדדה בקיץ 2017. 
 
תחזית מדד המחירים לצרכן
ירידת המדד החודש הייתה חדה יותר מהתחזית שלנו (צפינו ירידה של 0.2%). אנו מעריכים כי ירידת המדד מעבר לתחזיות מוסברת בחלקה הגדול ממבצעי המכירות שחלו בחודש נובמבר (בלאק פריידי), שהיו משמעותיים יותר השנה משנים קודמות. הדבר בא לידי ביטוי בירידה של 1.1% במחירי ההלבשה וההנעלה, זאת בניגוד לעונתיות של חודש זה, וכן בהוזלה של 0.9% בסעיף ריהוט וציוד לבית. ירידת המדד הושפעה גם מהייסוף המתמשך בשער השקל (נסיעות לחו“ל לדוגמה).
מדד המחירים לנובמבר מראה שהאינפלציה נמוכה בהשפעת הייסוף אך לא רק. גם סעיפים שפחות מושפעים משער-החליפין, כמו בריאות (0.0% בשנה האחרונה) וחינוך, תרבות ובידור (1.1% שנה האחרונה), התייקרו במתינות או כלל לא בשנה האחרונה. גם סעיף הדיור התייקר בשיעור מתון של 1.5%. בהסתכלות קדימה, הייסוף עדיין ישפיע מעט על המדדים הקרובים, וסבב הבחירות השלישי מרחיק את מועד העלאות המסים כנראה למחצית השנייה של 2020. הנחת העבודה נותרה שהמסים יתרמו 0.2% לאינפלציה בשנה הקרובה. אנו צופים עתה אינפלציה בשיעור של 1.0% ב-12 החודשים הקרובים.
 
השפעה על המדיניות המוניטרית
האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים הסתכמה בשיעור של 0.3% בלבד, רחוקה מהיעד התחתון של בנק ישראל (1.0%). אנו מעריכים שגם בנטרול השפעת הייסוף האינפלציה נמוכה באופן ניכר מהיעד של 2% אליו שואפת המדיניות. מדיניות בנק ישראל מתמקדת כעת ברכישות מט“ח, שלהערכתם משפיעה יותר על האינפלציה בטוח הקצר. העלייה המחודשת במחירי הדירות מהווה אף היא שיקול נגד הפחתת ריבית בשלב זה.
אנו מעריכים כי המדד הנמוך החודש מעלה את הסיכויים שבנק ישראל ישתמש בכלי הריבית במהלך המחצית הראשונה של 2020. 
 
x