קצת יותר מעשור לשוק השורי; גישות חדשות

סקירה זו מתבססת על ניתוח של מומחי הבנק השוויצרי לומברד אודייה ומומחים חיצוניים הוא סוקר את מצב השוק לאור האירועים האחרונים

 

 
סטפן מונייהסטפן מונייה
 

סטפן מונייה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/12/2019

סקירה זו מתבססת על ניתוח של מומחי הבנק ומומחים חיצוניים הוא סוקר את מצב השוק לאור האירועים האחרונים, האיומים המרכזיים והגישות העדכניות עבור משקיעים. 
 
להלן נקודות עיקריות:      
 
  • המסחר נותר הגורם המשמעותי ביותר שמוביל לחוסר וודאות והפולמוס בין ארה"ב לסין הופך קשה יותר לפתירה
  • כל ירידה בהוצאות הצרכנים בארה"ב, מהווה זרז פוטנציאלי לירידת השוק
  • גישות כמותניות ומקורות חדשים של נתונים הופכים מקובלים יותר, אך עדיין זקוקים לניתוח של מומחים
  • קריטריון הקיימות ימשיך להוסיף ערך ויציע את היחס הטוב ביותר של סיכון- רווח (risk- reward) לאורך זמן
 
קצת מעל 10 שנים והספירה עדיין נמשכת מאז שהשוק נכנס למצב שורי (מארס 2009), והמשקיעים דרוכים לכל סימן שמחזור זה מגיע לסיומו.
 
הפתגם אומר ששווקים שוריים לא מתים מזקנה, אלא מהפחד ממיתון. התחממות יתר של הכלכלה, או העלאת שיעורי הריבית על ידי בנק מרכזי במטרה להחניק את האינפלציה, הוכחו לאורך ההיסטוריה כגורמים שנוטים להרוג שוק שורי. לעת עתה, אף אחד מהאיומים האלה לא נראה באופק. יחד עם זאת, אנחנו יכולים להוסיף טריגר פוטנציאלי אחד; החשש הנגרם מחוסר ודאות.
 
אמנם ניתן לטעון כי שוק המניות בארה"ב נסחר כיום בשווי הוגן, כאשר ה-  S&P 500נמצא במכפיל רווח של 22 לעומת הממוצע ההיסטורי של קצת מעל 16, אך הסכנה היא הזעזוע בתנודתיות.
 
כמחצית מההון המושקע בשוק האמריקאי הוא באסטרטגיות פאסיביות ו/או במסחר אלגוריתמי עבור משקיעים שרגישים מאוד לחשיפה שלהם לסיכון. אמנם, בעולם זה של תשואות נמוכות, רבים מהמשקיעים ממוקדים הרבה יותר באיזון הסיכון. המשמעות היא שכל פגיעה בנזילות בהכרח תהיה לה השפעה דרמטית על השוק כולו. כך למשל, הנזילות ברבעון האחרון של 2018, צנח לרמתו הנמוכה ביותר בעשור, והחמיר את הירידה של השוק ב-17% באותם שלושה חודשים.
 
הגחמות במסחר
 
מה מניע את הפחדים של המשקיע? מסחר הוא אחד מכוחות הגרר החזקים ביותר שפועלים על המחזור העסקי; אולם הכח הזה תלוי באופן יחודי בציוצים של נשיא ארה"ב. בימים האחרונים המצב הסלים עוד יותר בעקבות דיווחים שארה"ב עשויה להגביל הזרמה של הון לסין, או להגביל את היכולת של חברות סיניות לסחור בארה"ב. 
 
בינתיים, ההשפעה עדיין לא ניכרת על רגשות הצרכן האמריקאי, שעדיין אחראי ליותר משלושה רבעים של הכלכלה האמריקאית. כעת, כשהיתרונות של ההקלה במיסים ב- 2018 על הכלכלה האמריקאית מנוטרלות על ידי התעריפים ההדדיים בין ארה"ב לסין, משקיעים צריכים להישאר דרוכים לכל סימן של האטה בצריכה של האזרח האמריקאי, אשר עלול להטות את הכלכלה להאטה גדולה יותר. עם המעבר לשלושת החודשים האחרונים של השנה, רצוי שלא לתת למצב החיובי של השנה הקודמת, בהשוואה של רבעון מול רבעון, להגדיל באופן מלאכותי את ההבנה שלנו לגבי המצב האמיתי של הכלכלה. 
 
זה ברור גם שההשפעה על המסחר הסיני היא לא מה שהיה מצופה. היצוא מסין לשאר העולם נשאר כפי שהוא, תודות להשקעות שלה בלוגיסטיקה והיכולת שלה להשתמש בגורמים שלישיים, כגון וייטנאם או קמבודיה, כיצואנים מתווכים. בעוד שסין סובלת מעליה בשיעור האבטלה, הכלכלה הסינית עברה כעת בעיקר לכלכלה מכוונת-שירותים, מה שהופך אותה לפחות תלויה ביבוא האמריקאי ומסייעת בהקלה של ההשפעה של הסכסוך במסחר. 
 
מכל מקום, בעוד שהמתחים נמשכים בלא שום סימן לפתרון, הסבירות להאטה בכלכלה העולמית, או במיתון בארה"ב, גדלה. אם לא ימצא פתרון לסכסוך בשנה הבאה כחלק ממסע הבחירות לנשיאות בארה"ב, אפילו הדמוקרטים בארה"ב – אשר גם הם לא יותר בעד סחר חופשי עם סין מאשר טראמפ, רק שמסיבות אחרות – לא ימהרו לפתור את הסכסוך. 
 
מקורות מידע חדשים
 
נכון לעכשיו, התמיכה בנזילות של בנקים מרכזיים, החל מהפדראל-רזרב בארה"ב, חיזקה את הערכות השווי בסביבה זו של תשואה נמוכה. 
 
עם שינוי זה בתמיכה הבסיסית בשוק, משקיעים מחפשים מקורות חדשים של אלפא משוק ההון. אנחנו רואים שני נושאים נרחבים בחיפוש אחר ביצועים: שילוב של גורמים מייצבים כאשר בוחרים שמות לתיקי ההשקעות של לקוחות, ושימוש במקורות מידע חלופיים בתהליך ההשקעה. 
 
כשמחזור השור ממשיך להתקדם, גוברת התודעה של הציבור לגבי מידת הסיכונים של האתגרים האקלימיים הניצבים בפנינו. התפתחות זו בתחושות הציבור, ויכולת מדעית טובה מתמיד של קביעת כמות הנזק, בשילוב חיפוש מתמשך של תשואה הניתנת להשקעה, עומדת גם היא מאחורי עליית המודעות לגבי התפקיד שהגורמים הסביבתיים, חברתיים וממשלתיים משחקים בהחלטות של תיקי השקעות. 
 
בלומברד אודייה משוכנעים שיכולת תמיכה תשפיע על התשואות מהשקעות ותציע הזדמנויות משמעותיות, באמצעות יתרונות טכנולוגיים ופתרונות המניבים צמיחה תוך שיפור היעילות והגבלה של העקבות שלנו על המשאבים. חברות המבינות את השינויים האלה והשואפות להפחית את הסיכונים, נמצאות במצב הטוב ביותר לחולל שינויים משמעותיים בעתיד ויש להן יתרון תחרותי. אנחנו מתייחסים לחברות אלו בקמפיין השיווק האחרון שלנו כ"נשרים", ולמתחרים הפחות זריזים שלהם כ"יענים". 
 
חלק מתהליך ההבנה הזה בא דרך מסגרת השקעה קניינית בלומברד אודייה והוא מבוסס על שלושה עמודי השקעה; יכולת הקיום של מודלים פיננסיים, פעילויות עיסקיות ומודלים. לאחר מכן אנחנו מנתחים את החשיפה של החברות למחלוקות ואיך הן מתמודדות עם המטרות של פיתוח בר קיימא של האו"ם. זה עוזר לבנות תיקי השקעות שיתאימו לערכים של הלקוחות שלנו. 
 
מידע זה הינו המפתח להבנת התפתחות נוף ההשקעה, וזיהוי הזדמנויות חדשות. יחד עם זאת, מידע מסורתי, הזמין לכולם, לא מספק את אותו יתרון בהשקעות, בין אם בצורה של אומדנים, שיעורי ריבית או תחזיות כלכליות ממשלתיות. 
 
The learning edge
 
במקום זאת, קהיליית המשקיעים הרואה בגישות הכמותיות למידע חדשני הופכת להיות הזרם המרכזי. לדוגמא, גישות כמויות משתמשות באינטלגנציה מלאכותית, בשילוב של הערכה של הרשתות החברתיות לגבי החברות. הם לוקחים נתונים מלוויינים, עיסקאות מצטברות של כרטיסי אשראי, או מיקומים של טלפונים סלולריים, ומפתחים מכונת למידה. טכנולוגיה יוצרת סימני מסחר ויתרונות תחרותיים פוטנציאליים. 
 
על כל פנים, לא משנה כמה מתוחכמים הנתונים, יכולת השימוש בגישות אלו עדיין תלוייה בהצגת השאלות הנכונות וניתוח התוצאות. משקיעים המחפשים איומים לשוק השורי תוך שימוש במקורות חלופיים צריכים גם כן להבין את ההבדל בין אינדיקטור פוטנציאלי מוקדם לבין רעש. בסופו של דבר, ההישגים שלהם יהוו את ההוכחה להצלחה או לכשלון. 
 
אנחנו מאמינים ששימוש בקריטריון של יכולת קיום לתיק השקעות ארוך-טווח ממשיך להיות הכי הגיוני, ואפילו כאשר המחזור הזה של השוק השורי יגיע בסופו של דבר לקיצו, אנחנו עדיין נציע את הגישה הטובה ביותר של סיכון מול רווח לאורך זמן. 
 
סטפן מוניה, מנהל ההשקעות הראשי CIO)  ), של הבנק השווייצרי לומברד אודייה.
 
x