מה הם הקריטריונים לבחירת מעריך שווי?

אופיו האתי-מוסרי של מעריך השווי הוא הוא השיקול המרכזי עבור הנהלת החברה בעת בחירה בין מעריכי שווי חיצוניים

 

 
 

אילן קלמנוביץ
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/10/2016

לשכת מעריכי השווי והאקטוארים הפיננסיים בישראל (IAVFA) ממליצה בעת בחירת מעריך שווי להנהלת חברה להעריך את כישוריו של מעריך השווי ולהביא בחשבון גם את הקשר בינה לבין מעריך השווי, ככל וקשר זה קיים. בעת הערכת כישוריו של מעריך השווי, על הנהלת החברה לשקול את הנקודות הבאות:

  1. הסמכה/ות מקצועית/יות או הכרה אחרת ביכולתו של מעריך השווי בתחום הערכת השווי של תאגידים, נכסים בלתי מוחשיים ומכשירים פיננסיים מורכבים – למשל, האם עבודתו של מעריך השווי כפופה לסטנדרטים ביצועיים טכניים או לדרישות מקצועיות או אחרות בענף, לסטנדרטים אתיים, ולדרישות אחרות בדבר חברות בגופים מקצועיים או באיגודים בענף; לתקני הסמכה של גוף מסמיך כזה או אחר; או לדרישות הצומחות מכוח חוק או רגולציה. הלשכה ממליצה להנהלת החברה לשקול את מידת הקפדנות וההחמרה של הגוף המסמיך, לרבות רמות הבחינה שלה, דרישות ההשכלה המקצועית שלו וההליכים המשמעתיים שלו.

  2. המוניטין והמעמד של מעריך השווי מנקודת מבטם של עמיתים ולקוחות המכירים את יכולותיו או ביצועיו של מעריך השווי, כפי שעולה מפרסומים שלו, נאומים ומצגות שנתן, או מאישושים חיצוניים אחרים (למשל, המלצות אודות עבודתו של מעריך השווי מצדדים אשר אינם קשורים למעריך השווי).

  3. ניסיונו של מעריך השווי בהערכות שווי של ניירות ערך אשר הונפקו על ידי חברה פרטית ובפרט כאלה שהונפקו על ידי יישויות הדומות לחברה שבנידון, לרבות האם למעריך השווי יש ניסיון בביצוע הערכות שווי בענף בו פועלת החברה או לחילופין האם הוא מכיר את הענף ברמה המניחה את הדעת. על הנהלת החברה גם להביא בחשבון את הידע והניסיון של מעריך השווי ביחס לשיטות לפיצול רכיבי אקוויטי ומכשירי הון/התחייבות מורכבים, כגון: PWERM, CVM ו- OPM.

  4. האם מעריך השווי מכיר ופועל על פי גילויי הדעת והנחיות הלשכה או אם לאו.
הלשכה גם ממליצה כי בעת הערכת כישוריו של מעריך השווי, תעריך הנהלת החברה גם את יכולתו של מעריך השווי לבצע את הערכת השווי בנסיבות הקשורות לחברה.  

על אף היותו קשה למדידה איכותית או כמותית, למעשה אופיו האתי-מוסרי של מעריך השווי הוא הוא השיקול המרכזי עבור הנהלת החברה בעת בחירה בין מעריכי שווי חיצוניים. באופן טבעי, תוצאה שתתקבל מהערכת שווי, אשר תבוצע על ידי מעריך שווי שלו מוניטין של אדם בעל רמת מוסריות גבוהה, ללא שום קשר לזהות הלקוח ו/או לזכות המוערכת, תתקבל באהדה רבה יותר מאשר תוצאה שתתקבל מהערכת שווי אשר תבוצע על ידי מעריך שווי הנעדר תכונות חיוביות אלו (למשל, מעריך שווי בעל מוניטין של מי שנוהג "לתפור" את תוצאות הערכת השווי לאינטרסים של הלקוח שלו). 


אודות עו"ד אילן קלמנוביץ'

מנכ"ל לידרס ייעוץ וניהול בע"מ (חברה פרטית המתמחה במתן שירותי ייעוץ כלכליים, הערכות שווי מקצועיות וחוות דעת מומחה לצרכים משפטיים לרשויות רגולטוריות וסטטוטוריות שונות ולצורכי דיווח כספי) ושותף מייסד במשרד עורכי הדין קלמנוביץ ושות' (משרד עורכי דין המתמחה בליטיגציה אזרחית ועסקית ובמשפט כלכלי). בעל תואר  MBA עם התמחות בחשבונאות, מימון, ביטוח וניהול סיכונים מאוניברסיטת תל אביב, תואר B.Sc בהנדסת תעשייה וניהול עם התמחות במערכות מידע מאוניברסיטת בן גוריון, תואר  L.L.Bבמשפטים עם התמחות במשפט מסחרי ועסקי ממכללת שערי משפט, רישיון יועץ השקעות מטעם הרשות לניירות ערך, חבר בלשכת עורכי הדין בישראל, מוסמך כמעריך שווי מימון תאגידי (CFV), כמעריך שווי מימון כמותי (QFV) וכמודליסט פיננסי וכלכלי (FEM) מטעם לשכת מעריכי השווי והאקטוארים הפיננסיים בישראל (IAVFA).


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x