בדרך לבנק הקואופרטיבי הראשון בישראל >> אופק תחל בשבועות הקרובים בפעילות מסחרית ומשיקה שירות הלוואות חברתי בשיתוף עם חברת טריא

ההלוואות לחברי הקהילות יינתנו בטווח ריביות של 3.5%-7%, שהינם נמוכים משמעותית לעומת האלטרנטיבית הקיימות כיום לגופים אלה.

 

 
עוד יהודה טלמון, יור אופקעוד יהודה טלמון, יור אופק
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/11/2016

לאחר תקופה ארוכה של קשיים רגולטוריים בה ניסו חברי אופק למצוא דרכים להקים את הבנק החברתי לטובת כלל בעלי המניות ולטובת הציבור חל מפנה דרמטי: בחוק ההסדרים הקרוב נכלל פרק מקיף אשר יאפשר את הקמת אגודת האשראי (בהון ראשוני של 3 מיליון ₪) ובהמשך את הבנק הקואופרטיבי – בהתאם לנתיב אותו אופק הובילה. כעת, עם השלמת המהלך הרגולטורי אופק חתמה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת ההיי טק 'טריא' לשם הטמעת הטכנולוגיה הייחודית שלה, אשר תאפשר התחלת פעילות מסחרית בשבועות הקרובים. השימוש בטכנולוגיה של טריא תאפשר לאופק להתפתח ולספק שירותים בנקאיים מלאים, אך בעלויות נמוכות במיוחד ובתנאים ייחודיים ותחרותיים.

בנוסף, כחלק מהתחלת הפעילות ומתוך רצון וכוונה לאפשר לציבור הישראלי להצטרף, תתכנס היום (8/1) האסיפה הכללית של אופק לדון בהפחתה משמעותית של מחיר רכישת מניית החבר  מ-3000 ₪ ל-1000 ₪, תוך שמירה על זכויות החברים הקיימים ומתן אפשרות למעין פיצול של זכויות המניה לשלוש מניות. חברי אופק יצביעו על הפחתת עלות ההצטרפות בהצבעה אינטרנטית במשך מספר ימים.

תהליכים אלו מציבים את אופק וטריא בראש החץ של המאבק להפחתת הריכוזיות בשוק ההון, אותם מובילים משרד האוצר ושר האוצר משה כחלון, כפי שקיבלו גיבוי במסקנות וועדת שטרום וצוותו של יואל בריס. לאחר השלמת החקיקה אופק תחל פעילות כאגודת אשראי אשר תוכל לספק שירותים בדומה לבנק מסחרי, ותתפתח באופן הדרגתי לבנק קואופרטיבי מלא. הפיקוח על אגודות האשראי יבוצע על ידי רשות שוק ההון והביטוח, בראשות דורית סלינג'ר.

השירות הראשון שאופק מציעה לחבריה – הלוואות והשקעות חברתיות:

כחלק משיתוף הפעולה בין אופק לטריא, אופק תאפשר לחבריה להשקיע כסף כאשר %100 מכספי ההשקעה ינותבו למימון פרויקטים חברתיים. מטרת אופק במהלך זה, מלבד הרצון לספק לחבריה אפשרות אטרקטיבית להשקעה חברתית, היא להנגיש שירותים פיננסיים ולהפוך אותם לשירותים חברתיים המקדמים שינוי חברתי. למשל, ההשקעות מיועדות למתן אשראי לקידום מטרות חברתיות כדוגמת פיתוח עסקי, השכלה גבוהה, הנגשת שירותים רפואיים ועוד. בנוסף, המסגרת הקהילתית  מאפשרת להפחית את סיכוני האשראי, הן בזכות השייכות והסולידריות המקומית והן בזכות ערבויות שהקהילות עצמן יעמידו.

חברי אופק צפויים להרוויח תשואה שנתית ממוצעת של כ-4-5% על השקעתם.

ההלוואות לחברי הקהילות יינתנו בטווח ריביות של 3.5%-7%, שהינם נמוכים משמעותית לעומת האלטרנטיבית הקיימות כיום לגופים אלה. חברי אופק שירצו לקחת הלוואה במסגרת השירות יוכלו לעשות זאת בריבית קבועה של 3.5% בלבד, וזאת בזכות כרית בטחון שאופק העמידה. תנאים אלו יהיו תקפים להלוואות עד 50 אלף ₪, לשלוש שנים ובכפוף לעמידה בתנאי החיתום וליכולת ההחזר.
 
הפחתת עלות ההצטרפות לאופק:

כחלק מהתחלת הפעילות ומתוך רצון וכוונה לאפשר לחברים נוספים להצטרף, תתכנס היום (8/11) האסיפה הכללית של אופק לאשר הפחתה משמעותית של מחיר רכישת מניית החבר מ-3000 ₪ ל-1000 ₪. ההפחתה המוצעת תשמור על זכויות החברים הקיימים באמצעות מתן אפשרות לחברים שיבחרו בכך להמיר את מניית החבר שלהם כך שהמנייה שבידם ערכה תהיה 1000 ₪ ואופק תנפיק לבקשתם שתי מניות נוספות לשני חברים נוספים לבחירתם. בנוסף, המחזיקים מניית חבר כעת, יוכלו להמשיך להחזיק במניית החבר על כל הזכויות הנובעות מכך, בסך 3,000 ₪. כל חבר ימשיך להחזיק בזכות הצבעה אחת בלבד. מתווה זה זכה לאישור רשם האגודות השיתופיות.

עו"ד יהודה טלמון, יו"ר אופק: "האוכלוסיות שסובלות בעיקר בשוק הפיננסי הינם משקי הבית והעסקים הקטנים והזעירים – שמקבלים ריבית אפסית על פיקדונות ומשלמים ריבית גבוהה על הלוואות. שינוי דרישות הסף, התחלת הפעילות הפיננסית, תנאי הריביות והאשראי הייחודיים, הם בשורה גדולה ופריצת דרך היסטורית לשינוי המפה הפיננסית בישראל".

עו"ד תום דרומי-חכים, ממייסדי האגודה ומנכ"ל אופק: "בשורת האשראי החברתי של אופק תאפשר מהיום לכל אחד או אחת בישראל לקבל תשואה טובה על השקעתם או הלוואה בריבית הוגנת, ואני קורא לכולם להצטרף אלינו במסע לעבר בנקאות חברתית והוגנת. במקביל לשירות ההלוואות וכחלק מחקיקת חוק הפיקוח על השירותים הפיננסיים, אנו כבר מכינים את התשתית לקראת פעילות כאגודת אשראי, שתכלול שירותים נוספים שייכנסו באופן הדרגתי. גם מסגרות פיננסיות צריכות לפעול מתוך בסיס ערכי ואחריות לכלל החברה. הכסף המנותב לאשראי צריך להיות זהה לאינטרסים ולצרכים של הציבור שמפקידים את כספם במוסדות הפיננסיים. התאגדות קואופרטיבית מאפשרת התאמה של האינטרסים בין החוסכים והמפקידים לבין ציבור המשתמשים והלקוחות שהם גם הבעלים של המוסד הפיננסי ולכן אין התנגשות אינטרסים והגוף פועל לטובת לקוחותיו".

אודות אופק:
אופק הוקמה בשלהי 2012, כחלק מהתמורות שיצרה המחאה החברתית של קיץ 2011, על ידי שבעה יזמים חברתיים, ופעלה במשך כארבע שנים להתאמת הרגולציה הישראלית והתאמתה למקובל בעולם המערבי. בהתאם למודל האגודה, כל אדם יכול לרכוש מניית חברות אחת ולהפוך לשותף בבעלות על הבנק העתידי. בדרך לשינוי הרגולציה אופק גייסה 3,700 חברים, ומחזיקה בהון עצמי של כ-7 מיליון ₪. על אף התנגדות רבה ששיאה בדרישות הון עצמי חריגות של 75 מיליון ₪ להקמת הבנק, אופק פעלה אל מול מקבלי ההחלטות באינטנסיביות לשינוי החקיקה אשר תאפשר הקמת בנק קואופרטיבי ישראלי באופן מדורג: ראשית הקמת אגודת אשראי אשר תוכל לספק שירותים פיננסיים מקיפים, בדומה לבנק מסחרי, ותתפתח בהדרגה לבנק קואופרטיבי. ההצלחה באה לידי ביטוי בכך שבחוק ההסדרים הקרוב נכלל פרק מקיף אשר יאפשר את הקמת אגודת האשראי (בהון עצמי ראשוני של 3 מיליון ₪ בלבד) ובהמשך את הבנק הקואופרטיבי – בהתאם לנתיב אותו אופק הובילה. כעת, עם השלמת המהלך הרגולטורי אופק מתחילה לספק שירותים ראשונים.

אודות טריא:

טריא היא חברת טכנולוגיה המתמחה בשוק הפינטק, אשר הוקמה בשנת 2014. טריא היא חברת ההלוואות החברתיות (P2P) הגדולה בישראל, מחזיקה בעצמה תיק הלוואות הנאמד בלמעלה מ-120 מיליון שקל ומציגה קצב גידול של כ-15 מיליון ש"ח בחודש. שוק ההלוואות הצרכניות (P2P) בישראל מוערך בכ-200 מיליון ש"ח וטריא מהווה למעלה ממחצית השוק כולו כששאר השוק מתחלק בצורה שווה יחסית בין שלוש שחקניות קטנות.

אייל אלחיאני, מייסד ומנכ"ל טריא: "אנחנו שמחים מאוד על שיתוף הפעולה הטבעי ומברכים את הנהלת אופק וחבריה על הפניית המבט קדימה לעתיד וכל זאת כדי לייצר מציאות טובה יותר עבור חברי האגודה וכלל הציבור. אחרי ששוק ה- P2P הוכיח בכל העולם כי קיים כשל בשוק הפיננסי, הגיע הזמן לעבור למודל הבא – בנקאות קהילתית. בנקאות קהילתית היא בנקאות העתיד. בנקאות שבה אין מקור אחד ובלעדי של כוח ושליטה. בנקאות שבה באמצעות טכנולוגיה קהילות יכולות לספק שירותים בנקאיים. שיתוף הפעולה עם אופק מאפשר זאת לקהילות רבות".

נדב מנסדורף, שותף וסמנכ"ל אסטרטגיה של טריא: "אחרי שהבנקים הגדולים ניסו להילחם בהם בכל דרך, אנשי אופק סירבו להכנע. אם לא דרך הדלת אז דרך החלון. החזון של בנק של אזרחים למען אזרחים, בנק שלא תלוי בקשרים, בקומבינות, בלהיות בצבע הנכון או מהמקום הנכון – בנק צודק סוף סוף מתחיל לפעול. אנחנו מאמינים שהחיבור הזה בין אופק לטריא יוצר שחקן חדש ומעניין שבפעם הראשונה כל המיקוד שלו והאינטרסים שלו הם דאגה לציבור. ועל כך אנו גאים".


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x