הדרמה בבחירות בארה"ב >> הפרשנים מזהים הזדמנות?

האם התוצאות מהוות הזדמנות קנייה? איך יגיבו השווקים? האם יש הזדמנות בפארמה? פסגות - עלייה משמעותית ברמות הסיכון | מיטב-דש - נכסי סיכון יסבלו מירידות איזה סקטורים ירוויחו ואיזה יפסידו? | FUNDER מעדכנים תוך כדי היום

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/11/2016

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי מיטב דש

זכייתו של דונלד טרמפ מכניסה את השווקים לתקופת אי הוודאות ממושכת. נכסי הסיכון אמורים לסבול מירידות חזקות. מדיניותו הכלכלית המוצהרת מלאה סתירות ולא נראית ריאלית ליישום אם לוקחים אותה face value. סביר להניח שהיא תתמתן משמעותית בהשפעת אחראיות שמוטלת על כתפיו. כפי שאומרים במחוזותינו, מה שלא רואים משם, רואים מכאן. כמו כן, גם הקונגרס האמריקאי צפוי למתן את השאיפות של הנשיא. 

קל יותר לא להתמקד באפיקי השקעה שיפגעו פחות או אף עשויים לזכות כתוצאה מהבחירה של טרמפ לנשיאות, מאשר באפיקים שיפגעו שיהיו רבים מאוד.

אפיקי השקעה ומטבעות
  • נפט- בגלל עלייה באי הוודאות הגלובלית.
  • זהב, חברות הזהב – נכס מבוקש בתקופות של אי הוודאות. כמו כן, הרפובליקנים מעלים רעיונות שוב להחזיר בסיס לכסף במקום הדפסות הבנק המרכזי.  מנגד, עליית הריבית תפגע בזהב. 
  • אג"ח צמוד מדד המחירים וכל נכס שמגן מפני האינפלציה שצפויה לעלות בגלל הגבלת הסחר הבינלאומי.
  • יין יפני, אירו, ליש"ט.
מבין הענפים שעשויים להציג ביצועים עודפים מזכייתו נציין:
  • חברות הביטחוניות – מתכוון להגדיל הוצאות הביטחון. כמו כן, שמירה על הגבולות מפני הגירה תטיב עם החברות בתחום הטכנולוגיה הביטחונית.
  • חברות האנרגיה המסורתיות– רפובליקנים רוצים לאפשר קידוח באדמות פדרליות. 
  • חברות התשתיות בתחום הנפט-  מתכוון לאשר TransCanada Pipeline.
  • חברות התשתיות, הבנייה וההנדסה הגדלת ההשקעות בתשתיות, בניית החומה בגבול מקסיקו.
  • חברות הטכנולוגיה והתרופות-
  1. הורדת מס החברות תגדיל את רווחיותן ותחזיר כספים שמחזיקות החברות בחו"ל לארה"ב.
  2. ההשקעות בתשתיות כולל התקשורת יטיבו עם חברות הטכנולוגיה. 
  3. חברות הטכנולוגיה הכי פחות מושפעות מהממשל.
  • יצרני המזון – הרפובליקנים רוצים לחסל ענף של מזון מהונדס, צעד שמטיב עם חברות המזון.
  • חברות הדשנים – מאותה הסיבה כמו קודם.
  • ביוטכנולוגיה, פארמה – מתמחרים כעת את ההשפעות השליליות של ניצחון קלינטון.
  • חברות כרטיסי אשראי - ביטול Consumer Financial Protection Bureau, צעד שמטיב עם החברות כרטיסי אשראי.
  • בנקים גדולים – מצד אחד, טרמפ התבטא נגד הבנקים. התכוון להחזיר Glass-Steagall Act,החוק שמפריד בין הבנקים להשקעות לבנקים המסחריים. 
מנגד, תמך בהקלת הרגולציה על הבנקים שהוכנסה אחרי המשבר (Dodd Franck). כמו כן, תמיכה של טרמפ בהעלאת הריבית והתשואות תטיב עם הבנקים.

פסגות - ניצחונו של טראמפ מייצר עלייה משמעותית ברמות הסיכון בכלכלה ובשווקים הגלובאליים
 
כעת, עם ניצחונו של דונלד טראמפ, נראה כי אנו נמצאים בשידור חוזר של הברקזיט כאשר החוזים על המדדים בארה"ב ואירופה יורדים ב-4.5%-3.5%%, הניקיי יורד ב-5.4%, הדולר נחלש ב-1.7% מול האירו ותשואות האג"ח האמריקאיות יורדות ב-5 נ"ב. עם זאת  השאלה המרכזית היא האם מדובר שוב על אירוע קצר טווח כמו הברקזיט, הירידה במחירי הנפט, ההאטה בסין וכו' או שמדובר על שינוי בכיוון המגמה?
 
בימים הקרובים, ייתכן בהחלט שנראה את השווקים מתמחרים את התסריט הקיצוני ביותר למרות שהסבירות שיתממש היא יחסית נמוכה. אין מה לעשות, לפעמים הרציונאליות יוצאת לחופשה ובמובן זה אין ספק שניצחונו של טראמפ מייצר עלייה משמעותית ברמות הסיכון בכלכלה ובשווקים הגלובאליים שכן יותר מכל ניצחון זה מסמל צעד משמעותי במה שניתן לכנות "האביב המערבי", עידן בו הקול האנטי-ממסדי הולך ועולה, ולכן קשה אפילו יותר מבדרך כלל לחזות את המגמות הפוליטיות. בהסתכלות על השנה הקרובה באירופה, נקודה זו מעלה ללא ספק את מפלס החששות. אבל, וזה אבל גדול, ברור לכל שהיחס בין מספר הפוליטיקאית שאכן קיימו את כל הבטחותיהם לבין אלו שמיתנו/מיסמסו/שכחו את הצהרותיהם לפני הבחירות שואף כנראה לאפס. לכן, חשוב כבר מראש לציין שההסתברות להתממשות החששות של אפקט הטראמפ היא נמוכה. למרות זאת, כדי להצדיק את המוניטין הפולני, נבחן מה צריך לקרות כדי שהתרחש השלילי ביותר אכן יתממש:
§         טראמפ יוביל למלחמת סחר עולמית - ההסתברות של התממשות נקודה זו היא מאוד נמוכה. אמנם טראמפ נשיא אך למרות שגם הרפובליקנים שמרו על הסנאט ובית הנבחרים, עדיין יהיה לו מאוד קשה להוציא אל הפועל חלק לא קטן מתכניותיו המקוריות, בעיקר אלו הנוגעות למלחמת הסחר עם מקסיקו וסין. יש לזכור כי בסופו של דבר רוב הרפובליקנים תומכים בסחר חופשי וסביר שהם יערימו על טראמפ הרבה מאוד קשיים בנושא זה כך שהפגיעה בפועל בסחר העולמי, כנראה, לא תהיה מאוד גדולה.

§         הרוח הגבית הלאומנית מארה"ב תוביל למהפך שלטוני ומשאל עם /יציאה מהאיחוד במדינה גדולה בגוש האירו - הסיכונים הפוליטיים באירופה היו קיימים לפני הבחירות ויהיו קיימים גם עכשיו. להערכתנו, המקרה הסביר הוא שגם אם יש חילופי שלטון באחת מהמדינות הגדולות באירופה, האירופאים (כלומר הגרמנים) יעשו הכל כולל הכל על מנת להשאיר את האיחוד בתצורתו הנוכחית, כולל לא מעט ויתורים והטבות. בסופו של יום אף אחד לא רוצה לראות את גוש האירו מתפרק.

§         החרפה ביחסים עם סין תוביל את הנושה הזר העיקרי של החוב האמריקאי למכור את כל האג"ח האמריקאיות שברשותו, מה שיוביל לעליית תשואות חדה ולפגיעה בשווקים. – ממש לא סביר! סין לא תמהר להפטר מהאג"ח האמריקאיות שברשותה כאמצעי "ענישה" שכן עדיין המניעים הכלכליים הם החשובים יותר וזריקה של אג"ח אמריקאיות משמעותה מכירת דולרים ולחץ גדול לייסוף היואן שיאט באופן משמעותי את הכלכלה הסינית שגם כך לא ממש פורחת בשנים האחרונות.

לכן, בשורה התחתונה, תרחיש האימים ממנו כולם חוששים, זה שעלול להפוך את הירידות הנוכחיות מתיקון למגמה, אמנם קיים אך עדיין לא ממש סביר.
לכן, כמו באירועים קודמים, אנו ממליצים שלא לבצע בטווח הקצר שינויים משמעותיים בתיקי ההשקעות, בעיקר לאור הגישה הדפנסיבית עליה אנו ממליצים כבר תקופה ארוכה.
 
מה עושים ביום שאחרי?
 
לטראמפ כנשיא צפויות להיות גם לא מעט השלכות חיוביות, בעיקר לשוקי המניות בארה"ב. ניתן בקלות לסמן 4 סקטורים שצריכים ליהנות מניצחונו של טראמפ: ראשית, ביטולו הצפוי של האובמה-קר והסוף להתנצחות הבלתי פוסקת של קלינטון עם חברות התרופות צפויים לתת רוח גבית משמעותית לסקטור הבריאות שגם כך חבוט ומתומחר בחסר. שנית, התחייבותו של טראמפ לעשות דה-רגולציה בפיננסים (עד כדי ביטול דוד-פרנק) צפויה לתמוך במניות הבנקים והביטוח. שלישית, קיצוץ הסובסידיות לחברות האנרגיה הירוקה, הגדלת ההשקעה בתשתיות והרשאות לקידוח באזורים פדרליים יתמכו בחברות האנרגיה הגדולות. רביעית, הגדלת תקציבי הביטחון, הן ביטחון הפנים והן ביטחון החוץ, תעשה טוב לחברות בענף. ארבעת הסקטורים האלו מהווים כ-35% ממדד ה-S&P 500 כך שבהחלט לא הכל שחור. מלבד כל זאת, טראמפ מאיים אמנם לפגוע בפירמות האמריקאיות שפועלות בחו"ל למטרת הוזלת עלויות העבודה אבל באותה נשימה מבטיח הטבות מס משמעותיות, מה שיתרום לפירמות האמריקאיות בהן יש פחות צורך בכוח עבודה זול ובלתי מיומן. לכן, בסופו של יום ניתן יהיה להערכתנו לנצל את התנודתיות של הטווח הקצר על מנת למקד את עיקר ההשקעות המנייתיות בחו"ל בארה"ב ובסקטורים המוזכרים מעלה.

בהסתכלות על שוק האג"ח, טראמפ כנשיא הוא בבירור חדשות רעות. כל הצעדים עליהם טראמפ מדבר הם אינפלציוניים וגירעוניים בהגדרה. לכן, אנו ממליצים לנצל את ירידת התשואות בטווח הקצר על מנת לקצר את מח"מ התיקים ולהגדיל את החשיפה לרכיב הצמוד למדד.
ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות ראשי, IBI גמל והשתלמות:
 
הירידות בשווקים יוצרות הזדמנות קנייה למניות בארה"ב. הבטחותיו העיקריות של טראמפ במישור הכלכלי היו הורדת מיסי חברות ודה-רגולציה – אלה שני הדברים החיוביים ביותר שאפשר לחשוב עבור שוק מניות.
התגובה הראשונה של השווקים - ירידות חדות - מובנת בגלל "הלא נודע", אבל יש לזכור שהדמוקרטיה האמריקאית חזקה מכל נשיא בודד וארה"ב תישאר המעצמה הכלכלית של העולם, ואולי אף תתחזק.
הייתי נמנע מרכישות נגד המגמה: אירופה, יפן וסין. אם אמירותיו של של טראמפ יבוצעו, דווקא כלכלות אלה אמורות להיחלש.
מוקדם מדי לדבר על נושא הריבית בארה"ב ואולם הסיכויים להעלאת ריבית בדצמבר פוחתים מעט. למרות זאת, בירידת התשואות הנוכחית היום, ניתן לקצר את מח"מ תיק האג"ח מכיוון שטראמפ דיבר גם על הרחבות פיסקאליות.
גם בדולר יש לפעול נגד מגמת ההיחלשות הנוכחית שכן בסופו של תהליך, הדולר צפוי להתחזק כתוצאה מבחירת טראמפ.
 
בשורה התחתונה, ההמלצה היא לקנות מניות בארה"ב, כנגד מגמת הירידות החדות בשווקים היום.

אשרא: הכלכלה האמריקאית לא צפויה לעבור זעזוע בעקבות בחירתו המסתמנת של טראמפ; הבחירה מהווה הזדמנות ליצואניות בתחום הפארמה, התעשיות הבטחוניות והתעשיה הכבדה

צחי מלאך, מנכ"ל אשרא: "בטווח הקצר צפויה היחלשות של הדולר מול השקל והמטבעות העיקריים ותנודתיות בשווקים, אך בשלב זה מדובר באירוע נקודתי וקצר מועד, שאינו מנבא בהכרח על המגמה לטווח הבינוני"

"בחירתו המסתמנת של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב צפויה להביא להיחלשות הדולר מול השקל ומול המטבעים המרכזיים בעולם בטווח הקצר, כתוצאה מאי הוודאות בשווקים הפיננסיים בנוגע להשלכות בחירתו". כך אומר צחי מלאך, מנכ"ל אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ.
לדברי מלאך, "הכלכלה האמריקאית, המדורגת על ידי אשרא בדירוג סיכון אפס ומהווה שותפת סחר מרכזית של ישראל ויעד יצוא עיקרי שלה, לא צפויה לעבור זעזוע בעקבות בחירתו המסתמנת של טראמפ. לעומת זאת, בשווקים הפיננסיים צפויה תנודתיות רבה בתקופה הקרובה, בשל אי הבהירות לגבי תוכניותיו של טראמפ, אולם בשלב זה צפוי אירוע נקודתי וקצר מועד, שאינו מנבא בהכרח על המגמה לטווח הבינוני, ולראיה – התגובה של השווקים בעקבות הברקזיט, אשר הייתה גם היא זמנית". 
מלאך מצביע על כמה סקטורים שצפויים ליהנות מהבחירה של טראמפ. "הבחירה מחזקת את סקטור הפארמה בשל התפוגגות החשש מהרפורמות של קלינטון לגבי מחירי התרופות, מה שכמובן מסייע גם ליצואניות הפארמה הישראליות. תעשיות ביטחוניות ישראליות "צפויות אף הן לצאת נשכרות, בשל צפי לעליית תקציבי הביטחון. יצרניות מוצרי יוקרה צפויות להרוויח מכוונתו של טראמפ להוריד מיסים ולהגביל את שיעורי המס המקסימליים, דבר שייטיב עם רוכשי מוצרי היוקרה. הבחירה מהווה הזדמנות גם ליצואנים בתחום התעשייה הכבדה, בשל הצהרתו של טראמפ כי יבנה חומה בין ארה"ב למקסיקו וישקיע רבות בשדות תעופה ובכבישים".
"סקטור הפיננסים צפוי אף הוא להתחזק בשל חשש למדיניות פיסקלית אגרסיבית של טראמפ, שתוביל לעליית הגירעון, שימומן ע"י אג"ח, ולכן יש צפי לעליית תשואות בטווחים הארוכים של העקום, דבר שמועיל למערכת הבנקאות". 

תגובה של ממחלקת המחקר של  First Index, על נצחונו של טרמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב.
 
ברוך טולדנו, מנכ"ל  First Index: "תפיסתו הכלכלית של טרמפ, נחשבת בעיניי רבים בשוק כמסוכנת ולא יציבה לכלכלה האמריקאית. החשש כעת הוא שמדיניותו של טרמפ כנשיא, תפגע במעמדו של הדולר אל מול המטבעות המובילים בעולם, ותביא לעלייה ברמת האי וודאות בשוק. כבר הבוקר (יום ד'), ראינו את היחלשותו של הדולר אל מול המטבעות המרכזיים, את ירידות השערים בשווקים באסיה ואת התחזקותו של הזהב. כמו כן, אחת העמדות הבולטות של טרמפ מבחינה כלכלית היא, העלאת הריבית בארה"ב, כדי למנוע לטענתו "בועה פיננסית". עמדה זו צפויה בהחלט להשפיע על ריבית הפד בחודשים הקרובים ולהביא לעליה לעליית ריבית קרובה. כפי שניתן לראות, תוצאות הבחירות הובילו הבוקר (ד') את המדדים בארה"ב לירידה משמעותית אולם להערכתנו אנו צופים כי דווקא מדיניותו הכלכלית של טרמפ כנשיא, תוכל לחזק את הדולר ואת כלכלת ארה"ב בטווח הארוך, ולייצב את אותה ככלכלה החזקה בעולם. כמו כן, גם נתוני אבטלה נמוכים ורמות אינפלציה סבירות בהמשך, יוכלו לתמוך בשווקים ולייצב אותם חזרה".

עידן אזולאי מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון
 
"בחירתו של טראמפ בדומה להצבעה על הברקזיט הינה הצבעת מחאה. הצבעת מחאה על אי השיוויון הגובר ועל החלוקה הלא שיוונית של העושר שנובע מהגלובליזציה. העולם דורש שינוי במדיניות החברתית כלכלית ואנחנו נמשיך לראות את זאת בא לידי ביטוי במשאל העם באיטליה ובבחירות בגרמניה ובצרפת שייערכו בשנה הבאה. בטווח המיידי, השווקים יגיבו בנפילות שייתכן ויהוו הזדמנות כניסה (תלוי בעוצמת הירידות) ויתכן שגם הפד לא ימהר לשנות את המדיניות המוניטרית שלו"

מאיר עמיקם, מנכ"ל נ.ט.ו. הנדסה פיננסית, המהפך בבחירות לנשיאות בארה"ב מכה בכל עוצמתו בכתבים, בפרשנים זחוחי הדעת, בפרופסורים למדע המדינה וב"מומחים הפוליטיים" בעיקר מטעם עצמם, שהכבירו מילים על כך שהילרי קלינטון תהייה הנשיאה הבאה.  באגרת אליכם בספטמבר שנשאה את השם "זהירות מהלוחות הטקטונים והתפר ביניהם" הערכנו שלטראמפ סיכוי טוב מאוד להיבחר והאצנו בכם, כבר אז, למזער סיכונים (לאחר שתיוועצו במנהלי ההשקעות שלכם כמובן).  אין שינוי בהערכתנו.  הבחירה בטראמפ, תגרום לגלי הלם וזעזוע  בבורסות, אך יש בהם, להערכתנו, גם הזדמנות שכן השווקים יגיבו בחדות.






הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x