בנק ישראל >> היערכות לניהול סיכוני ציות נוכח קביעת עבירות מס כעבירות מקור

 

 
 

בנק ישראל
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/11/2016

מבוא

1.הסיכונים לתאגידים הבנקאיים בקשר עם ניצולם לצורך העלמות מס גדלו משמעותית בשנים האחרונות, על רקע המאמצים המוגברים של רשויות המס, ובכלל זה של רשות המסים בישראל להיאבק בהון השחור שמקורו בעבירות מס, להעמיק את גביית המס ולצמצם את תופעת העלמת המס בידי עברייני מס.

2. כחלק ממאמץ זה קידמו משרד המשפטים והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ורשות המיסים בישראל את חוק איסור הלבנת הון (תיקון מס' 14 ,(התש -ע"ו 2016") תיקון החוק"). תיקון החוק, אשר נכנס לתוקף ביום 2016.10.7 , כלל הוספ ת מספר עבירות מס חמורות, בהתקיים תנאים מסוימים, לרשימת העבירות המנויות בתוספת הראשונה לחוק איסור הלבנת הון, תש"ס-2000") החוק"), היינו עבירות מקור.

3. על פי הוראות הדין הקיימות, התאגידים הבנקאיים נדרשים לאתר ולדווח על פעילות בלתי רגילה, כהגדרתה בסעיף 9 לצו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של תאגידים בנקאיים למניעת הלבנת הון ומימון טרור), התשס"א- 2001") הצו") .

4. לפיכך, כל ההוראות מתחום איסור הלבנת הון החלות על תאגידים בנקאיים (כדוגמת הצו והוראה 411 ,כהגדרתה להלן), יחולו מעתה גם בקשר עם ביצוע עבירות מס על ידי הלקוח, ובפרט ההוראות הנוגעות ל"הכר את הלקוח"; בקרות; ניטור ואיתור פעילות בלתי רגילה.

5. בעקבות פרסום תיקון החוק מצא הפיקוח על הבנקים לנכון לפרסם חוזר זה, אשר נועד לסייע בידי התאגידים הבנקאיים לנהל את הסיכונים, בדרך של מתן דגשים לסוגיות אשר עשויות להיות רלוונטיות יותר לעבירות מס.

6. הפיקוח על הבנקים יבחן בהמשך את שילוב האמור בחוזר זה במסגרת הוראת ניהול בנקאי תקין מס' - 411" מניעת הלבנת הון ומימון טרור וזיהוי לקוחות" ("הוראה 411 .)"

ממשל תאגידי

7. בעקבות תיקון החוק, על הנהלת התאגיד הבנקאי לבחון את השינויים הנדרשים במדיניות, בהערכת הסיכון, ובנהלים של התאגיד הבנקאי , ועל הדירקטוריון לדון במדיניות ובהערכת הסיכון ול אשרן ובכלל זה:

7.1 לבחון שינויים נדרשים במדיניות איסור הלבנת הון ומימון טרור, בדגש על סוגיות "הכר את הלקוח", תוך הבאה בחשבון של גורמי סיכון הקשורים למבנה הבעלות בחשבון או לפעילות בחשבון, בדגש על מבני בעלות מורכבים בהם קיים קושי לזהות את בעל השליט ה או שימוש בנאמנויות המקשה על זיהוי הנהנה, בפרט בהקשר לרכישת נדל"ן

7.2 לעדכן את הערכת הסיכון של התאגיד הבנקאי.


 הוראות חוזר זה יחולו לא יאוחר מיום 31.12.16 


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x