הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בראשות ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) קיימה דיון בנוגע לתפקודה של רשות מקרקעי ישראל ובטענות להתנהלות מפלה ולחוסר שקיפות מצדה.
בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד): "רשות מקרקעי ישראל אמונה על יישום המדיניות של ממשלת ישראל. תפקידנו בוועדה לוודא שהדברים אכן מתנהלים בהתאם למדיניות הממשלה. נבדוק שהקיפוח בתחום הקרקעות ומשאבי הציבור הקיים עוד מקום המדינה – מטופל".
ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר: "ישראל היא מדינה קטנה וצפופה ולכן המקרקעין פה הם משאב יקר ערך. לכל החלטה בתחום יש משמעות כלכלית וחברתית מרחיקת לכת. אין נושא שהוא יותר מחובר לנושא הצדק החלוקתי מאשר זה. יש לוודא שהחוק לשקיפות ברשות מקרקעי ישראל שהעברתי בשעתו, נאכף".
ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) אמרה: "הנושאים האלה גובלים בשערורייה. 2.7 מיליארד שקלים כמעט ירדו לטמיון. יש מרחב קנאה בין עיירות הפיתוח לקיבוצים. גם בעיירות הפיתוח צריך לאפשר תנאים אטרקטיביים לבנים ממשיכים".
עו"ד רויטל ברילנשטיין, מהאגודה לצדק חלוקתי המייצגת גם את פורום הקרקעות: "הקצאת המקרקעין קובעת את שוויון הזכויות בחברה הישראלית. ההחלטות של הרשות לא מלוות בחוות דעת כלכלית ומשפטית. הן מנוסחות בשפה כלכלית סבוכה, וא"א לוודא שהן מבוססות על תשתית עובדתית הולמת".
ח"כ עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת) קרא לייצוג הולם של האוכלוסייה הערבית במועצת רשות מקרקעי ישראל.
דודו קוכמן, מזכ"ל האיחוד החקלאי: "ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמעל 90% מהקרקעות שלה מנוהלות ע"י גוף כמו רשות מקרקעי ישראל שהיא הספסר הכי גדול של הקרקעות. לחברי המועצה אין כלים לבחון את ההחלטות. הרשות עסוקה רק ברווחים שלה".
עו"ד מיכה דרורי, מרכז המחלקה המשפטית בתנועות הקיבוציות: "ההפרטה העיקרית היא במגזר העירוני. מנפנפים לציבור עם המושבים, אבל הכסף הגדול הוא במגזר העירוני".
דרור אהרוני, סגן היועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל ענה לטענות ואמר: "אנחנו פועלים במציאות מורכבת. אם כל המגזרים בטוחים שהם מקופחים, אז כנראה שההחלטות שלנו מאוזנות".
ח"כ לוי-אבקסיס קראה לעברו: "תירוץ מעפן. זו ממש שיטת השקשוקה".
היו"ר מיקי זוהר סיכם את הדיון: "הוועדה קובעת שיש צורך הכרחי בשקיפות ובנגישות החומרים לציבור ודורשת להציגם בצורה ברורה. הוועדה קוראת לשינוי מדיניות הרשות ומועצת מקרקעי ישראל לחיזוק מעמדה של המועצה תוך התייחסות קונקרטית לאוכלוסיות חלשות בפריפריה, וכן להבטיח מדיניות אחידה לכל אזרחי המדינה ללא אפליה בין אזרחים הגרים בכפר או בעיר".
עוד הוסיף ח"כ זוהר: "הוועדה פונה לשר האוצר ולראש רשות מקרקעי ישראל בדרישה להקים מטה מקצועי – צוות מומחים שייעץ לחברי המועצה. הוועדה תפנה לשר האוצר ולרשות בדרישה שלכל החלטה תהיה חוות דעת כלכלית ומשפטית של גוף בלתי תלוי. כמו כן הוועדה פונה לשר האוצר למינוי נבחרי ציבור מרחבי הארץ למועצת הרשות אשר יוכלו לייצג את דעות הציבור בשטח".
הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.