מידרוג מודיעה על דירוג לחברת אוברסיז >> A2 באופק יציב לגיוס של עד 100 מיליון שקלים

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/11/2016

מידרוג קובעת דירוג A2.il לאגרות חוב (סדרה א') שתנפיק אוברסיז קומרס בע"מ ("אוברסיז" או "החברה") בסך של עד 100 מיליון ₪ ע.נ. אופק הדירוג יציב. תמורת ההנפקה תשמש את החברה לפירעון חוב בנקאי ולפעילותה השוטפת. קרן אגרות החוב סדרה א' תעמוד לפירעון ב- 7 תשלומים שנתיים בלתי שווים כדלקמן: בין השנים 2018 עד 2022 ייפרעו בכל שנה 10% מהקרן ובשנים 2023-2024 ייפרעו בכל שנה 25% מהקרן.  

פרופיל החברה

אוברסיז מפעילה מסופי מטענים ומחסנים חופשיים במקרקעין בשטח של כ- 412 דונם. עיקר השטחים מצויים בעורף נמל אשדוד ונמל חיפה, כאשר מרביתם חכורים מחברת נמלי ישראל לתקופות ארוכות. בנוסף מפעילה החברה מסוף קירור ומחסני ערובה בנתב"ג. החברה פועלת בשלושה מגזרים עיקריים: (1) מגזר "פעילות מסוף - מכולות מלאות", הכולל הובלת מכולות מהנמל לעורף הנמל ואחסונם; (2) מגזר "פעילות מסוף-מכולות לריקון", הכולל טיפול במכולות המכילות סחורות של מספר יבואנים תוך ריקון, פיצול, אחסון והובלה של הסחורה ליבואנים השונים וטיפול במטענים המיועדים ליצוא תוך המכל הסחורות והובלת המכולות לנמל; (3) מגזר "שירותים לוגיסטיים כוללים" בו מספקת החברה שירותי אחסנה חופשית (אחסון לאחר שחרור מהמכס), אחסון במחסני ערובה (טרם שחרור ממכס), אחסון במשטר טמפרטורה, אחסון והובלת חומרים מסוכנים ושירותי ערך מוסף (כגון החלפת שקעים ואריזות מסחריות). פעילות מגזר זה כוללת גם מחסן ערובה ומחסן קירור ייחודי לתוצרת חקלאית בנתב"ג בהם מספקת החברה שירותים לסחורות המיובאות ומיוצאות בהובלה אווירית. כחלק מפעילות המגזרים השונים מספקת החברה שירותי שנוע מטענים מנמל חיפה לנמל אשדוד באמצעות רכבת ישראל דרך מסופי רכבת הנמצאים בשטחים אותם היא חוכרת באשדוד ובחיפה. לקוחות החברה הינם בדרך כלל יבואנים ויצואנים הפועלים באופן ישיר אל מול החברה או סוכני אוניות ומשלחים בינלאומיים המקבלים עמלות כנגד העברת מכולות למסוף. חוזי השכירות של החברה באשדוד הינם ברובם חוזים לזמן ארוך מול חנ"י אשר מסתיימים בשנים 2034-2039. כמחצית מהשטחים בעורף נמל חיפה הינם בחכירה מהוונת מהמנהל ומרבית השטחים הנותרים הינם בחכירה מחנ"י עד לשנת 2022 עם אופציית הארכה ל- 5 שנים. החברה הינה חברה פרטית משנת 1967. בכוונת החברה לפרסם תשקיף במסגרת עסקת מכר של בעלי השליטה ולהפוך לחברה ציבורית. בעלת השליטה בחברה הינה קרן פימי (50.01%) אשר רכשה את השליטה בשנת 2013. בעלי מניות נוספים הנם זאבי אחזקות (24.995%) וצים ספנות (24.995%). מנכ"ל החברה הינו מר מוטי גליק. החברה מעסיקה כ- 360 עובדים.

סיכום השיקולים העיקריים לדירוג

דירוג החברה נתמך במעמד תחרותי מוביל בענף השירותים הלוגיסטיים בעורף הנמלים אשדוד וחיפה. לחברה יתרונות תחרותיים בדמות מיקום אסטרטגי בסמוך לנמל אשדוד ונוכחות כמעט בלעדית בנמל חיפה. בסיס הלקוחות של החברה מאופיין בפיזור עסקי וגיאוגרפי. לצד זאת, היקף ההכנסות הנמוך של החברה – פועל יוצא של גודל הענף ומאפייניו - מהווה גורם המשפיע לשלילה על הדירוג.  הביקושים בענף תלויים בעיקר בהיקף תנועת המטענים בנמלי ישראל, ובעיקר נמלי אשדוד וחיפה המהווים שערי הכניסה והיציאה העיקריים של סחורות בישראל. היקף הפריקה של מכולות בנמלי ישראל מושפע מצמיחת התמ"ג בישראל המגלמת גם את צמיחת התעשייה, היקף סחר החוץ של ישראל, והצריכה הפרטית. הענף הינו ריכוזי יחסית ומאופיין במספר שחקנים מועט נוכח חסמי כניסה גבוהים וביניהם מגבלת השטחים בקרבת הנמל. עם זאת, הבידול הנמוך יחסית בשירותים הניתנים בענף, והפעילות אל מול לקוחות רגישי מחיר, מביאים להערכתנו לתחרות גבוהה בתחום המובילה ללחצי מחירים. התחרות התגברה בשנים האחרונות עם הוצאה למכרז של שטחים חדשים בעורף הנמל על ידי חנ"י והגדלת מספר השחקנים הפועלים בעורף נמל אשדוד. לעומת זאת, בעורף נמל חיפה פועלת החברה כמעט בבלעדיות מול מתחרה יחידה. נמלי הים מהווים גורם תחרותי ותיק בענף, בעיקר דרך הכתבת התעריפים לאחסון מכולות מלאות, שמצויים בשחיקה מתמשכת בשנים האחרונות. 

מיצובה העסקי של החברה לצד יעילות תפעולית וניהול הדוק, מתבטאים ברווחיות תפעולית טובה יחסית ויציבה לאורך השנים אשר עמדה על שיעור תלת שנתי ממוצע של כ  15%. הדירוג הושפע לחיוב מאיכות ושמרנות הנהלת החברה, עם טרק רקורד של עמידה במדדי תקציב מול ביצוע לאורך השנים ושמירה על מנגנוני בקרה וניהול סיכונים. 

בתום השנה צפויה החברה להשלים תכנית השקעות מהותית אשר החלה בשנת 2011 ועיקרה השקעה במסוף אדמירליטי חיפה והקמת שני מרלו"גים לאחסון חופשי ולאחסון בתנאי ערובה באשדוד. לחברה אסטרטגיית צמיחה באמצעות השקעה בפעילויות חדשות בארץ ובחו"ל לאורך שרשרת הערך של ענף הלוגיסטיקה. אנו מניחים כי בעתיד תבחן החברה השקעות בתחום הלוגיסטיקה בצורה שמרנית ומדודה. 

תרחיש הבסיס של מידרוג מניח צמיחה בהיקף הפריקות בנמלים בהתאם לצפי צמיחת התמ"ג, אשר תקוזז מצד עלייה ברמת התחרות ושחיקת נתח השוק של החברה, אלו מביאים ליציבות בהכנסות מפעילות המכולות המלאות ומפעילות הריקון במסופים. ההכנסות ממגזר השירותים הלוגיסטיים הכלליים צפויות לצמוח בקצב צמיחת התמ"ג, ובנוסף אנו מניחים הנבה בגין השקעות בגין פעילויות חדשות אשר נעשו בשנה האחרונה. שיעור הרווח התפעולי המותאם של החברה צפוי לעמוד בטווח 14%-16%. אלו מביאים לכך שהחברה תייצר תזרים מזומנים איתן מפעילות שוטפת ותציג יחסי כיסוי הולמים לדירוג. יחס חוב ברוטו מותאם ל- EBITDAR צפוי להיות בטווח 3-2.5 וחוב ברוטו מותאם ל- FFOR צפוי להיות בטווח 4-3.5 בטווח הזמן הקצר והבינוני. יחס הכיסוי EBIT להוצאות מימון ברוטו צפוי להיות בין 7-8 בטווח הזמן הקצר והבינוני, יחס גבוה התומך בגמישותה הפיננסית של החברה. 

להערכתנו, המינוף של החברה גבוה ובעל השפעה שלילית על הדירוג. נכון ליום 30.9.2016 עומד יחס חוב לקאפ מתואם  של החברה על כ- 62% ואינו צפוי להשתנות לתום השנה לאחר הנפקת האג"ח, פירעון מוקדם של חוב בנקאי ופירעונות שוטפים. לחברה מדיניות להקטנת המינוף ולפי תרחיש הבסיס של מידרוג כספי הגיוס והתזרים החופשי של החברה ישמשו בין היתר להקטנת היקף החוב כך שיחס המינוף צפוי לנוע בטווח  60%-55% בשנים 2017-2018. 

לחברה נזילות הולמת, המתבססת על תזרים מזומנים חופשי יציב וגבוה ביחס לצרכי שירות החוב. לפי תרחיש הבסיס של מידרוג, תזרים המזומנים החופשי צפוי להיות בטווח של 20-15 מיליוני ₪ בשנה בטווח הזמן הקצר והבינוני. לחברה מסגרות אשראי פנויות בהיקף של כ- 8 מיליוני ₪ והיקף היתרות הנזילות ליום 30.9.2016 פרופורמה להנפקת חוב בהיקף של 100 מיליון ₪ ופרעון מוקדם של חוב בנקאי בהיקף של כ- 40 מיליון ₪ צפויות להסתכם בכ- 60 מיליון ₪. 

אוברסיז : נתונים פיננסיים עיקריים, במיליוני ₪

 

1-9 2016

1-9 2015

FY 2015

FY 2014

FY 2013

הכנסות

208

189

258

255

236

רווח תפעולי מותאם 1

32

29

37

41

34

%רווח תפעולי מותאם

15%

15%

15%

16%

14%

חוב פיננסי ברוטו

139

118

115

112

101

חוב מותאם לקאפ מותאם2

62%

62%

60%

63%

66%

חוב מותאם ל-EBITDAR (LTM)2

2.6

NA

2.4

2.3

2.6

חוב מותאם ל-FFOR (LTM) 2

3.4

NA

3.0

3.0

3.3


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x