מנכ"לית הבורסה - גל לנדאו יערי בכנס FUNDER >> יש להכיר בהשקעה בבורסה כ"אזור עדיפות לאומית"
תודה לכל המשתתפים בכנס - ניפגש בכנס הבא !

מנכ"לית הבורסה באמירה תקיפה וחסרת תקדים על מיסוי הבורסה - הגיע הזמן לנטוש את מסלול המס הריאלי ולעבור למיסוי אחיד של 15%

 

 
גל לנדאו-יערי, מנכלית הבורסהגל לנדאו-יערי, מנכלית הבורסה
 

בעז קידר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/11/2016

מנכ"ל הבורסה גל לנדאו יערי, דיברה היום בכנס FUNDER שנערך בבורסה לניירות ערך. לדבריה, "עד כה, הבורסה הייתה אפולוגטית על המס להשקעות בבורסה. בשנים האחרונות המס על פעילות ריאלית בבורסה עלה בצורה רציפה. השיא הוא  העלייה במס עד לכדי 25% על פי החלטת ועדת טרכטנברג. המס פוגע במחזורים של הבורסה. אני לוקחת אחריות על הבורסה במצבה. לנושא המס היה השפעה מרחיקת לכת על הבורסה".

לנדאו יערי ציינה כי "המס על הבורסה לא רק עולה, הוא גם גבוה באופן אובייקטיבי". לדבריה, בעוד שאין להתעלם מבעיות שקשורות לבורסה עצמה, לשיטת החיתום, שמשפיעות על הווליואציה של החברות, הרי שאם נשווה למשל לבורסות אחרות כדוגמת הבורסה האוסטרלית, הרי ששיעור המס באוסטרליה נמוך, ורק מסיבה זו חברה באוסטרליה תקבל שווי גבוה יותר מחבר בתל אביב.

המס נוגס בפעילות בבורסה

מה קרה עם העלייה בשיעור המס על הבורסה? הציבור שינה את ההתנהגות שלו. הוא השקיע פחות וסחר פחות. קופות גמל, פקדונות ונדל"ן, כולם נגסו בפעילות הבורסה. בשורה התחתונה, אני חושבת שאם נצביע כרגע את הסיבות לבעיות הנזילות, המס הגבוה על רווחי הון פגע בנזילות. 

הסבר: בישראל יש שני מסלולי מס נפרדים. הראשון הוא מסלול שקלי ומסלול ריאלי. זהו שייר לזמנים בהם הייתה אינפלציה גבוהה בישראל. אני מבקשת לומר שהאבחנה בין שני המסלולים היא לא רלוואנטית. אין שום סיבה לא להשוות את המס על הבורסה למסלולים שקליים. התיקון והאיחוד בין שני המסלולים מתבקש, לאור האינפלציה הנמוכה בשנים האחרונות ובשנים לבוא. 

כשוועדת טרכטנברג דמיינה את מיסוי הבורסה, היא לא דמיינה סביבת אינפלציה כמו שיש היום, שבה האינפלציה מגנה על כ-22.5% מהמס, היא חשבה על יחס של 15% הגנה אינפלציונית ו-10% מסוי אפקטיבי.
לא רק המס על הבורסה – יש פסיפס שלם של הוראות מיסוי שפוגעות בבורסה

לדברי לנדאו יערי, "יש פסיפס שלם של הוראות בתחום המס שפוגעות בנזילות בבורסה. הטלת מס על סוחרי הנוסטרו. כמו כן הטלת מע"מ על ניירות ערך הוא לא סביר. מקבלי ההחלטות צריכים לזכור שהסוחרים הם מחוללי הנזילות בבורסה המקומית". 

דבר נוסף, שציינה לנדאו יערי הוא עניין הטלת חובת דיווח של מחזור שגבוה מ-800 אלף ש"ח בשנה. לדבריה, בהקשר זה מתקיים דיאלוג חיובי עם רשות המסים.

עוד דבר שציינה לנדאו-יערי, הוא מס היסף על רווחים מהבורסה והכוונה להעלות את המס מ-2% ל-3%. לנדאו-יערי אמרה שהיא מקווה שגפני לא יעביר את הסעיף הזה בוועדת הכספים.

הבורסה היא חולה מורכב וגם הפתרון שלה מורכב. השינוי במס במצב הנוכחי יכול להוות סטרטר שיתמוך במהלכים הגדולים יותר – שינוי מבני, שינויי הנהלה.

לתת תמריצי מס לחברות ולבעלי השליטה

לדבריה "כיום אין תמריצי מס לחברות שבאות להנפיק. בתחילת שנות ה-90 נתנו הטבות מס מפליגות לבעלי שליטה שהנפיקו בבורסה. הגרעין המכובד של תא-25 הוא חברות שהונפקו באותה תקופה, ולא יכול להיות שהם ממוסים כמו הכנסה.
הבורסה עושה מאמצים להגדיל את תמריצי המס שיקטינו את גרעיני השליטה. אף אחד לא ימהר למכור בשווי הקיים. צריך לייצר תמריצי מס להקטנת גרעיני השליטה. ביחס עם השוואת המס החלופית והעברת המחזור לסוחרים. להמשיך עם ההקלות ברגולציה ולטפל בסנטימנט השלילי, אך להתחיל במס. יש להתייחס אליה כמחולל צמיחה, לעומת תחומי הנדל"ן ואפיקים אחרים".

את דבריה סיכמה לנדאו יערי באמירה ש"את המסחר לתל-אביב מביאים הסוחרים והיחידים. התמריצים יעזרו לבורסה לסייע ויתן רוח גבית. הדבר הנכון לעשות בזמן הזה זה להכיר בהשקעה בבורסה כאיזור עדיפות לאומית, המשאב הזה חיוני למדינה וכך צריך להתייחס אליו".








הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x