לאומי >> גל השריפות ברחבי המדינה כמעט ולא השפיע על המסחר

עיקר הפעילות במסחר הושפעה מפרסום דוחות החברות לרבעון השלישי של השנה. בתוך כך, בחברות הטכנולוגיה רוב התוצאות שפורסמו היו טובות יחסית.

 

 
 

חנוך פרנקוביץ
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/11/2016

עיקרי ההמלצות

  • נתוני המאקרו שפורסמו השבוע בארה"ב ובאירופה המשיכו להעיד על שיפור מתון. המסחר בשוקי ההון בעולם התנהל השבוע בהמשך ישיר למגמה בשבועות האחרונים, מאז הבחירות בארה"ב. בתוך כך, המסחר בשוק ההון המקומי הגיב בעיקר למגמות הגלובליות, ולא הושפע מגל השריפות בישראל. 

  • המדיניות המוניטארית בשווקים העיקריים בעולם תוסיף להיות מרחיבה, אם כי פחות מאשר בשנים האחרונות. בתוך כך, אנו מעריכים כי קצב העלאות הריבית בארה"ב צפוי להיות מתון, אך מעט מהיר ביחס להערכה הרווחת בשווקים. ככלל, סביבת הריבית הנמוכה בעולם תורמת לגידול במינוף משקי הבית והפירמות, וכתוצאה מכך לעליה הדרגתית במכלול הסיכונים הפיננסיים. 

  • גם השבוע נמשכה עליית התשואות בעקום האג"ח הממשלתי בארה"ב. עלייה זו מקבלת רוח גבית מנתוני המאקרו החיוביים, מעדכון תוואי העלאת הריבית, ומהערכות שהממשל החדש בארה"ב יבצע הרחבה פיסקאלית אשר תוביל לעלייה בקצב האינפלציה. בתגובה לעלייה זו, נמשך הלחץ לעליית תשואות בעקום הממשלתי בישראל.

  • מחירי האג"ח הממשלתי במדינות המפותחות נמצאים ברמה גבוהה מאוד, גם לאחר עליית התשואות החדה שנרשמה בשבועות האחרונים. אנו ממשיכים להמליץ על מח"מ בינוני-קצר בתיק ההשקעות. 

  • בשוק האג"ח הקונצרני, הן בחו"ל והן בישראל, אנו מעדיפים להתמקד באג"ח איכותיות בדירוגים גבוהים חלף הדירוגים הנמוכים, עקב מרווחי הסיכון הנמוכים ששוררים בדירוגים אלו. 

  • אנו ממליצים על חשיפה מנייתית ממוצעת. במבט קדימה, צמיחה עולמית מתונה צפויה להביא לשיפור קל בלבד ברווחיות הפירמות בחודשים הקרובים. בתרחיש זה, לא צפויות עליות שערים חדות במדדי המניות העיקריים בעולם. למרות זאת, ולאור רמת התמחור הגבוהה בשאר אפיקי ההשקעה, האפיק המנייתי נותר אפיק מרכזי בתיק ההשקעות המומלץ. 

  • האפיק המנייתי מושפע לאחרונה מתוצאות הבחירות בארה"ב, כתוצאה מהערכה מחדש לגבי המדיניות הכלכלית שם. אנו ממשיכים לתת עדיפות לענפי הטכנולוגיה, הפיננסים, התעשייה, התעשייה והתחבורה. אם כי בטווח הקצר יתכן תיקון מסויים לעליות החדות שנרשמו לאחרונה בענפים אלו.

  • קיימת חשיבות גבוהה למתן דגש על איזונים נכונים בין נכסי סיכון (מניות, אג"ח קונצרני, סחורות) לבין רכיבי הנזילות והאג"ח הממשלתי המהווים "כרית ביטחון" בתיק ההשקעות, לצורך שמירה על רמת סיכון סבירה בתיק. 
התפתחויות בשווקים

הדי הבחירות בארה"ב המשיכו גם השבוע לתת את אותותיהם על השווקים והמגמות העיקריות מהשבועות האחרונים נמשכו. מדדי המניות העיקריים בארה"ב עלו לרמות שיא חדשות, תשואות אגרות החוב של ממשלת ארה"ב הוסיפו לעלות והאינדקס הדולרי הוסיף להתחזק ועומד כעת ברמת שיא של כ- 13 שנים. בתוך כך, המשיכו לבלוט לחיוב מניות מענפי התקשורת, פיננסים וצריכה מחזורית.   

תמיכה נוספת לאווירה החיובית בשווקים התקבלה מנתוני מאקרו חיוביים שפורסמו השבוע בארה"ב ובאירופה, שהצביעו על המשך שיפור ברמת הפעילות הכלכלית, הן בסקטור השירותים והן בייצור. בארה"ב, בלטו לחיוב גם נתונים משוק הדיור שהצביעו בין השאר על שיא של כ- 9 שנים בהיקף מכירות בתים קיימים. החוזים על הריבית, מגלמים כעת וודאות מלאה להעלאת ריבית בארה"ב בחודש הבא. תמיכה נוספת לכך התקבלה גם מפרסום הפרוטוקולים מהחלטת הריבית האחרונה שהתקיימה בתחילת חודש נובמבר, מהם עלה שמרבית חברי הועדה סבורים כי נדרשת העלאת ריבית קרובה.
מחיר הנפט, עמד גם הוא במרכז השבוע וטיפס בכ- 6% (נפט מסוג WTI). זאת, על רקע ספקולציות כי חברי מדינות אופ"ק עשויים להכריז בשבוע הבא על עסקה לצמצום התפוקה במטרה לייצב את מחיר הנפט. אולם, המחלוקות בין חלק מהמדינות החברות נמשכו גם השבוע ואי הוודאות בנושא זה נותרה גבוהה. 

שוק אגרות החוב
 
  • בארה"ב, תשואות אגרות החוב הממשלתיות הארוכות הוסיפו כאמור לעלות השבוע והן עומדות כעת ברמת שיא של כשנה. עליית תשואות חדה יחסית נרשמה גם בתשואות אגרות החוב הממשלתיות הקצרות במקביל להתחזקות ההערכות בשווקים להעלאת ריבית שם בחודש הבא. זאת, תוך המשך עלייה בציפיות האינפלציה הגלומות בכל הטווחים. 

  • עוד בארה"ב, תשואות אגרות חוב קונצרניות בדירוגי השקעה עלו השבוע, על רקע המגמה באפיק הממשלתי, תוך התרחבות מתונה במרווחי האשראי. לעומת זאת, אגרות החוב מפלח ה- High Yields נהנו מהעלייה שנרשמה השבוע במחיר הנפט ונסחרו תוך ירידת תשואות וצמצום במרווחי האשראי.   

  • בניגוד למגמה הכללית,  תשואות אגרות חוב ממשלתיות בשווקים המרכזיים באירופה ירדו השבוע. זאת, ככל הנראה על רקע אמירתו של נשיא הבנק המרכזי באירופה בסוף השבוע שעבר, כי התאוששות הכלכלה עודנה נשענת על תמיכתו של הבנק המרכזי. ייתכן ומדובר ברמז לכוונה להאריך את משך תכנית הרכישות שמבצע הבנק המרכזי, במסגרת החלטת הריבית הקרובה. הגדלה אפשרית של התמריצים המוניטאריים באירופה כאמור עשויה להביא להתרחבות נוספת של הפער בין העקומים המרכזיים באירופה לבין העקום של ממשלת ארה"ב. 

  • עוד באירופה, המרווח בין תשואות אגרות החוב הארוכות של ממשלת איטליה לבין מקבילותיהן בגרמניה המשיך להתרחב השבוע, במקביל להמשך עלייה במחיר ה- CDS של המדינה. זאת, על רקע התגברות חששות המשקיעים ממשאל העם הצפוי להתקיים במדינה בתחילת החודש הבא. 

  • מרבית אגרות החוב של מדינות מתפתחות נסחרו השבוע במגמה שלילית על רקע המשך עליית התשואות בארה"ב והמשך היחלשות מטבעותיהן כנגד הדולר. 

  • גם בישראל, נרשמה השבוע עליית תשואות באגרות החוב הממשלתיות השקליות אך בעוצמה נמוכה יותר ביחס למקבילותיהן בארה"ב. מגמה זו נמשכת כבר מספר שבועות והביאה להרחבת המרווח בין אג"ח ממשלת ארה"ב ל- 10 שנים לאג"ח ממשלת ישראל מקבילה, העומד כעת על כ- 17 נ.ב.. מגמת מסחר שלילית נרשמה גם באגרות החוב הצמודות, בדגש על אלו הארוכות. ציפיות האינפלציה הגלומות ירדו במעט, לאחר עלייה שנרשמה בהן בשבועות האחרונים. באפיק הקונצרני נסחרו מרבית מדדי התל בונד בנטייה לעליות שערים מתונות. 
שוק המניות

  • שוק המניות העולמי נסחר השבוע במגמה חיובית, אם כי מתונה ביחס לשבועות הקודמים. בלטו עליות במדדים העיקריים בארה"ב. בנוסף, מדדי המניות של מדינות המייצאות אנרגיה וסחורות (כגון ברזיל, אוסטרליה, קנדה) בלטו בעליות, על רקע העלייה שנרשמה במחירי הנפט והמתכות התעשייתיות. 

  • בארה"ב, עונת הדוחות לרבעון השלישי של 2016 התבררה כחיובית בהשוואה לציפיות המוקדמות. הרווח המצרפי של החברות עלה בכמעט 3% בהשוואה לרבעון המקביל, ואילו ההכנסות עלו בכ-2%. מדובר על הרבעון הראשון מזה שנה וחצי בו נרשם שיפור (גם אם מתון) ביחס לרבעון המקביל. גם באירופה עלתה רווחיות הפירמות ברבעון זה. 

  • בישראל, המדדים המובילים סיימו את השבוע בעליות שערים. גל השריפות ברחבי המדינה כמעט ולא השפיע על המסחר.   

  • עיקר הפעילות במסחר הושפעה מפרסום דוחות החברות לרבעון השלישי של השנה. בתוך כך, בחברות הטכנולוגיה רוב התוצאות שפורסמו היו טובות יחסית. חברות הפארמה סבלו מחולשה בשוק הגנרי. הבנקים דיווחו על צמיחה מתונה בפעילות והמשך התייעלות, אך הושפעו גם מאירועים חד-פעמיים. בענף התקשורת ניכרת שחיקה ברווח. סקטור הדשנים הציג ביצועים חלשים, ואילו בענף הנדל"ן נהנו רוב החברות מצמיחה ב-NOI, אך מניות הענף רשמו ברובן ירידות שערים בהשפעת עליית התשואות בשוק האג"ח המקומי. 
מטבעות וסחורות

  • הדולר המשיך להתחזק השבוע מול רוב המטבעות המרכזיים. בלט בירידות הין היפני, שמושפע מפעולות הבנק המרכזי ביפן שנעשות כדי לשמור על עקום האג"ח הממשלתי נמוך מאוד לכל אורכו. השקל רשם השבוע פיחות קל מול הדולר, בהתאם למגמה העולמית, אך בעוצמה פחותה. 

  • בחלק מהשווקים המתעוררים ניכר חשש מהשפעות פיננסיות שעלולות להיות לפיחות החד מול הדולר, ונעשות פעולות למניעת פיחות נוסף. כדוגמא לכך נציין את המשך הירידה ביתרות המט"ח בסין, ואת העלאת הריבית שבוצעה היום בתורכיה.

  • מחירי הזהב והכסף ירדו גם השבוע, בהמשך לירידות בחודשיים האחרונים. ניכר מתאם גבוה בין ירידת מחירים זו והתחזקות הדולר בעולם.

  • במבט שבועי, מחיר הנפט רשם עליות שערים חדות, על רקע האפשרות של הקטנת מכסות מצד מדינות אופ"ק. במבט כולל יותר, בחצי השנה האחרונה הנפט נסחר אמנם בתנודתיות גבוהה, אך בטווח שערים מוגדר למדי. תופעה זו מעידה על יציבות יחסית של צד ההיצע, בהשוואה לתקופות קודמות. 

אג"ח: שי ג'רבי

חנוך פרנקוביץ' ענף מחקר שוק ההון

מסמך זה בוצע בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. אין לראות במסמך זה המלצה או תחליף להפעלת שיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבלת הצעות, או ייעוץ -  בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא - לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הנתונים נלקחו ממערכות ממוכנות כגון מגמה, גרפיט, בלומברג ועוד, למעט מקרים שבהם נכתב אחרת ולא בוצעו בדיקות לאימות הנתונים. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות כאן לתוצאות בפועל. הבנק אינו מתחייב להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. לבנק ו/או לחברות בנות שלו ו/או לחברות הקשורות אליו ו/או לבעלי שליטה ו/או לבעלי עניין במי מהם, עשוי להיות מעת לעת עניין במידע.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x