עד כמה מערכת דירוג הקרנות יכולה לחזות ביצועי קרנות עתידיים?

המערכת יכולה להיות כלי מחקר טוב שנותן למשקיעים כלי ביכולת קבלת החלטות טובה יותר

 

 
 

יניב פרידמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/12/2016

המערכת של מורנינגסטאר מדרגת לפי ביצועי הקרנות על פי ביצועי עבר ומשווה לפי קרנות שבאותה קטגוריה. מה שמביא את המערכת היא למחקר טוב קרנות. להלן כמה סיבות:
  1. המערכת מבצעת מחקר על קרנות לטווח ארוך  מ-3 ועד 10 שנים, תשואות לטווח ארוך הן פחות יציבות, ולכן מנבא טוב יותר לביצועים עתידיים מאשר תוצאות בטווח קצרה.

  2. היא משווה את  בין עמלות ותשלום הקרנות ומתאימה לסיכון למקרים שבהם הלקוח לא מכיר את התחום לעומק. למשל טכנולוגיה נחשב למחזוריות גבוה בעלת חיסרון בגלל רגולציה ואי הוודאות בתחום. כך שמשקיע שמשתמש במערכת יכול לקבל אינדיקציה טובה יותר לגבי ההשקעה שלו. 
למעשה המערכת נותנת אינדיקציה קלה יותר למחקר בידי משקיעים, אבל האם זה יכול לנבא באופן משמעותי את ביצועי הקרנות? כדי לענות על שאלה זו, ערכו מחקר  בין השנים 2003-2015 של דירוג הכוכבים ע"י טכניקת רגרסיה שבודקת את הקשר בין תשואות דירוג הכוכב בחודש. מיד לאחר מתן הדירוג לבדוק האם התחזיות התממשו, המחקר התבצע בשני בדיקות.

הבדיקה הראשונה היה הליך רגרסיה, שביקשה מנת להעריך את הקשר, אם בכלל, בין דירוג כוכבים הקרן והתשואה של חודש אחרי. בפרט, גיפרי פטריק ולי דיודסון ביקשו מהחוקרים להעריך אם קרנות גבוהות מדורגות היו קשורות עם תשואה מעולה קדימה חודש אחד (ביחס לקרנות 3 כוכבים) מאשר קרנות מדורגות נמוכות לאחר הנטרול משתנה רבים, לרבות סוגי נכסים, קטגורית מורנינגסטאר, חשבון הקרן, וסיכון.

המבחן השני היה הליך אירוע-מחקר שבו לקחנו תמונה של דירוגי כוכבי הקרנות בנקודת זמן נתונה, נמדד ביצועים שנערכו במהלך פרקי זמן משתנים, ולאחר מכן משווה את התשואות של קבוצות הדירוגים פני אופקי אירוע אלה. 

על פי התוצאות שימוש במסגרות ביצועים שני אלה, מצאנו כי דירוג הכוכבים היה כוח ניבוי מתון במהלך תקופת המחקר.

נמצא גם שקרנות עם דירוגי כוכבים גבוהים היו הצליחו לעמוד בתחזיות גם לאחר שנלקח בחשבון הוצאות וחשיפות סיכון שונים. יתר על כן, תוצאות אלו החזיקו בכל סוגי הנכסים למעט חלופות.

לכתבה המלאה במורנינגסטאר 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x