לאומי שוקי הון על פגישת אופ"ק >> כשערב הסעודית means business

זו הפגישה הראשונה מאז 2008 בה הוחלט על חיתוך בתפוקת הנפט של הארגון.

 

 
 

אוהד חיים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/12/2016


פגישת אופ"ק היום (רביעי 30/11/2016) הסתיימה, לוותה בשמועות ודעות מנוגדות. אופ"ק אומנם מאוחד בדעתו על הצורך במחירי אנרגיה גבוהים, אך חלוק בדעתו ועם ניגודי אינטרסים קשים המצריכים אימון בסיס כדי להגיע להתאמות בחיתוך/קפאה בתפוקה, מהלך שאף מדינה אינה מעוניינת בו, והיחידה שיכולה (במידה והיא מעוניינת)  להוביל אותו היא ערב הסעודית.
 
ציטוט מעניין של נציגה של ערב הסעודית  ממצה את הדילמה העומדת בפני חברי הארגון:
 
"Each Full Member Country shall have one vote. All decisions of the Conference, other than on procedural matters, shall require the unanimous agreement of all Full Members."
 
ערב הסעודית הצהירה בעבר, כי היא אינה מוכנה לשאת בנטל לבד, ובמידה והארגון מעוניין בהקפאה/חיתוך בתפוקה כל המדינות צריכות להשתתף. האיראנים שהגיעו לרמות הפקה של טרום הסנקציות, מיתנו לאחרונה את דעתם ולקראת השיחות החלו לגלות גמישות בהצהרות לתקשורת.  המפתח העיקרי לשיחות היה ונשאר שיתוף הפעולה בין ערב הסעודית, איראן ורוסיה. האופטימיות של המשקיעים בנפט חזרה מרגע שהאיראנים ציינו כי הם מוכנים לדבר על הקפאה/חיתוך בתפוקה וכי גם רוסיה מוכנה לשקול זאת, במידה ואופ"ק יגיע להסכמות.
 
האווירה החיובית בישיבה, בהובלת האיראנים שלחה את הברנט לעלייה יומית של מעל 8%- הגבוהה מאז חודש פברואר.
 
אי אפשר לדבר על קיצוץ או הקפאה של אופ"ק מבלי להזכיר את שחקניות פצלי השמן האמריקאיות. החלטת אופ"ק שנתקבלה ב- 2014 להותיר את התפוקה ללא שינוי, הובילה ללחץ על תעשיית האנרגיה האמריקאית, ובסופו של דבר גם לירידה של כמיליון חביות נפט ביום בתפוקת הנפט האמריקאית מ-9.6 מיליון חביות נפט ביום ל 8.6 מיליון חביות נפט ביום.-זו התפוקה נוכחית כיום. חברות נפט אמריקאיות ניצלו את המשבר במחירי האנרגיה להתייעלות ולשיפורים טכנולוגים שהובילו לירידה משמעותית בתשומות ההפקה.
 
בשורה התחתונה

פגישת אופ"ק הנוכחית הייתה אחת הדרמטיות , ובאה לידי ביטוי בגידול בנפח המסחר היומי בחוזים על הנפט ראו תמונה מצורפת. אופ"ק עשה את הבלתי סביר והצליח להגיע להסכמות על חיתוך תפוקה של 1.2 מיליון חביות נפט ביום,
ומחיר הנפט זינק ל-50$.
זו הפגישה הראשונה מאז 2008 בה הוחלט על חיתוך בתפוקת הנפט של הארגון. חובת ההוכחה ליישום בפועל של ההסכם נותרה על אופ"ק. אופ"ק כבר הראה חוסר יכולת ליישם באופן מלא את החלטות בחיתוך תפוקה. אם נוסיף על זה את תפוקת הנפט הצפויה להגיע מארה"ב ואת השאלה האם מדינות מחוץ לאופ"ק יצטרפו למאמץ נגיע למסקנה שפוטנציאל העליות במחיר הנפט הוא מוגבל.
 
 
בגרף המצורף ניתן לראות את התאוששות במספר אסדות פעילות להפקת נפט בארה"ב (בלבן) לעומת מחיר הנפט (בכתום), במידה ומחיר הנפט ימשיך לעלות, המגמה של עלייה במספר אסדות הקידוח תימשך ועשויה אף להתחזק. החברות האמריקאיות נהנות מגמישות תפעולית גבוהה, אותה ירצו לנצל למיקסום העליות במחירי האנרגיה.
 

 
 
קצת היסטוריה:
 
הסיטואציה הנוכחית מזכירה את פגישת אופ"ק בדצמבר 2001, גם אז אופ"ק המתין לחיתוך בתפוקה מהמדינות שאינן חברות בארגון. אופ"ק התכנס כאשר המפיקות העצמאיות התחייבו לקצץ בתפוקה בחצי מליון חביות נפט ביום, רוסיה, מקסיקו, ונרווגיה הסכימו לקצץ  ביחד כחצי מיליון חביות נפט ביום. המיתון הכלכלי בארה"ב עם פיצוץ בועת ההייטק הוביל להתמתנות בביקושים לנפט והמחירים נחתכו בשליש, מה שהוביל לתיאום נרחב בהפקת הנפט.

המצב היום דומה אך יש מספר הבדלים. המשבר הכלכלי ב-2001  פגע בביקושים לנפט, יחד עם זאת הנס הכלכלי בסין תמך במחירי הנפט בשנים שלאחר מכן.

לעומת זאת המשבר הנוכחי הוא משבר בתעשייה עצמה שעברה שינוי משמעותי עם כניסתן של שחקניות פצלי השמן האמריקאיות. ההחלטה הנוכחית של אופ"ק היא על רקע השינוי בכללי המשחק.
 
נזכיר כי שוק האנרגיה העולמי מאופיין בעודף היצע המוערך בכ -2 מיליון חביות נפט ביום, ורמות ההפקה העולמית וזו של אופ"ק בפרט נמצאות בשיא. רמת ההפקה המוצהרת של אופ"ק עומדת על 30 מיליון חביות נפט ביום, ההפקה בפועל מוערכת בכ-34 מיליון נפט חביות. למעשה מאז יוני 2014, תפוקת הנפט של אופ"ק רק עלתה- ראו גרף מצורף.
שאלת המפתח  בהפקת הנפט של אופ"ק הייתה נותרה ערב הסעודית המפיקה נפט ברמות שיא היסטוריות. שאלת המפתח היא האם ערב הסעודית תסכים לרדת בהפקת הנפט מתחת ל-10 מיליון חביות נפט ביום.
 
המספרים החיתוך בתפוקה נחשפים:
 
ערב הסעודית, איראן ועיראק הצליחו להגיע להסכמות, כשגם רוסיה עשויה צפויה להצטרף.  על פי הערכות, ערב הסעודית מסכימה כי איראן תקפיא את הפקת הנפט ברמה של 3.975 מיליון חביות נפט. בסך הכל אופ"ק יחתוך 1.2 מיליון חביות נפט,וייתכן כי צמצום של כ-600 אלף חביות נפט נוספות יגיעו ממדינות מחוץ לאופ"ק.
 
אופ"ק עדיין יפיק בכ-2.5 מיליון חביות פנט ביום מעל למכסות הנפט הרשמיות של הארגון, אך המשמעות ההחלטה מהיום היא של צמצום /מחיקת עודף ההיצע שאפיין את השוק, אך אופ"ק צפוי להבין כי השפעתו אינה כבעבר.
 
העליות האחרונות במחיר הנפט אינן צפויות להערכתנו להחזיק לאורך זמן, פוטנציאל הגידול בהיצע הנפט גדל, ככל שמחיר הנפט עולה ומתבסס ברמות הנוכחיות לאורך זמן, למעשה, חברות הנפט האמריקאיות המתינו להתאוששות האחרונה כדי להתחיל ולחזור לשוק. שחקניות הנפט האמריקאיות מסמנות תקרה למחיר הנפט שלהערכתנו היא בטווח מחירים של 55$-60$- ראו גרף מצורף.

אוהד חיים, אנליסט אנרגיה בחדר עסקאות ני"ע זרים, לאומי שוקי הון

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x