צעד נוסף להפחתת יוקר מחייה >> אושרה הצעת שרי האוצר והבריאות להקלות רגולטוריות בענף התמרוקים

 

 
שר הבריאות יעקב ליצמןשר הבריאות יעקב ליצמן
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/12/2016

שר האוצר, משה כחלון: "מדובר בצעד נוסף במסגרת מדיניות הממשלה ומשרד האוצר להילחם בריכוזיות ולהסיר מכסים וחסמים שונים בכדי לפתוח את המשק הישראלי ליבוא ותחרות. הרפורמה תשפיע על שוק התמרוקים, שמורכב ממוצרי צריכה בסיסיים שיש בכל בית בישראל ותקל באופן ישיר על כיסם של הצרכנים. אני מודה לשר הבריאות, יעקוב ליצמן, שנרתם למהלך על מנת להוריד את יוקר המחיה ולסייע לאזרחי ישראל"

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אישרה הבוקר את הצעת משרדי הבריאות והאוצר לאסדרת ענף התמרוקים, במסגרת התכנית הכלכלית לשנים 2017-2018. ההצעה תקצר משמעותית את לוחות הזמנים להכנסת מוצרים חדשים לשווקים, ובכך תקל על יצרנים ויבואנים קטנים ותפחית את הריכוזיות בענף.
 
האסדרה החדשה בענף התמרוקים מתבססת על המודל האירופאי לשיווק תמרוקים. יישומה צפוי להפחית חסמים ביבוא וייצור תמרוקים תוך שמירה על בריאות הציבור. במסגרת האסדרה יקודמו מספר הקלות רגולטוריות אשר יביאו לקיצור פרק הזמן הדרוש לאישור פרטני של תמרוקים כל זאת תוך שמירה על בריאות הציבור. 

ענף התמרוקים מאופיין בריכוזיות גבוהה. כך למשל, נתח השוק של שלושת השחקנים הגדולים בקטגוריית הדאודורנטים עומד על כ-70%. בקטגורית משחות השיניים יותר ממחצית מהשוק מוחזק על-ידי יבואן בודד. בקטגורית תכשירי השיזוף, קרוב ל-70% מוחזק על ידי היצרן המוביל במשק. גם קטגוריות השמפו, מרכך וסבון נוזלי מתאפיין השוק בריכוזיות גבוהה.

ריכוזיות זו, מובילה לפערי מחירים משמעותיים בהשוואה למדינות ה-OECD. כך למשל מחירי משחות השיניים גבוהים בכ-20% ביחס למדינות ה-OECD, ופערי המחירים בשמפו, סבוני רחצה ודאודורנטים אף גבוהים מכך.

במסגרת דיוני הוועדה, הוחלט על הקלות באגרות: ראשית, כהוראת מעבר של שנתיים על מוצרי בישום וסבונים מוצקים לא תחול אגרת התמרוקים בשל מעברם מתחום אחריות משרד הכלכלה והתעשייה למשרד הבריאות. כמו כן, אגרת שינוי שם תמרוק ירדה במחצית מהתעריף לסכום של 161 ש"ח. זאת, בנוסף לביטול האגרות שאישר שר האוצר באוקטובר 2016 ליצואני תמרוקים עבור תמרוקים המיועדים לייצוא בלבד.

האסדרה החדשה בתחום התמרוקים צפויה להביא להפחתת חסמי הכניסה לענף ולהפחתת העלויות העודפות ליצרנים המקומיים והיבואנים, ובכך תעודד תחרות ותביא להפחתת רמות המחירים בשוק התמרוקים. האסדרה כאמור תחול בתוך שישה חודשים מיום הפרסום ומצטרפת ההחלטה לפעולות הנוספות שננקטות במסגרת התכנית הכלכלית להורדת יוקר המחיה בישראל. 



הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x