לידר >> העלאת ריבית הפד ביום רביעי וודאית, והשוק מתמחר שתי העלאות ב- 2017

פרמיית הסיכון השלילית על אג"ח ישראלי ל- 10 שנים מול ארה"ב צפויה להתרחב ל- 0.25%-0.3% , זאת על רקע העדר לחץ להעלאת ריבית בישראל.

 

 
 

יונתן כץ כלכלן לידר שוקי הון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/12/2016


בשבוע האחרון התשואות בארה"ב המשיכו לזחול כלפי מעלה על רקע נתוני מאקרו חיוביים. השווקים לא התרגשו מתוצאות משאל העם באיטליה, למרות שעוצמת ההתנגדות החריפה לא הייתה צפויה. החלטת ה-ECB להקטין את היקף רכישות האג"ח ל- 60 מיליארד יורו לחודש (מ- 80 מיליארד) לא הייתה מתומחרת בשוק, אך הארכת ה- QE עד סוף 2017 תרמה להמשך היחלשות ביורו. 

בשבוע הקרוב השווקים יגיבו להודעת הפד - מסיבת העיתונאים ותחזית חברי הפד לגבי תוואי הריבית בשנים הקרובות (תחזית ה- dots). עלייה מסוימת בסביבת הריבית הצפויה לאור השלכות המדיניות הפיסקאלית של טראמפ, עלולה להעיב על שוק האג"ח. ביום רביעי יתפרסם המסחר בקמעונאי בארה"ב וביום חמישי ה- CPI.

בישראל, האוצר יפרסם (כנראה היום) הודעה לגבי נתוני התקציב בנובמבר (נשמר גרעון של 2.1%). מחר יפורסם פרוטוקול הדיון המוניטארי (לא צפויה נימה ניצית במיוחד), העודף בחשבון השוטף יפורסם ביום רביעי (העודף צפוי להגיע ל- 2.5-3 מיליארד דולר ברבעון ג') ומדד מחירים לצרכן יתפרסם ביום חמישי (אנו צופים מדד של אפס, השוק מעריך סביב 0.1%-). 

מאקרו ישראל

  • בחודש נובמבר מספר התיירים הנכנסים חזר לרמתו ערב "צוק איתן".

  • מתחילת השנה מספר התיירים הישראלים היוצאים לחו"ל עלה ב- 15.3%. 

  • מסתמנת עלייה מהירה בשכר העסקי בקצב שנתי של 4%.

  • בנק ישראל נמנע מלהתערב בשוק המט"ח בחודש נובמבר והשקל יוסף ב- 2.3%.

  • נתוני התקציב מצביעים על עודף של 590 מיליון ₪ בנובמבר, אך לאחר התאמות בגין דחיית תשלום החזרי מסים מדובר בגרעון סביר של כ- 800 מיליון ₪.

  • אנו צופים מדד ללא שינוי בחודש נובמבר עם עליה קלה במחירי הדיור.
מאקרו גלובלי

  • מדדי מנהלי הרכש בענפי השירותים בארה"ב מצביעים על ציפיות להתרחבות.

  • גידול מהיר בפריון העבודה ברבעון ג' קיזז את מרבית הגידול בעלות העבודה. 

  • הפד צפוי להעלות את הרבית ביום רביעי אך גם עלול להעלות את תחזית הריבית ארוכת הטווח, זאת לאור המדיניות הצפויה של טראמפ.

  • ה- ECB הכריז על tapering, הקטנת רכישות האג"ח עד סוף 2017.
שוק האג"ח

  • נדמה ששוק האג"ח בארה"ב כבר מגלם מדיניות פיסקאלית יותר מרחיבה.

  • העלאת ריבית הפד ביום רביעי וודאית, והשוק מתמחר שתי העלאות ב- 2017.

  • התשואות הארוכות בארה"ב צפויות לנוע סביב 2.4%-2.55% בתקופה הקרובה. 

  • פרמיית הסיכון השלילית על אג"ח ישראלי ל- 10 שנים מול ארה"ב צפויה להתרחב ל-  0.25%-0.3% , זאת על רקע העדר לחץ להעלאת ריבית בישראל.
זום אין

בשנת 2017 צפויה התמתנות מסוימת בפעילות 

  • השנה צפויה צמיחה סביב 3.3%, קצב מהיר יותר מהציפיות המוקדמות.

  • יחד עם זאת, הצמיחה בשנת 2017 צפויה להתמתן ל- 2.8%.

  • הצריכה הפרטית צפויה להתמתן על רקע האטה בגידול במספר המועסקים.

  • השקל החזק צפוי להמשיך לפגוע בייצוא, בפרט לאירופה.

  • מרבית הגידול בהשקעות של אינטל הן מיבוא ולא יתרמו לגידול בתוצר.
השכר נמצא במגמת עלייה

השכר בסקטור העסקי עלה נומינלית ב- 4.0% מחודש ספטמבר 2015 ועד חודש ספטמבר 2016. מדובר בהאצה מ- 3.7% לפני חודש. למרות התנודתיות של סדרה זו, מסתמנת מגמה ברורה של עליית שכר אשר ניזונה מעלייה בשכר המינימום והתקרבות לתעסוקה מלאה. במבט לשנת 2017, עליית השכר (מעבר לעלייה בפריון) צפויה להיות גורם תומך האצה מסוימת באינפלציה. למרות זאת, גורמים אחרים, כגון השקל החזק והגברת התחרותיות צפויים למתן את האינפלציה.
 
ב- 12 החודשים האחרונים השכר בתעשייה עלה ב- 0.3% בלבד (לפי נתוני מגמה) לעומת עלייה של 6.3% בסקטור הפיננסי, 2.4% במסחר ושירותים, ו- 3.3% בענף הבניה.

איפה בנק ישראל?

בחודש נובמבר השקל התחזק ב- 2.3% מול סל המטבעות וב- 4.4% מתחילת השנה. עוצמת הייסוף בחודש נובמבר נובעת מהחלטת בנק ישראל לא להתערב כלל בשוק המט"ח. למרות השמועות על התערבות בנק ישראל בשבוע הראשון של דצמבר, מתחילת החודש יוסף השקל ב- 0.4% נוספים. למרות הציפייה שהרחבה בפערי הריביות השליליים מול ארה"ב בשנה הבאה תביא להתייצבות או לפיחות בשקל, נדמה שהלחץ לייסוף בשקל צפוי להימשך על רקע הגורמים הבסיסיים (עודף בחשבון השוטף והשקעות ריאליות) ואין בכוונתו (או אולי ביכולתו?) של בנק ישראל למנוע התפתחות זו, רק להאט את המגמה. 
 
שיפור של ממש בתיירות הנכנסת

בחודש נובמבר נרשם גידול של 13.2% (לעומת אוקטובר) במספר התיירים הנכנסים (דרך האויר, מנוכה עונתיות). ב- 12 החודשים האחרונים מספר התיירים עלה ב- 25.9%. מספר התיירים בנובמבר חזר לרמה ערב מלחמת צוק איתן. מדובר בנתון של חודש אחד בלבד ועדיין לא במגמה ברורה. בכל זאת, יתכן שהרגיעה (היחסית) במצב הביטחוני תמכה בשיפור בענף זה, אם כי הייסוף בשקל מייקר את ישראל מבחינת כוח הקנייה של התייר מחו"ל. התיירות הנכנסת מהווה כ- 3.4% מסך התוצר. 
 

שיפור חד בענפי השירותים


עלייה חדה באמון הצרכני מבשרת על גידול צפוי בצריכה


חברי הפד צפויים להתחשב בטראמפ בתחזית ה- dots

ארה"ב: תוואי העלאת ריבית הפד (dots) עלול לעלות

נתונים חיוביים:

  • מדד מנהלי הרכש בענפי השירותים ISM (non-manufacturing) עלה ל- 57.2 נקודות בנובמבר מ- 54.8 נקודות באוקטובר. מדובר ברמה מאד גבוהה, אשר משקפת התרחבות מהירה בסקטור העסקי הלא תעשייתי (כ- 88% מהתוצר העסקי). רכיב התעסוקה במדד זה קפץ ביותר מ- 5 נקודות ל- 58.2. רכיב ההזמנות הגיע ל- 57.0 נקודות. 

  • פריון העבודה עלה ב- 3.1% (בחישוב שנתי) ברבעון ג'. התפוקה עלתה ב- 3.6% לעומת גידול של 0.5% בלבד בשעות העבודה במשק. עלות העבודה במשק עלתה ב- 3.8%. לכן, עלות העבודה ליחידת תפוקה (עלות העבודה מנוכה פריון) עלתה ב- 0.7%. בשלב זה, הגידול בפריון מקזז את מרבית העלייה בעלות העבודה במשק ולכן סביבת האינפלציה נותרה נמוכה.

  • ההזמנות בתעשייה עלו ב- 2.7% באוקטובר לאחר גידול של 0.6% בספטמבר. 

  • האשראי הצרכני עלה ב- 16.0 מיליארד דולר בנובמבר לאחר גידול של 21.8 מיליארד דולר בספטמבר. 

  • מדד האמון הצרכני (לפי מישיגן) עלה ב- 4.2 נקודות ל- 98 נקודות. רכיב המצב השוטף עלה ב- 4.2 נקודות ל- 112.1 נקודות. מדד אופטימי זה מבשר על עונת קניות (תקופת החגים מתקרבת) מאד מוצלחת. 
  • בשבוע האחרון מספר דורשי העבודה ירד לרמה נמוכה של 258 אלף איש, ירידה מ- 268 אלף לפני שבוע.

נתונים מאכזבים:

  • בחודשים האחרונים מסתמנת התייצבות במספר המשרות הפנויות על רמה גבוהה של כ- 5.5 מיליון. לעומת זאת, מספר ההעסקות (hires) נמצא על רמה נמוכה יותר של כ- 5 מיליון לחודש. ב- 12 החודשים האחרונים מספר המשרות הפנויות עלה ב- 2.2% לעומת גידול של 2.1% במספר ההעסקות. עודף של משרות פנויות על העסקות מצביע על שוק עבודה "מתוח" אשר תומך בלחצי שכר.

  • מסתמן גידול בגרעון הסחר באוקטובר עם ירידה של 1.8% ביצוא ועלייה של 1.3% ביבוא. כמובן שהתחזקות הדולר בעולם לא תטיב עם היצוא בשנת 2017.
בשורה התחתונה, מכלול הנתונים בארה"ב ממשיכים להצביע על התרחבות בפעילות, דבר אשר תומך בהעלאת ריבית ביום רביעי (14.12). מסתמן שיפור באמון הצרכני, בתעשייה ובשוק העבודה, למרות שאינפלציית הליבה עדיין לא מתרוממת. מעניין לא פחות יהיה לראות אם חברי הפד ישנו את תוואי העלאת הריבית החזוי במסגרת ה- dots (תחזית חברי הפד).

אנו סבורים שממוצע תחזית חברי הפד יישאר על שתי העלאות ריבית בשנת 2017, אך מאד יתכן כי נראה עלייה בתחזית לטווח הארוך מעבר ל- 3.0% בשנת 2019 (כפי שפורסם בתחזית של חודש ספטמבר), זאת על רקע הציפייה למדיניות פיסקאלית מרחיבה של טראמפ.

זום אין: אנו צופים צמיחה של 2.8% בשנת 2017

צפויה התמתנות בצריכה הפרטית
  • צפויה צמיחה של 2.8% לאחר 3.3% השנה
למרות שקצב הצמיחה השנה מפתיע לטובה ועשוי להגיע ל- 3.3% (בהנחה שהצמיחה ברבעון ד' תגיע ל-2.5%), בשנה הבאה צפויה צמיחה מעט מתונה יותר, מכמה סיבות:
  • שוק העבודה מתקרב לתעסוקה מלאה (או כבר שם) והפוטנציאל להמשך עלייה בשיעור ההשתתפות מוגבל. בשנת 2015 מספר המועסקים עלה בקצב מהיר של 2.5%, התפתחות אשר תרמה לגידול מהיר בצריכה הפרטית. במצב של תעסוקה מלאה, צפוי גידול איטי יותר במספר המועסקים בשנת 2017 (סביב 1.5%). למרות שהשכר הנומינלי צפוי להמשך לעלות בקצב של 3.5%-4.0% נומינלית, ריאלית מדובר בגידול נמוך יותר של 2.5%-3.0% בשל אינפלציה חיובית בשנה הבאה (כ- 0.8% בממוצע של השנה), זאת לאחר אינפלציה שלילית השנה (0.5%- בממוצע של השנה). המשמעות היא, התמתנות בגידול בצריכה הפרטית ל- 3.0% בשנת 2017 לאחר 5.5% השנה.

  • הזינוק ביבוא כלי רכב בשנת 2016 לא יחזור על עצמו בשנת 2017, כך שמדובר בהשפעה ממתנת בשנה הבאה (ירידה ביבוא כלי רכב) במרכיב המקומי של ענף זה (שיווק, הובלה, תחזוקה).

  • השפעת המפעל החדש של אינטל בשנה הבאה לא ברורה. הזינוק בהשקעות בשנת 2016 מאחורינו ולא נראה שתהיה עלייה משמעותית נוספת בשנת 2017. יתר על כן, מרבית ההשקעות המקומיות של אינטל בהקמת המפעל החדש (תכנון, תשתיות, וכו') בוצעו השנה, ופחות בשנת 2017 בה עיקר ההשקעות יהיו ביבוא מכונות וציוד. כנראה שהגידול ביצוא של אינטל יחל לקראת סוף 2017.  

  • הייסוף בשקל נמשך, בעיקר מול היורו והדולר, מגמה אשר צפויה להמשיך להעיב על היצוא. 

  • לא נראה שההשפעה הפיסקאלית המרחיבה של טראמפ על כלכלת ארה"ב תורגש לפני 2018. בינתיים התחזקות הדולר בעולם ועלייה חדה בתשואות, יפעלו להתמתנות בפעילות הכלכלית בארה"ב.

  • הצריכה הציבורית תמשיך להתרחב בקצב מהיר של כ- 4% (בדומה לגידול השנה).
בשורה התחתונה, לא צפוי תת ביצוע בגרעון התקציבי בשנת 2017. בנוסף, תתכן חריגה קלה לכיוון 3.1%, זאת על רקע גביית מסים מעט נמוכה מתחזית האוצר.

 
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון.

גילוי נאות
הדו"ח מתבסס על מידע אשר פורסם לכלל הציבור, על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים ומידע אחר אשר לידר ושות' בית השקעות בע"מ ("לידר ושות'") מניחה שהינו מהימן וזאת מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות ביחס למידע. עם זאת, מודגש כי אין לידר ושות', מחברי הדו"ח ועורכיו אחראים למהימנות המידע המפורט בדו"ח, לשלמותו, לדיוק הנתונים הכלולים בו או לכל השמטה, שגיאה או ליקוי אחר בדו"ח. הדו"ח מופנה רק למשקיעים מוסדיים מקצועיים כחומר מסייע ואין לקבל על סמכו בלבד החלטות השקעה כלשהן. לידר ושות', מחברי הדו"ח ועורכיו לא יהיו אחראים בכל צורה שהיא לנזק ו/או להפסד שיגרמו, אם יגרמו, כתוצאה משימוש בדו"ח זה ו/או כתוצאה מהסתמכות עליו. הדו"ח אינו מתיימר להיות ניתוח מלא של כל העובדות וכל הנסיבות הקשורות לאמור בו, והדעות האמורות בו עשויות להשתנות ללא כל מתן הודעה נוספת. קורא דו"ח זה אינו יכול להניח כי הסתמכות על הדעות וההמלצות המובאות בו, תיצור עבורו רווחים. הדו"ח אינו ייעוץ השקעות ואינו מהווה הזמנה לרכוש או הזמנה למכור את ניירות הערך הנזכרים בו. לפיכך, אין להסתמך על המידע הכלול בדו"ח ואין בו כדי להחליף שיקול דעת עצמאי וקבלת ייעוץ מקצועי, לרבות מיועץ השקעות אשר ייעוצו מתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הנחת קורא הדו"ח צריכה להיות שלידר ושות', עובדים ונושאי משרה בה, בעלי השליטה בה, וחברות בנות או קשורות שלהם ("קבוצת לידר") מחזיקים בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים המתוארים בדו"ח ("ניירות הערך") ו/או שיש להם זיקה אחרת לניירות הערך וכן שהם יקנו או ימכרו את ניירות הערך כולם או חלקם אחרי או לפני הוצאת הדו"ח.
לידר ושות' ותאגידים מקבוצת לידר עוסקים בחיתום, שיווק השקעות, ניהול תיקי השקעות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, תיווך בעסקאות בניירות ערך, השקעות בניירות ערך לחשבון עצמם, ניהול והשקעה במיזמי הון סיכון ומיזמי private equity, בפעילויות מסחריות אחרות ופעילויות אחרות בשוק ההון. הדו"ח יכול שיתייחס לניירות ערך שללידר ושות' יש זיקה אליהם מכח השתייכותה לקבוצת לידר ו/או בשל התמורה שקיבלה או תקבל לידר ושות' או תאגיד אחר מקבוצת לידר מאת מנפיקי ניירות הערך ו/או מוכריהם ו/או מפיציהם במסגרת מתן שירותים בשוק ההון לרבות שירותי חיתום, ו/או בשל החזקה בניירות הערך האמורים ו/או ביצוע עסקאות בהם על ידה או על ידי גורמים אחרים מקבוצת לידר.





הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x