מנכ"לית S&P מעלות, רונית הראל בן זאב >> "אין היום מובהקות בין מדינות מתפתחות לבין מדינות מפותחות"

הדירוג של המדינות ושל החברות הוא יותר נקודתי

 

 
רונית הראל בן זאב מנכלית מעלותרונית הראל בן זאב מנכלית מעלות
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/12/2016


"חברות אמריקאיות רבות, מסוגים שונים, קבלו מימון זול בשנים שלאחר המשבר הגדול לפיתוח עסקיהן. עליית התשואות, אם תימשך, יכולה לפגוע בחברות שמגייסות בארצות הבריות שהן לא בדרגת השקעה ואז היא תייקר עבורן את עלות הגיוס. מצב זה עלול להביא לכך שלא יוכלו לגייס כלל או שלחלופין הגיוס יהיה יקר מאד והפעילות העסקית שלהן תיפגע. לעומת זאת עבור חברות מנפיקות, פער הריביות בין ישראל לארה"ב ימשיך להשאיר את ישראל אטרקטיבית עבור החברות האמריקאיות שצפויות להמשיך להגיע לכאן בחיפוש אחר מימון המשך פעילותם", כך אמרה היום מנכ"לית S&P מעלות, רונית הראל בן זאב, בפאנל "השקעות עולמיות – שווקים, סחורות ומטבעות", בועידת ישראל לעסקים של גלובס.

לדברי הראל בן זאב, הסיכון הפוליטי והמוסדי עברו למרכז הבמה והולכים ותפסים מקום יותר משמעותי בהערכת רמת הסיכון ודרוג האשראי של כלכלות ומדינות: "האבחנה בין כלכלות מתפתחות לכלכלות מפותחות מטשטשת. אם בעבר המדינות המפותחות הציגו משטר יציב, אפקטיבי והתנהלות צפויה בכל הקשור למדיניות פוליטית וקבלת החלטות בתחום המדיני, בעוד שבשווקים המתפתחים כל אלה התנהלו ברמה גבוהה יחסית של חוסר ודאות, הרי כיום האבחנה בין סוגי השווקים אינה חד משמעית כלל. בעבר היתה חפיפה מועטה בין דירוגי מדינה בכלכלות מפותחות וכלכלות מתפתחות, אולם כיום הבידול פחות מובהק."

"מבחינת הדירוג – מדינות מפותחות היו מאפיונות בדירוג A ומעלה בדרך כלל ומדינות מתפתחות בדירוגים נמוכים יותר. לאחר הורדת הדירוגים באירופה בעקבות הגל השני של המשבר ב-2012, אבחנה זו התשתשה. למעשה, הדיפולט הגדול בדירוגי מדינות היה של מדינת OECD המוגדרת כשוק מפותח – יוון."

עוד אמרה, בהתייחס לשוק האמריקאי, כי "השוק האמריקאי ממשיך להיות אטרקטיבי. צריך לבחון ברבעון הראשון של 2017 איך הממשל האמריקאי יישם את המדיניות של טראמפ. אנו צופים השפעה מעורבת על התאגידים האמריקאים. להקלות המיסוי, עם תיושמנה תהיה השפעה חיובית על כל החברות. בסקטורים של תשתיות Defence , בנקאות וביטוח שמושפעים מהריבית תהיה עדנה, ואילו לסקטורים התלויים במסחר בין לאומי וסקטורים המעסיקים מהגרים כעובדים צפויה השפעה שלילית.

בשנים האחרונות השוק האמריקאי היה בין שוקי המניות המובילים. יותר מכך, לאחר הבחירות, לקראת העלאת הריבית הצפויה ולאחר פרסום תוצאות הצמיחה בארה"ב ברבעון השלישי של 2016, שוקי המניות בארה"ב המשיכו לעלות. התשואות של אגרות החוב בארהב עלו לאחר שנים של תשואות נמוכות, בעקבותיהן ראינו גם עליה גלובאלית בתשואות באירופה ובשווקים אחרים, אבל במידה פחותה בהשואה לאר"הב וגם הדולר התחזק. כל אלה מגבירים את זרם ההשקעות לשוק האמריקאי מצד אחד, ויש להם השפעה שלילית על השווקים המתפתחים מצד שני. למרות שבמהלך השנה ראינו סנטימנט חיובי של חזרה להשקעה בכלכלות המתפתחות, לאחר הבחירות הכסף יוצא מהן להשקעה בארה"ב ויש לכך השפעה שלילית על ההשקעות בכלכלות אלה. בנוסף, לחלק מהמדינות המתפתחות יש חוב דולרי ולהתחזקות הדולר ועליית הריבית תהיה השפעה שלילית על המצב הכלכלי של מדינות אלה."


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x