מידרוג מותירה על כנו דירוג של aa2.il עם אופק יציב לאיתנות הפיננסית הפנימית (BCA) של בנק לאומי לישראל בע"מ

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/12/2016


מידרוג מותירה על כנו דירוג של aa2.il לאיתנות הפיננסית הפנימית (BCA) של בנק לאומי לישראל בע"מ ("הבנק"). אופק הדירוג יציב. 


הערכת איתנות פיננסית של הבנק (BCA)

aa2.il

אופק: יציב

פיקדונות לזמן ארוך/אג"ח

Aaa.il

אופק: יציב

חובות נחותים קיימים (לא מוכרים לצורך באזל III)

כתבי התחייבות נדחים (הון משני תחתון)

Aa1.il

אופק: יציב

שטרי הון נדחים (הון משני עליון)

Aa2.il (hyb)

אופק: יציב

שטרי הון נדחים (הון ראשוני)

Aa3.il (hyb)

אופק: יציב


דירוג הפיקדונות לזמן ארוך והחוב הבכיר של הבנק נותר Aaa.il באופק יציב והוא ממשיך לגלם הנחת תמיכה חיצונית גבוהה מצד המדינה, של 2 נוטשים ביחס לדירוג האיתנות הפיננסית הפנימית. מידרוג מותירה על כנו דירוג P-1.il לפיקדונות לזמן קצר.  

דירוג החובות הנחותים (לא מוכרים לצורך באזל  (IIIנותר על כנו כדלקמן: Aa1.il לכתבי ההתחייבות הנדחים (הון משני תחתון),  Aa2.il (hyb) לשטרי ההון הנדחים (הון משני עליון) ו-Aa3.il (hyb) לשטרי הון נדחים (הון ראשוני). דירוגים אלו מגלמים את הנחיתות המבנית של חובות אלו ביחס לחוב הבכיר של הבנק, את מדרג הבכירות בין החובות הנחותים עצמם וכן את השפעת מנגנוני ספיגת ההפסדים. כמו כן, דירוג החובות הנחותים מגלם אף הוא הנחה לתמיכת המדינה, אשר להבנתנו אי-ודאות לגבי מידת התמיכה בחובות אלה הוסרה ולכן עלה אופק הדירוג משלילי ליציב. 

סיכום שיקולים עיקריים לדירוג הבנק

דירוג האיתנות הפיננסית של הבנק (aa2.il, יציב) נתמך במיצובו הגבוה של הבנק במערכת הבנקאות המקומית המבוסס על מותג חזק, נתחי שוק משמעותיים, בסיס לקוחות רחב ומפוזר ופיזור מקורות הכנסה גבוה התורמים ליכולת השבת הרווחים הטובה של הבנק. הבנק הינו בנק אוניברסאלי ובנוסף לפעילות התיווך הפיננסי מספק ללקוחותיו מגוון שירותים בנקאיים. הבנק מאופיין במדיניות ניהול סיכונים שמרנית יחסית, ההולמת את פרופיל הסיכון של הבנק, הנמצא במגמת שיפור כפי שבא לידי ביטוי בקיטון ברמת המינוף, הקטנת הריכוזיות ושיפור מתמשך במדדי איכות תיק האשראי. לבנק איכות נכסים טובה, הנתמכת במדדי סיכון טובים ביחס למערכת הבנקאית וביחס לדירוג וכרית לספיגת הפסדים צפויים הולמת ביחס לסיכון. אלה תומכים ביכולת יצור הרווחים העתידית שלו ובהמשך בניית הכרית ההונית. בנוסף, מאופיין הבנק בפרופיל נזילות גבוה, נוכח מבנה מקורות נח, רחב ומפוזר ומלאי נכסים נזילים משמעותי.  כרית ההון של הבנק הולמת לדירוג וסופגת הפסדים לא צפויים בצורה טובה ביחס לתרחישי הקיצון של מידרוג, כאשר להערכתנו כרית הוון תמשיך להיבנות בטווח הזמן הקצר והבינוני. עמידת הבנק ביעדי הלימות ההון הרגולטוריים מהווה גורם חיובי לפוטנציאל הצמיחה בתיק האשראי ולגמישות העסקית. 

מנגד, דירוג האיתנות הפיננסית הפנימית של הבנק מוגבל נוכח היעדר שיפור מהותי בכריות הרווחיות. שיעורי הרווחיות של הבנק, המשקפים לגישת מידרוג כרית ביטחון ראשונה כנגד הפסדים (צפויים ושאינם צפויים), נמוכים ביחס לדירוג ומאופיינים בתנודתיות נוכח בסיס הכנסות חוזרות (עמלות) שאינו בולט לטובה ויעילות תפעולית נמוכה. זאת למרות שהבנק מיישם בשנים האחרונות צעדים לריסון היקף ההוצאות. תכנית התייעלות שאושרה ביוני 2016 וכוללת פרישת עובדים (כ-700) וצעדים ארגוניים ותפעולים נוספים, לצד פרישה טבעית של עובדים בשנים הקרובות, צפויים לתרום לריסון מסוים בגידול בהוצאות אולם תרחיש הבסיס של מידרוג אינו צופה שיפור מהותי בכריות הרווחיות בטווח אופק הדירוג. כמו כן, הבנק, בדומה לבנקים נוספים במערכת הבנקאות המקומית, נקט צעדים לצמצום ריכוזיות האשראי (ריכוזיות לווים וריכוזיות ענפית). חרף השיפור המתמשך בריכוזיות האשראי (בדגש על ריכוזיות הלווים), רמתה עדיין גבוהה ביחס לכריות הספיגה ומגבירה את הסיכון להתממשות סיכונים סיסטמתיים. 

תרחיש הבסיס של מידרוג מניח המשך סביבה עסקית מאתגרת עם סביבת ריבית נמוכה, המשפיעה לשלילה על המרווח הפיננסי, לכל הפחות עד לרבעון האחרון של שנת 2017, ולאחר מכן הריבית עשויה לעלות באופן איטי בלבד. זאת, לצד צמיחה מתונה של התמ"ג, סביבת אינפלציה נמוכה והמשך תחרות מצד שוק החוב החוץ בנקאי ורגולציה מעודדת תחרות במקטעים מסוימים. . בתרחיש זה, צפויה יציבות יחסית במדדי הסיכון בתיק האשראי (כתלות בסגמנט) עם עלייה מסוימת בהוצאות להפסדי אשראי (0.2%), כך שתשואת הליבה על נכסי הסיכון והתשואה על נכסי הסיכון צפויות לעמוד להערכתנו על כ- 1.5% ו- 0.9%, בהתאמה בשנת 2017. 
הכרית ההונית תמשיך להיבנות בשוליים מהגורמים הבאים: 1. רווחים צבורים. 2. המשך שינוי וניהול היקף ותמהיל נכסי הסיכון, תוך המשך שימוש בכלים להפחתת, או מיתון נכסי סיכון . 3. גידול מתון בהיקף נכסי הסיכון. 4. חלוקת דיבידנד מתונה החל משנת 2017. 5. המשך גיוס חוב נחות מוכר באזל III.
דירוגי הפיקדונות לז"א והחוב הבכיר של הבנק זוכים להטבה של שני נוטשים המגלמת בתוכה את החשיבות המערכתית של הבנק ואת הערכתנו להסתברות גבוהה לתמיכה חיצונית בעת הצורך. 

אופק הדירוג היציב לדירוג האיתנות הפיננסית ולדירוג החוב הבכיר משקף את הערכת מידרוג לכך שהבנק צפוי לשמור על פרופיל פיננסי חזק לאורך המחזור הכלכלי והערכתנו כי הבנק יתקשה לשפר משמעותית את כריות הרווחיות בטווח הזמן הקצר, חרף השיפור במדדי הסיכון ובאיכות תיק האשראי. העלאת אופק הדירוג ליציב לחוב הנחות הקיים של הבנק (לא מוכר לצרכי באזל III) משקפת את הערכתנו כי קטנה אי-הודאות בנוגע לנכונות המדינה לתמיכה חיצונית בחובות אלו בעת הצורך, כפי שיפורט בהמשך. 



הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x