צעד נוסף להורדת יוקר המחייה << אושרה הרפורמה במערך עידן פלוס

הרפורמה עתידה לאפשר כניסתו של מתחרה נוסף לשוק על בסיס הפלטפורמה הקיימת של מערך עידן פלוס, כזה שיוכל להציע לציבור חבילות ערוצים במחיר תחרותי ואטרקטיבי תוך שהערוצים הפתוחים ימשיכו להיות משודרים בחינם לכל דורש.

 

 
 

איתי שלוסברג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/12/2016

ועדת הכלכלה אישרה אתמול (ג') את הצעת משרד האוצר לרפורמה במערך עידן פלוס. הרפורמה נועדה לעודד כניסת מתחרים חדשים לשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, לגוון את המוצר שהצרכן הישראלי מקבל ולהוזיל את המחיר שהוא משלם עבורו. הרפורמה היא צעד נוסף להורדת יוקר המחייה במסגרת התכנית הכלכלית לשנים 2017-2016.

הרפורמה עתידה לאפשר כניסתו של מתחרה נוסף לשוק על בסיס הפלטפורמה הקיימת של מערך עידן פלוס, כזה שיוכל להציע לציבור חבילות ערוצים במחיר תחרותי ואטרקטיבי תוך שהערוצים הפתוחים ימשיכו להיות משודרים בחינם לכל דורש.

בנוסף, בכדי לעודד תחרות ולהסיר חסם כניסה משמעותי למתחרים חדשים לשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, הערוצים הפתוחים יחויבו להקנות למתחרים פוטנציאליים המשדרים על גבי רשת האינטרנט גישה לשידורים, על מנת להפיצם לציבור. מתן גישה לערוצים הפתוחים יאפשר למתחרים חדשים עוגן צפייה משמעותי, שבלעדיו לא ניתן להתחרות כיום בשוק השידורים בישראל.

ועדת הכלכלה אישרה להוציא את הרפורמה לשיתוף תכני ספורט מחוק ההסדרים; היו"ר כבל: תוך שבועיים נקדם את הרפורמה – נכריע בה אך ורק לטובת הצרכן ולא האינטרסים של החברות

במהלך ישיבה מרתונית סיימה היום הוועדה לאשר את הרפורמה להגברת התחרות בטלוויזיה הרב ערוצית והפרטת עידן פלוס וכן את הרפורמה בתקשורת הקווית

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה היום ישיבה מרתונית במהלכה סיימה לאשר את הרפורמות השונות מתוך פרק התקשורת בחוק ההסדרים, בהן הרפורמה להגברת התחרות בטלוויזיה הרב ערוצית והפרטת עידן פלוס והרפורמה להגברת התחרות בשוק התקשורת הקווית. זאת לאחר שבשבועות האחרונים עסקה בכך באינטנסיביות, במשך שעות רבות של דיונים שחלקם אף נמשכו אל תוך הלילה. כמו כן עסקה ברפורמה בשיתוף תכנים בנושא ספורט, והחליטה לפצל אותה מתוך חוק ההסדרים ולהעבירה להליך חקיקה רגיל. היו"ר כבל הבהיר כי כבר בעוד שבועיים יזמן דיון מעמיק בעניין ואמר: "אני לא מתכוון לוותר על הרפורמה הזו ואכריע בה אך ורק לטובת הצרכן".

באשר לשיתוף תכני הספורט הזכיר היו"ר כבל כי מדובר ברפורמה היחידה שלא קודמה כפי שציפה. כבר בפתח הדיון הוא ציין כי בכוונתו לפצל מהצעת החוק את הסעיפים המטפלים בחובת המכירה של מפעלי הספורט ולדון בכך בחודש הבא, וכרגע לעסוק רק בחובת מכירת הערוצים. "שאף אחד לא יחשוב שהתהליך הזה נועד להטיב עם אחד הצדדים, ואני לא מדבר רק על סלקום וצ'רלטון – התפקיד של הוועדה הוא בראש ובראשונה לייצר תחרות שתוביל להורדת מחירים ואנחנו לא עובדים אצל אף גורם", אמר.

יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין, ד"ר יפעת בן חי שגב, אמרה כי היא מכבדת את החלטת היו"ר כבל, אך הוסיפה כי עמדת המועצה היא שללא חובת מכירת מפעלים וערוצים יחד לא תהייה רפורמה בשידורי הספורט. "חובת מכירת ערוצים תטיב עם הפלטפורמות ודווקא חובת מכירת מפעלים תהייה לטובת הצרכן", טענה. היו"ר כבל אמר בתגובה כי בשלב זה הוא לא יודע להגיד האם הקביעה הזו היא נכונה. הוא שב והבהיר כי הנושא לא יורד מסדר היום של הוועדה, והדיונים בו ימשכו במהלך חודש ינואר הקרוב. מנכ"ל צ'רלטון, אדר זהבי, אמר כי כתוצאה מההסכם בין צ'רלטון לסלקום כרגע לכל הפלטפורמות יש את כל הערוצים. ח"כ יעקב פרי הוסיף כי "בסוף זה יהיה חוק לפרטנר בלבד". היו"ר כבל הגיב ואמר: "נכון שפרטנר טרם חתמה אבל היא לא תעשה עלינו סיבוב. החקיקה נועדה לכולם, גם אחרי חתימת כל ההסכמים הנוכחיים".

מנכ"ל ONE, אודי מילנר, אמר כי כרגע יש שלוש פלטפורמות שעובדות מול שלושה גופי ספורט וכולם עובדים עם כולם. הוא הוסיף כי הציע לפרטנר להגיע להבנות על בסיס המחיר שסלקום שילמה, בהפחתת תשלום עבור העונה שחלפה, אך הם לא מוכנים. "הם חושבים שהוועדה תשיג להם מחיר טוב יותר, לכן צריך להגדיר איזה רף מינימלי של תשלום או צופים, כי אם אנחנו מציעים לפרטנר להיכנס בתנאים של סלקום והם לא מסכימים כנראה שיש כאן איזה 'חוק פרטנר'", אמר. היו"ר כבל התייחס לכך ומתח ביקורת על פרטנר: "אני לא אוהב את ההתנהלות של פרטנר, אני מרגיש שמישהו מנצל את הוועדה. בשונה מכולם אני לא אומר את זה בהדלפה לעיתונאי, אלא בצורה ברורה על השולחן".

במהלך הישיבה הציג היו"ר כבל את ההסכמות, לפיהן הערוצים והפלטפורמות ינהלו מו"מ ובמידה ותוך 3 חודשים לא יגיעו להסכמות ימונה בורר חיצוני שיכריע בניהם. היו"ר כבל דרש כי מועצת הכבלים והלוויין תפרסם רשימה של 5-6 בוררים אליהם ניתן לפנות, והבורר יצטרך לתת את פסיקתו תוך חודש. עם זאת הייתה מחלוקת באשר למועד עליית הערוצים לאוויר. עו"ד איתמר חרמון מהמועצה לשידורי כבלים ולוויין אמר מנגד כי השידור צריך להעלות לאוויר ברגע שפונים להליך הבוררות, אם המו"מ שנמשך 3 חודשים נכשל. מנכ"ל RGE, מודי פרידמן, אמר כי לא יכול להיות שבזמן שמתנהל הליך הגישור יחלו השידורים. "אם מישהו רוצה להתחיל לשדר שיכניס את היד לכיס, אני עוד לא קניתי אוטו ושילמתי רטרואקטיבית", אמר.

לאחר כמה שעות של הפסקה בישיבה לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמות, היו"ר כבל פתח את הישיבה מחדש ואמר כי הוא לא מרגיש שלם עם ההצעה. "כל פעולה שאנחנו עושים עלולה לשרת את אחד הצדדים, בלי שאנחנו יודעים שעשינו באמת מה שנכון לטובת התחרות והצרכן", אמר. נציג האוצר וסרצוג הציג את המתווה ואמר כי אם תוך 3 חודשים הצדדים לא יגיעו להסכמה, מועצת הכבלים והלוויין תמנה בורר. ח"כ דוד אמסלם התנגד לכך שהמועצה היא שתמנה, ואמר כי היא רגולטור של אחד הצדדים. "אם היה אמון בין הצדדים כל הדיון הזה בכלל לא היה מתקיים", אמר.

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, אמר כי האוצר ניסה לייצר פתרון שיובל לתחרות ולהוזלת מחירים לצרכן. "אני מסכים עם היו"ר כבל שבדרך שבה הדברים התנהלו אי אפשר לדעת מה נכון ומה לא נכון. הצדדים מונעים מאינטרסים והפעילו לחצים, ותחת הדברים האלה לקבל החלטה ולהכריע לא בטוח שזה הדבר הנכון לעשות. אני חושב שזה נכון ללכת עם היו"ר כבל, לפצל את ההצעה ולקבוע דיון בעוד שבועיים", אמר. ח"כ יואב קיש אמר כי הוא מבין שבגלל לחץ הזמנים אי אפשר להגיע לתוצאה טובה, וכי הוא סומך על היו"ר כבל שהדבר יטופל במהירות ולא יהיה מסמוס. וסרצוג אמר מנגד כי זאת החקיקה הכי צרכנים בחוק ההסדרים, וכי הלחצים לא ייעלמו מחר בבוקר אלא רק ילכו ויתחזקו ורק בלוח הזמנים הקצר אפשר לאשר זאת. ח"כ אמסלם שאל האם הוא מביע עמדנה מנוגדת למנכ"ל המשרד, והמנכ"ל באב"ד אמר כי הוא תומך בכך שאנשי המקצוע במשרד יאמרו את עמדתם המקצועית, אך הוא הנושא באחריות והוא מקבל את ההחלטה ותומך בפיצול.

היו"ר כבל סיכם ואמר: "התאבדתי על החקיקה הזו, אך הרפורמה הגיעה ממש לא מבושלת. אף אחד לא נלחם מול ערוצי הטלוויזיה, הכבלים והלוויין וערוצי הספורט כמוני. בי נשבעתי, אני לא אוותר ואלחם עד כלות על החוק הצרכני הזה. במהלך ינואר נחזור לדיון בהצעה המקורית לחייב מכירת ערוצים ומפעלים, ואכריע אך ורק לטובת מה שהוועדה תחשוב שהוא הדבר הטוב ביותר לצרכן". כאמור, פיצול הסעיפים מתוך חוק ההסדרים והעברתו להליך חקיקה רגיל אושר פה אחד, בתמיכת היו"ר כבל וחברי הכנסת דוד אמסלם, דוד ביטן, עבד אל חכים חאג' יחיא, עיסאווי פריג', אחמד טיבי ואיציק שמולי.

את הדיונים היום פתח היו"ר כבל בעיסוק ברפורמה להפרטת עידן פלוס ובאישור ההסכמות שהושגו בישיבה הקודמת באשר להפחתת דמי הפצה. משרד התקשורת הציג את הנוסח שגובש בעקבות ההסכמות, לפיהם הערוצים המסחריים שמופצים בטכנולוגיית חדות רגילה בלבד ישלמו בין 1 בינואר 2017 ל-1 בינואר 2018 דמי הפצה כפי שהם משלמים כיום (כ-3.7 מיליון שקל בשנה). החל מ-1 בינואר 2018 ישלמו הערוצים המסחריים 1.5 מיליון שקל, כאשר עד למועד ההפרטה האוצר ישלים את הסכום. לאחר ההפרטה ימשיכו הערוצים לשלם לגורם המפעיל 1.5 מיליון שקל בשנה עבור הפצת השידור, עד למועד שבו יעלה הגורם המפעיל ערוץ נוסף הממומן מפרסומות, אז יפסיקו לשלם את דמי ההפצה. כמו כן, מה-1 בינואר 2017 ועד יולי 2018 הערוצים הייעודיים (9, 20, 24 והלא טי.וי) לא ישלמו את דמי ההפצה ואוצר המדינה יישא בעלות.

עם זאת, במהלך הדיון היום התייחסה היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, לכך שהנוסח עשוי להוביל לכך שהערוצים הציבוריים, ערוץ הכנסת ורשות השידור או תאגיד השידור הישראלי, ישלימו את העלויות החסרות להפעלת המערך. "אי אפשר לדעת מה המשמעות של זה כלפיהם וכללי המשחק צריכים להיות יותר ברורים", אמרה. רכז תקשורת באגף התקציבים באוצר, אסף וסרצוג, אמר כי גם היום התשלום הוא לא שוויוני וצריך לאפשר לגורם המפעיל לקבוע את המחיר. "אחת מאמות המידה לבחירת הזוכה במכרז תהייה התייחסותו להפחתת דמי ההפצה", אמר. עם זאת היו"ר כבל דרש שהצעת החוק תהייה ברורה בעניין, כך שתתאפשר הוודאות לערוצים הציבוריים. ח"כ יעקב פרי התייחס לשידורים בחדות גבוהה ואמר כי אם הערוצים המסחריים יחויבו להעביר את השידורים בחדות גבוה הם לא יחויבו לשאת בעלות. וסרצוג השיב לכך ואמר כי לא חלה עליהם חובה לשדר בחדות גבוה.

לנוכח חילוקי הדעות בעניין הערוצים הציבוריים דרש היו"ר כבל לקבוע בחוק במפורש שהערוצים הללו לא ישלמו יותר ממה שהם משלמים כיום. בעקבות זאת אושר לחדד את אמות המידה לבחירת הזוכה במכרז כך שבחוק ייכתב כי אחת השיקולים לבחירת הזוכה יהיו הפחתת דמי ההפצה ובלבד שגובה דמי ההפצה שישלמו הערוצים הציבוריים לא יעלה על גובה דמי ההפצה המרביים שהם נדרשים לשלם לפי החוק כיום. ההצעה אושרה פה אחד, ובהצבעה השתתפו היו"ר כבל וחברי הכנסת יוסי יונה, רועי פולקמן, עיסאווי פריג', דוד אמסלם, אחמד טיבי ויעקב פרי. כמו כן הודיע היו"ר כבל כי הממשלה החליטה לחזור בה מהסעיף שנועד לחייב את המפעיל הפרטי להעביר את השידורים גם באינטרנט, סעיף שנתקל בהתנגדות מצד האולפנים הגדולים בארה"ב, והוועדה אישרה לפצלו ולהוציאו מחוק ההסדרים.

באשר לבזק הזכיר היו"ר כבל כי בדיון הקודם עלה נושא החשש לפגיעה בעובדי בזק, שמבצעים כיום את עבודות הנחת התשתית. הוא הבהיר כי כבר בישיבה הקודם התייחסו כל הגורמים לכך והסבירו כי אין שינוי במצב הקיים, אך למען הסר ספק הוא מבקש להבהיר זאת בהצעת החוק והדבר אושר פה אחד כאשר יחד עם היו"ר כבל הצביעו גם ח"כ יצחק וקנין, ח"כ יוסי יונה, ח"כ יעקב פרי, ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא וח"כ עליזה לביא. רפרנט התקשורת באגף התקציבים באוצר אף הודיע כי ברוח זו נמסר מכתב של מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, וראש אגף התקציבים באוצר, אמיר לוי, שמבהיר כי החקיקה הקיימת לא משנה את ההוראות הקיימות כיום ולא מוסיפה או גורעת מהסמכויות ושיקול הדעת שיש כבר כיום לשרי האוצר והתקשורת. בנוסף לכך הודיע ח"כ רועי פולקמן כי הוא מושך את בקשתו לדיון מחדש בסוגיית ההתחשבנות הרטרואקטיבית בין הוט ליס.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x