בשנתיים הקרובות >> כמעט כל השוטרים יצוידו במצלמות-גוף

זאת בעקבות יוזמת יו"ר ועדת העלייה והקליטה אברהם נגוסה. המשטרה: הניסוי מאד מוצלח, הושקעו 40 מיליון ₪ ב 150 מצלמות. חלה ירידה חדה בעשור האחרון במספר השוטרים שהועמדו לדין משמעתי

 

 
 

איתי שלוסברג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/12/2016

זאת בעקבות יוזמת יו"ר ועדת העלייה והקליטה אברהם נגוסה. המשטרה: הניסוי מאד מוצלח, הושקעו 40 מיליון ₪ ב 150 מצלמות. חלה ירידה חדה בעשור האחרון במספר השוטרים שהועמדו לדין משמעתי
 
בשנה האחרונה נושאים 150 שוטרים מצלמות-גוף במסגרת חוק שיזם יו"ר ועדת העלייה והקליטה, אברהם נגוסה (הליכוד). היום (שלישי) הצהירה המשטרה בוועדה כי מדובר בניסוי מוצלח במיוחד, והיא עומדת בשנתיים הקרובות לצייד את כל שוטרי ישראל – וגם הניידות – במצלמות כאלו. נגוסה הוסיף כי  "נאבקנו שנים בשיטור-היתר כנגד יוצאי אתיופיה, ואני שמח שבעקבות הצעת החוק שלי החלה הפעלה ניסיונית כזו. אמצעי כזה הוא הכרחי למניעת אלימות שוטרים וגם לתלונות-שווא של אזרחים כנגדם".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) הזהירה בדיון ש"נער הנעצר בגלל צבע עורו יסבול מכך כל חייו. סעיפים מסוימים, כאיסור שוטטות, מכוונים נגד גברים צעירים כהי עור, יוסי יונה הציע ליווי אזרחי לעבודת המשטרה כדי לייעל את עבודתה, יואל רזבוזוב (יש עתיד) ביקש להחמיר את הענישה לשוטרים אלימים ואילו יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הדגישה כי לעיתים יוצאי אתיופיה נעצרים בגלל מסתננים, תיירים לא-חוקיים ועובדים זרים ו"על המשטרה לעשות את עבודתה". 

נצ"מ אבי פרנקל, ראש מחלקת משמעת במשטרה, הבהיר כי למשטרה אין נתונים על תלונות כנגד שוטרים על אלימות – כי תלונות כאלו מגיעות למחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) משרד המשפטים. מח"ש מעמידה לדין פלילי, ומעבירה למשטרה המלצות להעמדה לדין משמעתי, ולדבריו בהעמדה לדין משמעתי של שוטרים בגלל שימוש-בכוח, חלה ירידה חדה משנת 2006 ועד היום. כאשר בשנת 2006 נפתחו 95 תיקים,  ואילו בשנת 2016 נפתחו 13 תיקים בלבד. משנת 2006 חלה גם ירידה בפיטורי שוטרים בגין שימוש בכוח שכזה.

תת ניצב יוסי בכר, סגן מפקד מחוז תל אביב, הוסיף כי ההפעלה הניסיונית של מצלמות-הגוף פועלת כשנה וחודשיים בשש תחנות, שנבחרו לפי תיקי אלימות, והושקעו ב 150 המצלמות 40 מיליון ₪ ובשנה הקרובה יושקעו 20 מיליון ₪ נוספים. ההפעלה מלווה במחקר, לפני, תוך-כדי ואחרי הניסוי, ביחסי השוטרים והאזרחים למצלמה ולפעולתה. ולדבריו, המצלמה גורמת התייחסות אזרחית מכבדת לשוטרים, הטיפול של השוטר באירוע טוב יותר, היא מונעת הסתבכות שוטרים – אך כמובן לא משפיעה על שיכורים או מעורערים בנפשם. הוא הדגיש כי הסרטונים נשמרים ואינם יכולים להיערך, בעתיד ישולבו מצלמות-רכב, כל שוטר הנושא מצלמה עבר הדרכה משפטית, חוקתית ומבצעית, וכי 78% מהציבור ו-76% מהשוטרים סבורים כי המצלמות משפרות את פעילות המשטרה. הוא הבהיר כי המשטרה תוביל בקרוב רכישה והפעלה של מצלמות לכל השוטרים.

ספיר סלוצקי-עמראן מהאגודה לזכויות האזרח, תהתה אם במקרים קודמים בהם היה תיעוד לאלימות שוטרים הם נותרו בתפקידם, מה יעילות הניסוי החדש, ואילו עו"ד יפעת בן עמי ממח"ש, הבטיחה כי בעתיד הקרוב יוכלו לפלח חקירות לפי עבירות שוטרים – וכך ייחשפו היקפי האלימות.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x