התנגדות חריפה להמשך כריתת עצי אקליפטוס תעמוד במרכז כנס הדבוראים ע"ש הטייס זוריק לב

ועצת הדבש: רט"ג כורתת אלפי עצי אקליפטוס בשנה מזונה העיקרי של הדבורה המאביקה ומונעת פרויקט ביטחוני לנטיעות אקליפטוסים ברמת הגולן

 

 
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/12/2016


תחת הכותרת- די לכריתת עצי האקליפטוס בישראל! יתקיים הכנס השנתי על שם הטייס והדבוראי המפורסם תא"ל זוריק לב, בן כפר ביל"ו, שנפל במלחמת יום הכיפורים. הכנס ביזמת משפחת לב, משרד החקלאות ומועצת הדבש יתקיים ב- 26 בדצמבר במשרד החקלאות בבית דגן. 

הדבורים מוחים, כי רט"ג (רשות הטבע והגנים) כורתת אלפי עצי אקליפטוס בשנה, ללא תכנית חליפית ולעיתים ללא אישור פקיד היערות במשרד החקלאות. הדבוראים אומרים, כי עצי האקליפטוס המהווים מקור צוף עיקרי עבור דבורת הדבש, קוראים שלא לעקור עוד עצים צופניים, עד למציאת פתרונות חלופיים לשמירה על חיי הדבורים, שהן המאביקות העיקריות של המזון מהצומח. ללא דבורים לא יהיה מזון!

רק בשנה האחרונה ביצעה רט"ג כריתות יזומות ועצומות של מעל אלפיים עצי אקליפטוס בוגרים השייכים לכלל הציבור, שנמכרו לקבלני וסוחרי עץ פרטיים!! כתוצאה מהכריתות המאסיביות נגרם נזק בלתי הפיך לענף הדבש, נפגעו מעל ל- 2,000 כוורות דבורים המוזנות מצוף עצי האקליפטוסים. עץ אחד של אקליפטוס מספק מזון צוף לכוורת שלמה שתפוקתה מגיעה לכמות דבש שבין 30-50 ק"ג! ההפסד כתוצאה מחוסר תפוקת דבש בשנה האחרונה מוערך בכ- מיליון שקלים. 

פרויקט בטחוני חקלאי מושבת בגלל רט"ג, אם לא די בכך שמתבצעות כריתות עצים ללא חשיבה ותכנון, מתברר עתה, עם חזרת האיום הסורי על יישובי רמת הגולן עקב מלחמת האזרחים מעבר לגבול, כי רט"ג מונעת פרויקט ענק וחשוב של קק"ל ומועצה אזורית גולן, לנטיעות אקליפטוסים ברמת הגולן שהינו בעל חשיבות כפולה, הגנה על תושבי המקום וסיפוק מקור צוף לאלפי כוורות המוצבות באזור. 

פרויקט הנטיעות אמור היה להתבצע בשנה האחרונה לאורך כביש 98 בדרום רמת הגולן, בקטע שבין תל פארס לרמת מגשימים, אשר מטרתו להקשות על תצפיות של ארגונים אסלאמיים קיצוניים מהעבר הסורי של הגבול. באזור זה, עובר הכביש במרחק מינימלי, כקילומטר בלבד מגדר המערכת, השטח הוא מישורי ולכן קל לצפות על הכביש הישראלי משטח סוריה, כך חשופים התושבים לפגיעה ותצפית ישירה. רק לאחרונה התרחשו בדרום רמת הגולן מספר מקרי זליגות מרגמה מהלחימה בסוריה.

הדבוראים קוראים לכל הגורמים המוסמכים להוציא את הפרויקט החשוב לפועל, במהירות האפשרית ! ולא להיכנע להתנגדות רט"ג לביצוע הנטיעות, מסיבות שאינן ברורות !

הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש אומר, כי על כולנו להבין את משמעות ייצור מזון מהצומח בהקשר קיום הדבורה ולשמור עליה למען עתיד האנושות כולה: "כל צמח או עץ צופני שיינטע יסייע בייצור מזון לדבורי הדבש ויתרום להמשך קיום החקלאות וייצור המזון. שליש מכמות המזון החקלאי הטרי בעולם, 

מופק בעזרת האבקתה של הדבורה ולכן אנו נאבקים למניעת כריתת עצי האקליפטוסים וקידום נטיעות צופניות ברחבי הארץ!".

בועז כנות, יו"ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל אמר לקראת הכנס: "לא ייתכן שהממשלה תאשר כריתת עצים צופניים בתקופה בה מושבות דבורים שלמות נכחדות עקב מחסור במזון הדבורים- הצוף! ובמקביל גם למנוע נטיעות ביטחוניות לשמירה על חיי תושבי רמת הגולן שחשופים יום יום לפגיעה מהלחימה בסוריה, אשר יכולות במקביל להציל אלפי כוורות. לא ייתכן שאין תכנון מקצועי מוקדם לנטיעת עצים צופניים, טרם כריתת עצים קיימים! אנו דורשים ממשרד החקלאות לעצור לאלתר את כל כריתות האקליפטוסים המתוכננות עד מציאת פתרון חלופי למזון לדבורים בכל הארץ ולקדם את פרויקט הנטיעות החשוב ברמת הגולן!".

בנוסף, נלחמים הדבוראים בארץ ובעולם מזה מספר שנים, עם תופעת היעלמות הדבורים, שליש מכמות הדבורים בכל רחבי הגלובוס נעלמה והסיבה הראשונה והעיקרית הנחקרת, הינה התמעטות המזון לדבורים  עם התרחבות שטחי הערים, הבטון והנדל"ן והצטמצמות האזורים החקלאיים והבר, שהינו הגורם הישיר לירידה המתמדת בהיקף הייצור המקומי, של הדבשים, בכ- 30%- 50%, בשני העשורים האחרונים, בנוסף לכריתות אלפי עצי אקליפטוס.

כמו בעולם, גם בארץ, הורחבו המחקרים באוניברסיטאות ובמכונים המקצועיים בתחום ענף הדבורים, במטרה לגלות כיצד ניתן לשמור על המאביק החשוב ביותר בעולם. מחקרים אלה ואחרים יוצגו במסגרת הכנס ויתקיימו דיונים והרצאות מקצועיות בנושא הקריטי של שימור ענף הדבורים. 
בכנס יוצג פרויקט הנטיעות המשותף למועצת הדבש, קק"ל ודבוראי ישראל, שנועד לתת מענה למחסור הצוף בארץ, במסגרתו מתבצעות מדי שנה נטיעות של מעל 500 אלף עצים ושיחים .בשיתוף פעולה עם הרשויות האזוריות והמקומיות, משרד הביטחון, צה"ל, כביש חוצה ישראל, רכבת ישראל, חברת נתיבי ישראל ועוד. כמו כן, יזמו השנה מועצת הדבש והדבוראים נטיעות בהיקף של מעל 100 אלף עצים צופניים, באזור מגוריהם של הדבוראים.

הכנס בהשתתפות: הרצל אבידור מנכ"ל מועצת הדבש, מר חנן בזק מנהל שה"מ, מר צביקה כהן סמנכ"ל בכיר משרד החקלאות, מר בועז כנות יו"ר ארגון מגדלי דבורים, יוסי סלבצקי שה"מ, אהד אפיק שה"מ, שחר עובדיה מועצת הדבש, ד"ר מרדכי כהן פרויקטור מועצת הדבש לנטיעות צופניות, שלומי זרחין שה"מ, מוחמד יוסף אבו טועמה שה"מ, שגיא גבריאל המשרד להגנת הסביבה, מוקי נגרי וגיא בלוך האוניברסיטה העברית, ויקטוריה סורוקר מנהלת המחקר החקלאי, חוקרים, מומחים מהארץ ומהעולם, ראשי ארגונים חקלאיים, דבוראים ועוד.




הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x