הועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי של הכנסת אישרה פה אחד את הצעת החוק בעניין מיסוי הקיבוץ המתחדש

 

 
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/12/2016

הועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי של הכנסת אישרה היום פה אחד את הצעת שר האוצר משה כחלון, רשות המיסים וביטוח לאומי בעניין מיסוי הקיבוץ המתחדש. ההצעה מסדירה לראשונה את אופן המיסוי של הקיבוץ המתחדש וכן היבטים הקשורים לביטוח לאומי. ההצעה אושרה היום לאחר שהאוצר, רשות המיסים, ביטוח לאומי ונציגי הקיבוצים הגיעו להסכמות על נוסח ההצעה, וזאת לאחר דיונים ממושכים שנערכו בחודשים האחרונים.
 
הוראות החוק הקיימות היום בפקודת מס הכנסה המסדירות את אופן המיסוי של הקיבוץ, משקפות את אורח החיים בקיבוץ השיתופי. בהתאם לחוק כל ההכנסות של חברי הקיבוץ מצטרפות להכנסות הקיבוץ עצמו, למשל מחקלאות ותעשיה, ומתחייבות במס בידי הקיבוץ. חישוב המס נעשה כך שכל ההכנסה החייבת של הקיבוץ מתחלקת באופן יחסי שווה בין כל חברי הקיבוץ ובהתאם נקבעו שיעורי המס החלים על הקיבוץ וניצול נקודות הזיכוי. בשל שיטה זו המס החל על הקיבוץ היה בדרך כלל נמוך.
 
לאחר שחלו בקיבוצים שינויים באורח החיים ו"נולדו" הקיבוצים המתחדשים, המאפשרים לקיבוץ לחלק את הכנסתו שלא באופן שווה בין החברים, נוצרו מחלוקות בין רשות המיסים והקיבוצים על אופן מיסוי הקיבוץ המתחדש. מחלוקות אלו באות היום לסיומן עם אישור הצעת החוק האמורה (לפחות לגבי מחלוקות העתיד).
 
על פי ההצעה שאושרה היום חישוב המס בידי הקיבוץ המתחדש יעשה באופן שונה מהקיבוץ השיתופי. אופן המיסוי יהיה עדיין בדומה לשותפות כך שהקיבוץ הוא שיהיה הנישום בגין הכנסותיו והכנסות חבריו המועברות אליו, אולם יחוס ההכנסה החייבת לחברים לצורך חישוב חבות המס בידי הקיבוץ, תעשה שלא באופן יחסי שווה, אלא בהתאם להכנסה שהתקבלה בידי כל חבר וחבר שהיא "מגולמת" לפי שיעורי המס החלים עליו לרבות ביטוח לאומי ומס בריאות. בהתאם לכך, שיעור המס שיחול על הכנסת הקיבוץ ישקף באופן דומה את שיעור המס שהיה חל על אדם אחר שאינו חבר קיבוץ ושלו הכנסה בסכום וסוג דומה. 
 
הוראות החוק החדשות יחולו החל מיום 1.1.17 לגבי מס הכנסה והחל מיולי 2017 לגבי ביטוח לאומי.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x