סקירה שבועית מבית תמיר פישמן

מניות, סחורות, ארה"ב וישראל

 

 
אלדד תמיר מנכל תמיר פישמןאלדד תמיר מנכל תמיר פישמן
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/12/2016

מאקרו - ארה"ב 

כצפוי, העלאת ריבית של 0.25%.

כצפוי, אחרי המתנה ארוכה, החליט הבנק המרכזי בארה"ב על העלאת ריבית של 0.25%. בנוסף, הפד הפתיע את השווקים עם צפי לשלוש העלאות ריבית במקום שתיים במהלך שנת 2017. במסיבת העיתונאים לאחר ההחלטה, יושבת ראש הפד, ג'נט ילן, אמרה כי היא רואה שיפור בכלכלה עם נתוני צמיחה טובים, אבטלה נמוכה ואינפלציה בדרך ליעד. בהתייחסותה לנשיא הנבחר ולאג'נדה הכלכלית שלו, הכוללת הרחבות פיסיקאליות משמעותיות, אמרה כי הפד ימתין, יבחן את הפעילות וכך יפעל בהתאם. תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עלתה לרמה של 2.604%, בעוד תשואת אג"ח ארה"ב ל- 5 שנים עלתה לרמה של 2.085%. בתוך כך, הדולר ממשיך להתחזק מול סל המטבעות העולמי וזאת בעקבות הנתונים הכלכליים הטובים, העלייה בתשואות לאורך העקום ושינוי תוואי הריבית. נתונים כלכליים נוספים פורסמו השבוע וביניהם, ליבת מדד המחירים לצרכן אשר עלתה בחודש נובמבר ב-0.15%, מעט נמוך מהצפי. בנוסף, מדד ה-GDP-now של הפד באטלנטה צופה צמיחה של 2.6% ואילו כלכלני הבנק הפדראלי של ניו יורק, דווקא הנמיכו השבוע את תחזית הצמיחה לרמה של 1.8% ברבעון הרביעי. זאת, בעיקר בשל הירידה בייצור התעשייתי, ירידה של 0.4% בחודש האחרון שחלה למרות השיפור בסקרי הציפיות. נראה כי סקטור זה זקוק להרחבות הפיסקאליות שמתכנן הנשיא הנבחר בכדי להאיץ את הייצור.

ישראל - ירידה קלה בצמיחת הכלכלה הישראלית

נתונים נוספים שפורסמו בישראל השבוע ממשיכים ומצביעים על ירידה קלה בצמיחת הכלכלה, אך עם זאת מציגים שיפור קל בחודש נובמבר. ליבת ייצוא הסחורות עלתה ב-6.5% וליבת יבוא הסחורות ירדה בחודש נובמבר ב-4.4%. מדד אמון הצרכנים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עלה בנקודה אחת וכעת נמצא ברמתו הגבוהה ביותר מאז 2011, נתון המעיד על אופטימיות בקרב הצרכנים. כך גם שוק העבודה ממשיך להראות סימני חוזקה ורמת הביקוש לעובדים נשארה גבוהה. בנוסף, פורסם המדד לחודש נובמבר המצביע על ירידה של 0.4% ובסיכום שנתי עד כה חלה ירידה של 0.2%- . נתונים על השקעות פורסמו אף הם השבוע על-ידי מחלקת המחקר של בנק ישראל. מהנתונים עולה כי ברביע השלישי של שנת 2016 חלה עלייה של 10.6 מיליארדי דולרים בעודף הנכסים של המשק מול חו"ל, זאת בהמשך לעלייה של כ-5.5 מיליארדים ברביע השני. עיקר העלייה בעודף הנכסים ברביע השלישי נובעת כתוצאה מעלייה במחירי המניות הזרות שמחזיקים תושבי ישראל ומירידה במחירי המניות הישראליות שמחזיקים תושבי חוץ. בנוסף, יתרת ההתחייבויות של המשק לחו"ל עלתה במהלך הרביע השלישי ב-4.8 מיליארדי דולרים (1.8%) ועמדה בסוף חודש ספטמבר על כ-280 מיליארדים.

אירופה - הכלכלה מציגה סימני התאוששות 

הכלכלה האירופאית מציגה סימני התאוששות וזאת לאחר שמדד מנהלי הרכש לחודש דצמבר הגיע לרמתו הגבוהה ביותר בשנה האחרונה (53.9 נק'). עיקר התרומה מגיעה ממגזר התעשייה המציג התאוששות מרשימה, וזאת כאשר מדד ענפי התעשייה עומד על 54.9 נקודות, רמתו הגבוהה ביותר מאז 2011. סקרי הציפיות מצביעים גם הם על התרחבות קלה בכלכלה האירופאית ברבעון הרביעי ( 0.4%), בעוד רמת ליבת האינפלציה עומדת על 0.8%.

אנגליה - עיכול השפעות יציאתה מהגוש 

בעוד אנגליה מעכלת את השפעות יציאתה מגוש האירו, נתונים כלכליים חדשים פורסמו השבוע. האינפלציה לחודש נובמבר עמדה על 1.2%, נתון גבוה מהאינפלציה שנרשמה בחודש אוקטובר ועמדה על 0.9% ונתון גבוה מצפי האנליסטים שעמד על 1.1%. התרומה הגדולה ביותר למדד הייתה העלייה במחירי הנפט וסעיף ההלבשה שעלה לרמתו הגבוהה ביותר בשש השנים האחרונות. האינפלציה שחווה אנגליה הינה תוצאה של הפיחות החד שחל במטבע המקומי, הפאונד, אשר גרם להתייקרות משמעותית של מוצרי הצריכה. הבנק המרכזי באנגליה צופה שהאינפלציה תמשיך לגדול ותגיע בשנת 2017 ל-2.7% ואף תישאר מעל 2% עד שנת 2020. נתוני אבטלה פורסמו גם הם השבוע ומצביעים על שיעור אבטלה של 4.8%, זהה לתקופה הקודמת.

סין - התאוששות הכלכלה הסינית 

השבוע פורסמו  נתונים נוספים המצביעים על התאוששות הכלכלה הסינית. בתוך כך, הצריכה הפרטית התרחבה בחודש נובמבר בשיעור חד של 10.8% וההשקעות בענפי המשק צמחו בקצב של 8.3%, בעיקר בזכות הגידול בהשקעות הממשלתיות בשיעור של 20%. נתון מעניין נוסף שפורסם השבוע הינו ירידה בהיקף ההשקעות בבניה למגורים, נושא אותו מעוניין הממשל לצמצם מכיוון שעודף ההיצע בנדל"ן למגורים הינו גורם משמעותי לירידה בצמיחה בסין.

סחורות

נפט- מחיר חבית נפט ממשיך להתחזק ונסגר השבוע על 51.9 (WTI). המשקיעים מצפים כי חברי OPEC ו-NON-OPEC, ארגון מדינות הנפט, ביחד עם 11 המדינות שלא חברות בארגון, יעמדו בהסכמים אשר אמורים לקצץ 2% בתפוקת הנפט העולמי. לאחר שכל המדינות הסכימו על קיצוץ ולאחר דברי שר האנרגיה הרוסי השבוע, אשר הבטיח כי כל מפיקי הנפט במדינתו אכן יקיימו את ההסכם, נראה כי מחיר הנפט בדרכו למעלה. Goldman Sachs  צופים כי מחיר חבית נפט מסוג WTI יגיע ל-57.5$ עד הרבעון השני של 2017.

זהב- מחיר אונקיית זהב ירד השבוע וזאת בעקבות סיבות שונות וביניהן: הזהב המשמש כנכס חסר סיכון (אם כי הוא טומן בחובו סיכון) בשוק תנודתי. כרגע השוק נמצא במגמת RISK-ON, כך שהמשקיעים מוכרים את הנכסים חסרי הסיכון ועוברים לנכסים מסוכנים יותר בעלי פוטנציאל תשואה גדול יותר. סיבה נוספת הינה עליית הריבית ותחזית חברי הפד לשלוש העלאות בשנת 2017. למחירי הזהב מתאם שלישי עם התחזקות הדולר אשר מכבידה על מחירי הסחורות שמחירן נקוב בדולר.

מניות חו"ל

מדדי המניות המרכזיים המשיכו להיסחר בשבוע החולף במגמה חיובית, וזאת ברקע להחלטת הריבית ביום רביעי ושינוי תוואי הריבית לשנה הבאה. הנתונים החיובים מארה"ב ואופטימיות המשקיעים ממשיכים להזין את הממדים בארה"ב. באירופה, התחזקות קצב הצמיחה ונתונים כלכליים מעודדים, תורמים לעליות שערים. מדד הדאו ג'ונס רשם עלייה שבועית של 0.4% בדרכו לשבוע שישי ברציפות של עליות, מדד ה-S&P 500 רשם ירידה של 0.1%, הדקס הגרמני זינק בכ-1.8% וכך גם הקאק הצרפתי שעלה ב-1.5%.

UniCredit - מניית הבנק האיטלקי זינקה השבוע בעקבות הודעת הבנק כי ינסה לגייס הון בהיקף של 13 מיליארד אירו, ככל הנראה באמצעות הנפקת מניות. בנוסף, הודיע הבנק כי יעבור תהליך התייעלות שיכלול סגירה של כ-3,800 סניפים וקיצוץ של 11% מכוח העבודה. לבנק חובות רעים בסך של 18 מיליארד אירו ולכן צעד זה, הנועד למחוק חובות "רעים" והעשוי לשפר את יחס הלימות ההון ולשפר את הרווחיות, נתפס בידי המשקיעים כצעד חיובי. מניית הבנק מחקה 50% מערכה מתחילת השנה ולאחר ההודעה זינקה בכ-15%.

Lockheed Martin - מניית יצרנית המטוסים מארה"ב סבלה השבוע מירידות וזאת לאחר שהנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, צייץ בטוויטר שפרויקט מטוס החמקן החדש, ה-F35 יצא משליטה. התקציב, הפיתוח והייצור של המטוס מוערך בכ-400 מיליארד דולר, התקציב הגדול ביותר בהיסטוריה לפיתוח נשק. מניית החברה זינקה מאז הבחירות במעל 10% וזאת בעקבות דברי הנשיא, לפני בחירתו, כי יהפוך את אמריקה לחזקה יותר על- ידי הגדלת תקציב הביטחון. לאחר הציוץ, המניה הגיבה השבוע בירידה של 4.2%.

Broadcom - החברה הבינלאומית מקליפורניה לתכנון מעגלים משולבים ושבבים, המיועדים לתעשיית התקשורת, פרסמה השבוע את הדוח לרבעון הרביעי. החברה הציגה ביצועים מצוינים, כאשר הרווח למניה עמד על 3.38$ על הכנסות של 4.15$ מיליארד, גבוה מצפי האנליסטים שעמד על רווח למניה של 3.38$ על הכנסות של 4.12$ מיליארד. הרווח התפעולי ירד מעט ל-52.4% מ-54.2%. בנוסף, החברה הודיעה על דיבידנד של 1.02$ למניה, כפול מהדיבידנד ברבעונים הקודמים. החברה התמזגה השנה עם חברת השבבים, Avago, בעסקת ענק שמוערכת ב-37$ מיליארד, כך שלאחר העסקה Broadcom נחשבת ליצרנית השבבים השלישית בגודלה בעולם. מתחילת השנה, הוסיפה המניה לערכה כ-30% ולאחר פרסום הדוח זינקה בכ-4%.

ישראל

כרמית - חברה התעשייתית העוסקת בייצור, פיתוח ושיווק של ממתקים, פרסמה לאחרונה את הדוח הרבעוני שלה. החברה פועלת בשלושה תחומים עיקריים: תחום השוקולד, המהווה כ-57.5% מסך המכירות ברבעון האחרון, תחום הסוכריות, המהווה כ-18% ותחום המאפה, המהווה כ-24.2%. ההכנסות ממכירות עמדו על  34.8 מיליון ש"ח, 9.74% יותר מהרבעון הקודם. הרווח הנקי עמד על 421 אלף ש"ח, נמוך ב-59.2% מהרבעון הקודם. השינוי ברווח נבע ממספר גורמים וביניהם, גידול של כ-15% בהוצאות מכירה, גידול של כ-9% בהוצאות ההנהלה ובהוצאות הכלליות, וגידול משמעותי בהוצאות מימון אשר נבעו בעיקרם משינוי בשערי מט"ח. בנוסף, השינוי נבע מעסקאות הגנה על מט"ח וקומודיטיס שביצעה החברה. מניית החברה זינקה בשבוע האחרון בכ-5.75% ומתחילת השנה עלתה המניה בכ-6.85%.

אוברסיז קומרס - הקבוצה, המנהלת ומתפעלת מסופי מטענים ומכולות בפיקוח המכס, מחסני ערובה, מחסנים חופשיים ומספקת שירותים לוגיסטיים כוללים, בבעלות קרן פימי, צים וגד זאבי, השלימה השבוע את גיוס ההון במניות ואופציות. סך הגיוס עמד על 182 מיליון ש"ח, כך ששווי החברה הנגזר מכך הינו 389.53 מיליון. לחברה מתקנים, המשתרעים על שטח כולל של כ- 500 אלף מ"ר באשדוד, חיפה ונתב"ג. הכנסות החברה בארבעת הרבעונים האחרונים עמדו על 276.4 והרווח הגולמי לאותה התקופה עמד על 64.2 מיליון. לחברה פעילות נוספת במערב אפריקה, הכוללת מסוף מטענים ומחסני ערובה למטען קפוא בגינאה, מסוף אשר אמור להתחיל לפעול ברבעון הרביעי השנה, וזאת בעוד בניית בית הקירור צפויה להסתיים בתחילת 2017.

KBS - קרן ההשקעות הזרה במקרקעין (REIT), המחזיקה ומנהלת נדל"ן מניב למשרדים בארה"ב, הודיעה השבוע על חלוקת דיבידנד בסך של 6.4 מיליון דולר. החברה סיימה את הרבעון עם הכנסות של 35.2 מיליון דולר וה-NOI של החברה עמד על 21.5$ מיליון, גידול של 30% מהרבעון המקביל אשתקד. בנוסף, הרווח הנקי של החברה עמד על 50.2 מיליון דולר, ירידה של 41% מהרבעון המקביל אשתקד. במרץ האחרון, KBS הנפיקה אג"ח בישראל בדירוג של AA- בהיקף של 970 מיליון ש"ח.  



הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי וביבהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x