יו"ר וועדת העבודה והרווחה אלאלוף >> המערכות לא מפנימות את הנתונים, גם הממשלה אשמה

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/12/2016

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), התייחס בפתח דיון הוועדה על ממצאי דו"ח העוני של המוסד לביטוח לאומי, לתקציב המדינה לשנים הבאות שאושר אמש בוועדת הכספים, ואמר: "אתמול חילקו כספים ששייכים לאזרחי המדינה בצורה הכי בזויה והכי לא ישרה שיכולה להיות, על בסיס לחצים לא הגונים על המערכת". עוד התייחס לתכנית חיסכון לכל ילד, ואמר: "70% לא זקוקים לזה, ו-30% שזקוקים לזה מקבלים כמו ה-70%, אז זה לא צדק". אלאלוף בישר כי שר האוצר כחלון התחייב בפניו כי עד סוף תקופת כהונת הכנסת הנוכחית לא יהיה קשיש אחד עני בישראל.

על דו"ח העוני אמר ח"כ אלאלוף: "הדו"ח טומן בחובו בשורות מצד אחד ותחושות קשות מאידך. רוב הרפורמות התחילו בסוף 2015, לכן הביטוי לשינוי בדו"ח זה חלקי מאוד. רוב השינויים שהמערכת הפוליטית הכניסה החלו ב-2016 וימשיכו בשנים הבאות. גם מבחינה אישית ומשפחתית, וגם סטטיסטית מורגש שינוי. לצערי אינני יכול להגיד שהמערכות הפנימו את דו"ח העוני. עוני זה לא רק קצבאות. המוסד לביטוח לאומי מפנים את ההחלטות בצורה מהירה ויעילה, שאר המשרדים הממשלתיים עוד לא הפנימו את הצורך לשתף פעולה. עוני זה לא רק מהלך תקציבי, אלא פיתוח שירותים, הבאת משאבים נוספים לאנשים החיים בעוני וגם שינוי תפישה של החיילים האמיתיים שאמורים להילחם במלחמה הזאת, העובדים הסוציאליים והמורים. הממשלה גם היא אשמה במצב העוני,  בהיעדר מערכות שאמורות לשרת את האוכלוסיות, ולעזור להן למצות את הזכויות".

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, פרופ' שלמה מור-יוסף: "דו"ח העוני הוא לא נושא פרטי של הביטוח הלאומי. זה צריך להיות נושא שהממשלה דנה בו, שתקבע יעדים. כמו שהיא קובעת יעדים מקרו-כלכליים, צריכים להיות גם יעדים מקרו-חברתיים. מכל גופי המדיניות הקיימים, רק יו"ר הוועדה הזאת מצא לנכון לבחון זאת. קצבאות זה רק סוף הדרך. הטיפול האמיתי הוא בבריאות, חינוך דיור, ורק אם כל אלה נכשלים, הקצבאות נכנסות לפעולה, ואסור להסתכל על זה הפוך, כאילו הקצבאות הן הטיפול העיקרי". מור-יוסף הוסיף: "בלי תוספת של 70 מיליארד שקל לתקציב הרווחה, השינויים יהיו קטנים לכאן או לכאן. דרושה החלטה מאז'ורית בעניין הזה". עם זאת, אמר כי חוק ההסדרים הנוכחי מביא איתו בשורות חיוביות, בהן העלאת שכר המינימום, העלאת קצבת הזיקנה והגדלת קצבאות הנכות.

ח"כ אילן גילאון (מרצ): "המגמה צריכה להיות להעלות את קו העוני מ-3,158 שקלים למפלס גבוה יותר. עוני הוא רק חלוקה לא נכונה של עושר".

ח"כ עבדאללה אבו-מערוף (הרשימה המשותפת): "לא מקבל את מסקנות הדו"ח. ככה לא מטפלים בעוני. זה עניין של מדיניות, לא רק חלוקה. כרגע מעדיפים לעשות עסקאות ביזיוניות ומאפיונריות מכספי התקציב. כמה משפחות אפשר להוציא מהעוני בתקציב שנותנים לתושבי עמונה?". אבו-מערוף התייחס גם לשיעורי העוני בקרב החברה הערבית, אשר אינם יורדים לעומת אוכלוסיות אחרות: "יש אפליה. אפילו רופא ערבי מרוויח פחות מרופא יהודי".

ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני): "אם אני לא מצליח לפצח את שאלת השתרכות החברה הערבית בירכתי החברה הישראלית, אינני ראוי להישאר במשכן הכנסת".

ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי): "יש לתת מענים דיפרנציאליים למשפחות העניות. לא ייתכן שמפחיתים גמלה למקבלי הבטחת הכנסה או קצבאות ואז מורידים להם מהגמלה".

סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, הדגיש כי כספי הסיוע בשכר דירה לא התעדכנו במשך שנים. עוד המליץ: "יש להסיר חסמי תעסוקה ולהותיר רשת ביטחון כלכלית בסיסית, כדי לתת לאנשים אחריות על חייהם. בנוסף, יש להתחיל להתייחס להוצאות משקי הבית ולא רק להכנסות".


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x