שניים רבים והשלישי לוקח >> הסיפור מאחורי הנפקת אג"ח אלון הריבוע הכחול

ההנפקה כאמור הצליחה , החברה זכתה לביקושים של כ 1.4 מיליארד ₪ בשלב המוסדי ונראה שבכך הסתיימה בהצלחה

 

 
 

ברק הורוביץ
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/12/2016

הנפקת החוב המוצלחת של אלון הריבוע הכחול בשבוע שעבר, ייצרה כותרות רבות בשבוע האחרון וחשפה במשהו את מאחורי הקלעים של תהליך ההנפקה בבורסה הישראלית.  למי שלא עקב , אלון הריבוע הכחול , חברה שבשנים האחרונות עברה תהליך ארוך וכואב של פרידה מהבעלים הוותיקים ויסמן ובירן אשר נקלעו לחובות עתק  ועברה בחודשים האחרונים לידיו של מוטי בן משה תמורת מאות מיליוני שקלים, עשתה מהלך ראשון מול שוק ההון בהנפקת אג"ח אלון ריבוע ד' בהיקף של 850 מיליון ₪ . 

אלון רבוע כחול היא בעלת השליטה בחברת רבוע כחול נדל"ן (54%), בחברת האנרגיה דור אלון (63%) ובחברת כלי הבית והטקסטיל נעמן (78%). דו"ח הסולו של החברה, שפורסם בסוף נובמבר, מגלה שהחוב הפיננסי נטו שלה הוא 769 מיליון שקל, בעוד שווי אחזקותיה בדור אלון, רבוע כחול נדל"ן ונעמן מסתכם ב–1.5 מיליארד שקל - כך שהשווי הנכסי הנקי של אלון רבוע כחול הוא 769 מיליון שקל - 349 מיליון שקל יותר משווי השקעתו של בן משה בחברה.

החברה קיבלה דירוג Baa1  עם אופק יציב מחברת מידרוג (מקביל לBBB+ של מעלות ) , תנאי החוב הינם אג"ח הינה בעלת מח"מ של כ-5 שנים, כ 70%  ייפדה ב-2023. יתרת הסכום תיפדה בתשלומים שנתיים לא שווים מ-2018. האג"ח מגובות בשעבוד ראשון על מניות רבעון נדל"ן ודור אלון. הריבית השקלית שנקבעה במכרז היא 4.6%, הנמוכה מריבית המקסימום במכרז שעמדה על 5.5%. 

מניתוח הנתונים ולאחר מפגש עם מוטי בן משה והחברה, מצאתי שאג"ח ראוי להשקעה, בהתחשב בשיעבודים החזקים ובהתייחס לאלטרנטיבות שיש בשוק – התשואה באג"ח זו טובה משמעותית מאג"ח בדירוג דומה (שיעלה בקרוב ע"פ הודעת חברת הדרוג ב 12.12.16).

ההנפקה כאמור הצליחה , החברה זכתה לביקושים של כ 1.4 מיליארד ₪ בשלב המוסדי ונראה שבכך הסתיימה בהצלחה עוד הנפקה אחת מיני רבות בשוק האג"ח התל-אביבי.

למרות ואולי יש האומרים שבגלל ההצלחה , החלה מריבה תקשורתית בין גופים מוסדיים לגופי החיתום ובינם לבין עצמם על הליך ההנפקה ועל היתרונות הלא הוגנים של חלק מהשחקנים בשוק ההון על האחרים.


נסביר , בתהליך ההנפקה ישנם מספר תחנות עד שאג"ח/מניה מונפקת לציבור ומתחילה להיסחר בשוק ההון. ההנפקה מתחילה אצל החתמים שתפקידם להכין את הליך ההנפקה, "לארוז" את החוב בחבילה מוסדרת, להציג את החברה ואת מה שהיא מעונינת להנפיק לשוק ההון ולבסוף להזרים ביקושים להנפקה במידה והביקושים בשוק אינם מספיקים לצרכי החברה. החתמים נהנים מעמלות על ביצוע ההנפקה וכן בדר"כ מבונוסים על הצלחה בהנפקה (הגדלת הכמות או הורדת עלות הגיוס) . הגופים המוסדיים (גמל,ביטוח פנסיה, גופי חיתום, תיקים מנוהלים ועוד) אשר רשאיים להזמין בשלב המוסדי, נהנים מכך שהם מקבלים את מרבית הסחורה המוצעת במחיר מופחת ממחירי השוק(עמלת התחיבות מוקדמת). לבסוף מגיע הציבור שיכול להזמין בשלב הציבורי במחיר המלא ושלב המסחר שבו בעצם נייר הערך המתחיל להיסחר. 

במקרה של אג"ח אלון ריבוע ד' , פורסם (ניתן לראות את רשימת המזמינים בהודעת בורסה של החברה מיד לאחר ההנפקה) שהחתמים הזרימו ביקושים גדולים של כ 120 מיליון ₪ בשלב המוסדי , במחירים נמוכים "יחסית" כלומר במחירים שלפי דעת חלק מהגופים המוסדיים עיוותו את תשואת ההנפקה כלפי מטה וזאת עקב לחץ מבעל השליטה או עקב האינטרס שלהם להביא להצלחה בהנפקה כדי להעלות את בעמלות שלהם הם זכאיים מהובלת הליך ההנפקה. החתמים מצידם טוענים , שהם בסך הכל זיהו ("הראשונים לזהות") הזדמנות השקעה מוצלחת , וכראיה ישנו מבחן ההצלחה: עוד לפני שהנייר התחיל להיסחר , מכרו החתמים, בעיסקה מחוץ לבורסה, את 120 מיליון אג"ח שרכשו מחוץ ברווח נאה של כמה מאות אלפי שקלים . מי קנה אתם שואלים ? אלו גופים מוסדיים שלא הצליחו לרכוש בהליך ההנפקה ובשל היותם "השניים לזהות" שילמו תוספת מחיר. 

מי צודק? כנראה כולם בצורה זו או אחרת , אבל אף אחד שקנה לא יכול להתלונן . אג"ח סיימו את יום המסחר הראשון במחיר 100.4 שנתן רווח נאה של כ 0.9% ביום אחד למי שרכש בשלב המוסדי. בסופו של דבר שוק ההון זה מקום שבנוי על מתחרטים.  

שימו לב עולם ההנפקות אומנם נראה רחוק מרוב המשקיעים הפרטים , אבל עקב שינוי מבורך של רשות ני"ע, היום יכול כל לקוח פרטי לקחת חלק בהליך ההנפקה, כל עוד הוא לקוח מנוהל באחת מעשרות חברות ניהול התיקים בארץ , ולהנות מכניסה "למועדון הסגור" של הבורסה.

ברק הורוביץ-מנהל תיקים להבה.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x