כחלון של הסלולר או כחלון של הבנקים, איזה אתם מעדיפים ?

התערבות מול קביעת כללים, זמן קצר מול ארוך, תוצאות קצרות טווח מול הבשלה איטית של התוצאות, מה עדיף?

 

 
שר האוצר משה כחלוןשר האוצר משה כחלון
 

משה מימון, עורך פאנדר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/12/2016

רפורמת הסלולר של כחלון, שממנה אנחנו עדין נהנים עד היום (למעת חברות הסלולר עצמן) יצרה התערבות רבה מאוד של המדינה, במה שנחזה ככשל שוק. 3 חברות חילקו ביניהן את השוק, ויצרו שוק קרטליסטי, יקר, ודרקוני כלפי הצרכנים. החברות שהרווח המצרפי שלהן היה ערב הרפורמות מיליארד שקל, היום נאלצות להסתפק בכ-100 מיליון שקל רווח.

עד כמה אתם זוכרים את משך הזמן שלקח להעביר את כל הרפורמות האלה. מעל 26 תקנות שנאלץ משרד התקשורת לתקן, ולהעביר, מכרזים, להביא שחקנים חדשים. כמעט 3 שנים לקח לבצע את כל הרפורמות האלה, עד שהגיע למצב שאנחנו נהנים מחשבון סלולר של 50 שקלים. משך הזמן הממושך נדרש לא רק בשל מורכבותו של השוק, אלא בעיקר בשל סוג ההתערבות, שבה משרד התקשורת שיחק תפקיד משמעותי לא רק בארגון כללי המשחק השונים בשוק הסלולר, אלא הביא שחקנים נוספים, פרסם מכרזים, וקידם את הבאת התחרות, כמעט בכח.

רפורמת הסלולר, אמנם היתה דרמטית, אולם בסוף כל השינויים האלה עומדת בעיקר גלן טלקום, שהוצאתה מהמשחק, תאיין חלק לא מבוטל מהרפורמות הקיימות. נכון להיום זה לא המצב ובואו נקווה שכך אכן זה יימשך, ושכמות השחקנים על המגרש תישאר 4, עם תחרות עזה על הכיס שלנו הצרכנים, וששם המשחק יהיה המחיר הסופי לצרכן.

רפורמה נוספת שרשומה על שמו של כחלון היא הרפורמה בשוק הבנקאות. אין ספק שכאן השוק מורכב פי כמה וכמה. יש חששות לא מבוטלים של יציבות המערכת, ויש רגולטור מקצועי ותיק, וחזק מאוד, ששומר באופן קפדני, הן על היציבות של המערכת, והן על הטריטוריה שלו. כחלון הפעם שיחק משחק שונה לגמרי מזה של הסלולר.

הפעם, כחלון לא כפה על השוק תחרות, אלא ארגן את כללי המשחק באופן כזה שיגדיל את הכדאיות של שחקנים אחרים להיכנס. די אם נזכיר את אגודות האשראי עם דרישות ההון הנמוכות, הגנות ינוקא לשחקנים חדשים, חיוב הבנקים בשיתוף מערכות המחשוב שלהם, הפרדת כרטיסי האשראי מהבנקים, שיעבוד שני על נכסי עסקים קטנים ובינוניים, וכיו"ב. מה שכחלון לא עשה הוא להביא בכוח שחקנים חדשים.

כחלון למד את הלקח ממהפכת הסלולר, והרפורמה הפעם שונה לגמרי בטקטיקה. את הרפורמה כולה, כמעט העבירו במקשה אחת, ולא תקנה תקנה, פרק פרק. לא סתם מקשה אחת, אלא בחוק ההסדרים. דבר נוסף, במקום 3 שנים להשלמת המהלך נדרש מעט יותר משנה לסיום קביעת הכללים.

אבל, וזה אבל גדול, עד שנראה תחרות יתכן ויעבור עוד זמן רב, שכן כאמור שוק הבנקאות מורכב עוד יותר משוק הסלולר. אבל מבחינתו של כחלון כאשר ייכנס שחקן חדש לזירה, הוא יגיע בזכות הכללים שכחלון אירגן, אבל יעמוד ברשות עצמו, וכך ההישגים אם וכאשר יגיעו, יירשמו לזכותו של כחלון, גם אם בכל זאת לא יגיעו בטווח הזמן הקרוב.

אז הפעם יש רפורמה מהירה יותר, ויישום איטי יותר, אבל כזה שכפי הנראה יהיה גם בר קיימא. כחלון הפעם לא הגיע למיצוי מלא של התהליך, אבל יש לקוות שההבשלה האיטית בסופו של יום תביא תוצאות משמעותיות הרבה יותר.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x