-
בחודש נובמבר נמדד עודף בפעילותה התקציבית של הממשלה בסך של 0.6 מיליארד שקלים. החזרי מס בסך של כ 1.5 מיליארד שקלים לא שולמו עקב עיצומי עובדים ולפיכך צריך היה להימדד בחודש נובמבר גירעון בסך של 0.9 מיליארד שקלים.
-
מתחילת השנה נמדד גירעון בפעילותה התקציבית של הממשלה בסך של 7.7 מיליארד שקלים לעומת גירעון בסך 8.2 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.
-
בתקציב לשנת 2016 מתוכנן גירעון שנתי בסך 35.0 מיליארד שקלים שהם 2.9% מהתמ"ג.
-
הגירעון המצטבר ב 12 החודשים האחרונים (דצמבר 2015 – נובמבר 2016) עומד על 2.0% מהתמ"ג.
-
בפעילות למימון נמדד בחודש נובמבר עודף בסך 0.7 מיליארד שקלים.
-
סך ההוצאות של הממשלה (ללא פירעון קרן) הסתכמו בחודש נובמבר ב 26.1 מיליארד שקלים. מזה: הוצאות משרדי הממשלה 24.4 מיליארד שקלים, תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 1.2 מיליארד שקלים ותשלומי ריבית ופירעון קרן למוסד לביטוח לאומי 0.5 מיליארד שקלים.
-
מתחילת השנה הסתכמו סך ההוצאות של משרדי הממשלה (ללא פירעון קרן וריבית) ב 255.5 מיליארד שקלים - עלייה של 6.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד:
-
הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב 7.7%.
-
הוצאות מערכת הביטחון עלו ב 2.5%.
-
סך גביית המסים בחודש נובמבר הסתכמה ב 23.9 מיליארד שקלים. החזרי מס בסך 1.5 מיליארד לא שולמו עקב עיצומי עובדים כאמור לעיל.
-
בחודשים ינואר – נובמבר הסתכמה גביית המסים בסך של 261.9 מיליארד שקלים, עלייה נומינלית של 5.0% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
-
הפקדות המוסד לביטוח לאומי בחודש נובמבר הסתכמו ב 1.5 מיליארד שקלים.
-
ההכנסות ממענקי סיוע ביטחוני בחודש נובמבר הסתכמו ב 0.8 מיליארד שקלים.
-
ההכנסות ממע"מ יבוא ביטחוני, גביית ריבית ויתר ההכנסות הסתכמו בחודש נובמבר בסך של 0.4 מיליארד שקלים.
-
בחודש נובמבר היה גיוס הון נטו (מקומי ובחו"ל) בסך של 1.2 מיליארד שקלים.
-
כתוצאה מפעילות הגירעון ומימונו עלו יתרות הממשלה בבנקים בסך של 1.9 מיליארד שקלים.
-
בניתוח הגבייה בחודשים אוקטובר-נובמבר 2016 יש לנטרל שני גורמים שהשפיעו על עיתוי הגבייה:
-
רשות המסים נתנה ארכה לתשלום המקדמות לחודש אוקטובר עד ה-31.10.16. כתוצאה מכך חלק מהתקבולים של חודש אוקטובר נרשמו בפועל רק בתחילת חודש נובמבר. לכן נתוני הגבייה לחודש אוקטובר (נובמבר) בהגדרות רשות המסים משקפים נתונים חסרים (עודפים). לעומת זאת, נתוני הגבייה בהגדרות התקציב תוקנו כדי לשקף את הגבייה המלאה של אוקטובר ונובמבר, כולל הגבייה שהתקבלה בתחילת חודש נובמבר.
-
בגלל עיצומים של עובדי רשות המסים, נדחו תשלום החזרי מע"מ של כ-1.5 מיליארד ש"ח מחודש נובמבר לחודש דצמבר. כמו כן, בחודש אוקטובר החזרי מע"מ של 0.5 מיליארד ש"ח והחזרי מס הכנסה של 0.2 מיליארד ₪ נדחו לחודש נובמבר.
-
בחודש נובמבר 2016 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ומאגרות ב-23.9 מיליארדי ש"ח, עלייה בשיעור ריאלי של 8% לעומת חודש נובמבר 2015. בניכוי שינויי חקיקה ובניכוי הפרשי עיתוי של החזרי המס, עלו ההכנסות בחודש נובמבר 2016 בשיעור ריאלי של 5% לעומת חודש נובמבר אשתקד – עליה של 5% במסים ישירים ושל 4% במסים עקיפים.
-
בחודשים ינואר-יוני נרשם עודף של כ-4 מיליארד ש"ח לעומת תחזית התקציב המקורי. כתוצאה מכך, באמצע חודש יולי, עודכנה התחזית לשנת 2016 ל-282.5 מיליארד ש"ח. בחודשים יולי-נובמבר, בניכוי דחיית החזרי מע"מ, נרשם עודף של 0.1 מיליארד ₪ לעומת התחזית המעודכנת. לסיכום החודשים ינואר-נובמבר הסתכם עודף הגביה לעומת תחזית התקציב המקורי ב 5 מיליארד ש"ח.
-
נתוני המגמה מצביעים על גידול מתמשך בגביית המסים, בקצב שנתי ממוצע של כ-6% עד 7%, עם האצה מסוימת בחודשים האחרונים.
-
בחודשים ינואר-נובמבר 2016 הסתכמו הכנסות רשות המיסים ב-255.4 מיליארד ש"ח. בניכוי שינויי החקיקה, ובניכוי החזרי מס שנדחו, עלו ההכנסות מתחילת שנת 2016 בשיעור ריאלי של 6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד – עליה של 5% במסים ישירים ושל 7% במסים עקיפים.
-
בחודש נובמבר 2016 הסתכמו ההכנסות ממסים ישירים ב-11.5 מיליארד ש"ח לעומת 11.1 מיליארד ש"ח בנובמבר 2015. בניכוי תיקוני חקיקה ודחיית החזרי מס, עלו ההכנסות בשיעור של 5% .
-
ניכויים (ניכויי מס הכנסה משכירים וניכויים במקור אחרים, כולל משוק ההון) – הגביה מסה"כ הניכויים בחודש נובמבר 2016 הסתכמה ב-7.0 מיליארד ש"ח (בהפחתת החלק שנגבה בתחילת חודש נובמבר ע"ח חודש אוקטובר), עליה בשיעור של 4.8% לעומת נובמבר 2015.
-
שוק ההון – הגביה משוק ההון הסתכמה ב-168 מיליון ש"ח, ירידה בשיעור של 29% לעומת נובמבר 2015, לפי הפירוט הבא: ירידה בשיעור של 41% בגבייה מריבית ועליה בשיעור של 4% בגביה מני"ע. מתחילת השנה נרשמה ירידה מצטברת בהכנסות משוק ההון בשיעור של 31% וזאת כתוצאה מפעילות נמוכה וירידת שערים בבורסה.
-
מס הכנסה מחברות ומעצמאים – הגביה ברוטו ממס הכנסה מחברות ומעצמאים הסתכמה בחודש נובמבר 2016 בכ-4.4 מיליארד ש"ח (בהפחתת החלק שנגבה בתחילת חודש נובמבר ע"ח חודש אוקטובר), ירידה בשיעור של 5.8% בהשוואה לנובמבר 2015. בגביה מעצמאים נרשמה ירידה בשיעור של 20%, ובגבייה מחברות נרשמה עליה בשיעור של 1.4%.
-
מיסוי מקרקעין – ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין הסתכמו בכ-0.9 מיליארד ש"ח, עליה של 21% לעומת נובמבר 2015, לפי הפירוט הבא: עליה של 40% במס שבח נטו ושל 10% במס רכישה נטו. העלייה בנובמבר מוסברת בשוני בעיתוי חגי תשרי בשנת 2016 לעומת שנת 2015. בניכוי עיתוי החגים, בשלושת החודשים האחרונים, ספטמבר-נובמבר, ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין עלו ב-2% בלבד.
-
החזרי מס הכנסה – החזרי מס הכנסה הסתכמו בחודש נובמבר 2016 בכ-0.9 מיליארד ש"ח, לעומת 0.8 מיליארד ש"ח בחודש נובמבר אשתקד.
-
בחודש נובמבר 2016 הסתכמו ההכנסות ממסים עקיפים ב-11.8 מיליארד ש"ח, לעומת 10.4 מיליארד ש"ח בנובמבר 2015. בניכוי שינויי חקיקה ובניכוי הפרשי עיתוי של החזרי מע"מ, עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 4%.
-
מס ערך מוסף – ההכנסות ממס ערך מוסף בחודש נובמבר 2016 הסתכמו ב-8.6 מיליארד ש"ח (בניכוי החלק שנגבה בתחילת חודש נובמבר ע"ח חודש אוקטובר). בניכוי שינויי חקיקה ובניכוי הפרשי עיתוי של החזרי מע"מ, עלו ההכנסות ממע"מ בשיעור ריאלי של 4%, לעומת חודש נובמבר אשתקד.
-
מס קניה יבוא – ההכנסות ממס קניה יבוא בחודש נובמבר הסתכמו ב-1.4 מיליארד ש"ח, עליה של 14% לעומת נובמבר 2015. חלה עליה בשיעור של כ-40% בהכנסות מיבוא כלי רכב. לעומת זאת חלה ירדו ההכנסות מיבוא דלק ב-62%.
-
יבוא מוצרים בני קיימא.
-
שחרור מלאים של כלי רכב לחברות הליסינג וההשכרה, אשר עורכים מבצעים מיוחדים על כלי רכב מיד שניה עם 0 ק"מ, וכן מקלות קבלת אשראי לקניית רכב חדש.
-
מבצעים מיוחדים שעורכים יבואני הרכב.
-
עליה ברכישות כלי הרכב בעקבות השינויים הצפויים במיסוי הירוק שיחולו בחודש ינואר 2017 ויגרמו להעלאות מיסים של חלק גדול מהדגמים.
- בחודשים ינואר-נובמבר 2016 הסתכמו ההכנסות מאגרות ב-6.5 מיליארד ש"ח, לעומת 6.1 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד.
|
נתונים ארעיים על הכנסות המדינה ממסים בחודש נובמבר 2016 |
| ||||||
|
במיליוני ש"ח ובאחוזים |
| ||||||
|
נובמבר* |
ינואר-נובמבר |
שיעור שינוי ריאלי (באחוזים) ** | |||||
|
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
נובמבר |
ינואר-נובמבר | ||
סה"כ מסים, בהגדרות תקציב |
22,057 |
23,897 |
249,350 |
261,867 |
8.3 |
5.6 | ||
מסים ישירים, בהגדרות תקציב |
11,084 |
11,497 |
126,317 |
133,333 |
3.7 |
6.1 | ||
מסים ישירים, בהגדרות רשות המיסים |
11,300 |
15,869 |
128,586 |
134,164 |
|
4.9 | ||
מס הכנסה נטו |
10,295 |
14,776 |
114,987 |
121,554 |
|
6.3 | ||
מס הכנסה ברוטו |
11,121 |
15,665 |
125,408 |
132,224 |
|
6.0 | ||
בניכוי החזרי מס הכנסה |
825 |
889 |
10,421 |
10,670 |
|
3.0 | ||
ניכויים מריבית |
173 |
101 |
1,823 |
1,531 |
|
-15.6 | ||
ניכויים מניירות ערך |
64 |
67 |
2,057 |
1,119 |
|
-45.3 | ||
בניכוי החזרי מס על ריבית |
4 |
6 |
72 |
57 |
|
-20.0 | ||
מסי נדל"ן נטו |
771 |
930 |
9,791 |
10,018 |
|
2.9 | ||
התאמה להגדרות התקציב (א) |
-216 |
-4,372 |
-2,269 |
-831 |
.. |
.. | ||
מסים עקיפים, בהגדרות תקציב*** |
10,426 |
11,822 |
116,966 |
122,083 |
13.4 |
5.0 | ||
מסים עקיפים, בהגדרות רשות המיסים |
10,558 |
11,787 |
117,260 |
120,256 |
|
3.1 | ||
מע"מ נטו, לא כולל מע"מ יבוא בטחוני |
7,459 |
8,636 |
82,871 |
82,888 |
|
0.6 | ||
מע"מ יבוא |
3,306 |
3,364 |
38,930 |
38,942 |
|
0.6 | ||
מע"מ מקומי |
7,415 |
7,408 |
75,601 |
74,605 |
|
-0.8 | ||
החזרי מע"מ |
3,262 |
2,136 |
31,660 |
30,659 |
|
-2.6 | ||
ס"ה מסי יבוא ללא מע"מ |
1,450 |
1,674 |
17,594 |
20,350 |
|
16.3 | ||
מכס |
202 |
251 |
2,700 |
2,978 |
|
10.9 | ||
מס קניה יבוא |
1,248 |
1,423 |
14,894 |
17,372 |
|
17.3 | ||
ס"ה מסים מקומיים ללא מע"מ |
1,649 |
1,477 |
16,795 |
17,018 |
|
1.9 | ||
מס קניה מקומי |
25 |
24 |
433 |
287 |
|
-33.4 | ||
מס דלק |
1,578 |
1,411 |
15,793 |
16,190 |
|
3.1 | ||
מס טבק (ב) |
46 |
42 |
569 |
541 |
|
-4.4 | ||
מס בולים |
0 |
0 |
0 |
0 |
.. |
.. | ||
התאמה להגדרות התקציב (א) |
-132 |
35 |
-294 |
1,827 |
.. |
.. | ||
אגרות ותשלומי חובה אחרים |
547 |
578 |
6,067 |
6,451 |
5.7 |
6.9 |