סקירת המסחר על ידי פאנדר >> "הדולר צפוי להמשיך ולהתחזק ב-2017 למול השקל על רקע הצפי להתרחבות פערי התשואה"

מה צפוי לקראת החלטת הריבית היום, וכיצד הפרשנים רואים את האתגר מולו ניצב בנק ישראל?

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/12/2016

אנחנו כעת בשבוע שבין חג המולד לראש השנה האזרחית, שבדרך כלל מתאפיין בנפחי מסחר דלילים למדי, כאשר מרבית הפעילים בשוק פרשו לחופשה. כך שגם אם נראה תנועות בשוק המט"ח החשיבות שלהן תהיה מוגבלת. נפחי המסחר ישובו לנורמה לאחר החזרה של השווקים מחופשת הסילבסטר, ואז נוכל לראות האם הסוחרים מחדשים את פוזיציות הלונג על הדולר.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים : "הדולר-שקל תיקן בשבוע החולף בחדות מטה ונפל מ-3.88 עד אל מתחת אזור 3.81, וזאת בשעה שבעולם הדולר דווקא שמר על יציבות יחסית סביב אזורי השיא של 14 שנה. נראה שהסיבה לכך בשוק המקומי היא מימושי רווח לקראת סוף השנה, וזאת לאחר הראלי החד של הדולר בעקבות החלטת הריבית של הפד באמצע החודש. בעולם אנחנו כבר עדים להתדלדלות נפחי המסחר ולירידה בתנודתיות, וייתכן שמשום כך התיקון של הדולר העולמי מתון יותר. רמת התמיכה המשמעותית של הדולר-שקל ניצבת בגבול התחתון ב-3.80. אנחנו כעת בשבוע שבין חג המולד לראש השנה האזרחית, שבדרך כלל מתאפיין בנפחי מסחר דלילים למדי, כאשר מרבית הפעילים בשוק פרשו לחופשה. כך שגם אם נראה תנועות בשוק המט"ח החשיבות שלהן תהיה מוגבלת. נפחי המסחר ישובו לנורמה לאחר החזרה של השווקים מחופשת הסילבסטר, ואז נוכל לראות האם הסוחרים מחדשים את פוזיציות הלונג על הדולר. במבט קדימה ל-2017, הדולר צפוי להמשיך ולהתחזק למול המייג'ורס ולמול השקל על רקע הצפי להתרחבות פערי התשואה, כאשר הבנק הפדרלי צפוי להעלות את הריבית, על פי תחזיתו, 3 פעמים, ואילו בנק ישראל צפוי להמשיך בריבית הנמוכה לפחות עד סוף 2017. היום גם יתכנס בנק ישראל להחלטת הריבית האחרונה ל-2016. הבנק לא צפוי לשנות את גובה הריבית, אך מאחר שמדיניות בנק ישראל מושפעת במידה רבה ממדיניות הפד מעניין יהיה לראות האם בבנק יתייחסו לצפי למדיניות הפד ב-2017 והאם הדבר עשוי לזרז את נרמול מדיניות הריבית גם כן. רמיזות כאלה בהחלט עשויות לדחוף את השקל מעלה".  

התייחסותו של אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש, אודות החלטת הריבית הצפויה להיום:
 
"הבעיה העיקרית של בנק ישראל היא ייסוף השקל מול האירו, היין היפני, המטבע הסיני, הבריטי, הטורקי ועוד שורה של מטבעות, המדינות איתן ישראל מקיימת קשרי סחר נרחבים. התחזקות השקל מקשה על היצוא ומרחיקה השגת יעד האינפלציה. האינפלציה השלילית לא ממש מטרידה כמו האיום על יצוא הסחורות שמתכווץ בישראל מעבר להשפעות הסחר העולמי. בנק ישראל בנה על עליית ריבית ה-FED שתוביל לפיחות השקל מול הדולר, אך זה לא ממש קרה. הדרך היחידה להתמודד עם הלחצים להתחזקות השקל זאת הורדת הריבית לשלילית. ניסיון המדינות הנמצאות במצב כלכלי תקין, בהם יש מערכת בנקאית חזקה, כגון שוויץ, דנמרק ושוודיה מראה שזה היה צעד מועיל. בכל המדינות הללו המטבעות נחלשו ביחס לדולר האמריקאי בצורה משמעותית, האינפלציה יותר גבוהה מישראל והצמיחה הכלכלית מתונה, אך יציבה. ההשפעה המזיקה של הריבית השלילית בשלב הנוכחי, תהיה קטנה יחסית. הריבית על המשכנתאות נמצאת במהלך עלייה מסיבות שונות. שוק האג"ח התקרר לאחר עליית תשואות האג"ח האמריקאיות. אולם, בנק ישראל לא ילך לכיוון זה. הריבית צפויה להישאר ללא שינוי עוד זמן רב. פער הריבית השלילית של כחצי אחוז בין הריבית בישראל לבין זו בארה"ב צפוי לגדול לכאחוז בשנה הקרובה. אפשר רק לקוות שהפגיעה ביצוא הישראלי בגלל השקל החזק תתקזז עם השיפור במצב של  סחר החוץ בעולם שיסייע ליצואנים הישראלים."
 

"השקל ממשיך להתחזק ולשמור על עוצמתו מול המטבעות המובילים בעולם, ולכן האפשרות של העלאת ריבית בישראל לא נראית ריאלית בטווח הקרוב" כך מעריך ברוך טולדנו, מנכ"ל First Index

בזירה המקומית – החלטת ריבית בנק ישראל: השקל ממשיך להתחזק אל מול המטבעות המובילים בעולם, ולמרות הציפיות בשוק להעלאת ריבית בישראל, נראה כי בנק ישראל יותיר החודש את הריבית ללא שינוי על 0.1%. "בישראל מעדיפים להמתין עם שינויים מוניטריים בתקופה הקרובה, כדי לבחון את צעדי הבנק הפדרלי בארה"ב ומדיניותו הכלכלית של טראמפ. כמו כן, השקל ממשיך להתחזק ולשמור על עוצמתו מול המטבעות המובילים בעולם, ולכן האפשרות של העלאת ריבית בישראל לא נראית ריאלית בטווח הקרוב", דברי ברוך טולדנו, מנכ"ל  .First Index

השווקים הבינלאומיים: הכריסמס איתנו, ואיתו באה הרגיעה בשווקים, כאשר הסוחרים מעדיפים ליהנות מאוירת החג ולסחור באופן מתון יותר בימים אלו. במקביל לחגי סוף השנה בכל העולם, אנו בשיאו של הראלי במדדים, אשר התחזקו מתחילת החודש בהובלת ה- DAX30 שעלה מתחילת דצמבר בכ- 7.62%. במחלקת המחקר של  First Indexמציינים הבוקר כי עם אימוץ מדיניות ההרחבה הפיסקאלית ועליה באינפלציה בארה"ב, צפויות העלאות ריבית נוספות במהלך 2017.

שוק המט"ח - יורו-דולר: הדולר ששבר שיאים בתחילת החודש מול שאר מטבעות העולם, חדל כרגע מעליה ככל הנראה בשל מימושי הסוחרים בימים האחרונים. כעת, הוא נסחר סביב שער של 1.045 מול היורו - החלשות של 1.45% לצמד מתחילת החודש. בתחילת השנה הקרובה צפויה להתבהר התמונה הכוללת בנושא כלכלת אמריקה ושיעורי הריבית בארה"ב, ואלו עשויות לתמוך ולתת אור ירוק, להמשך מגמת התחזקות הדולר בטווח הבינוני.

הדולר-שקל: הצמד נחלש בתחילת שבוע המסחר לשער של 3.82 ₪, כאשר בתחילת החודש הוא נגע בשער של 3.88 ₪, שהווה נקודת התנגדות פסיכולוגית בקרב הסוחרים, וממנו איבד הדולר גובה מול השקל. 





הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x