ועדת הכלכלה המשיכה לדון בהצעת החוק שוטף פלוס 30 >> אישרה להחיל אותה גם על הפיס והטוטו

 

 
חכ רועי פולקמןחכ רועי פולקמן
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/12/2016

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית להסדרת מוסר התשלומים לספקים – כך שימי האשראי של ספקים מול המגזר הציבורי לא יעלו על שוטף פלוס 30, שהוגשה בעקבות הצעות חוק פרטיות דומות שצורפו אליה של ח"כ רועי פולקמן וח"כ שלי יחימוביץ'. ח"כ יעקב פרי, שמילא את מקום היו"ר, ציין כי בדיוק היום פורסם ששנת 2016 הייתה שנת שיא בסגירת עסקים – 43 אלף מהם נסגרו השנה ואחת הסיבות המרכזיות לכך הייתה תזרים המזומנים. בישיבה השתתפה גם החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, וח"כ פרי דרש ממנה התייחסות לכך וכן התייחסות לבקשה להחריג מההצעה גופים מתוקצבים כמו מוסדות בריאות ומוסדות להשכלה גבוהה. החשבת הכללית התייחסה להצעה ואמרה כי היא מתייחסת רק לגופים שתחת אחריותה ולא לגופים חוץ ממשלתיים. היא הוסיפה כי יש הסכמה להצעת הוועדה לתחום את חובת הממשלה לשלם לספקים תוך 45 ימים מאישור החשבונית, ללא צורך בשוטף פלוס, ולקבלנים ולעבודות בנאיות לשלם תוך 85 ימים. כזכור, בישיבה הקודמת אישרה הוועדה את הסעיף המחייב את הממשלה לשלם לספקים תוך 45 יום מקבלת החשבון ולא יאוחר משוטף פלוס 30. בישיבה היום אישרה הוועדה להחיל את אותם כללים גם על הפיס והטוטו.

עוד הוסיפה החשבת הכללית כי "במשך שנים התנגדנו לחקיקה מכל סוג שהוא שמחייבת את המדינה. עשינו מאמצים, באופן עקבי, לשפר את ימי התשלום של משרדי הממשלה. יש הבדל בין אמירות בחקיקה לביצוע בשטח, והוא יהיה מאוד מורכב. הקושי המרכזי שיהיה לנו הוא מחשובי ומיכוני, של הקשר של הספק עם המשרד הממשלתי. לאכוף את זה על מאות אלפי פעולות זה נידון לכישלון. אנחנו לוקחים על עצמנו מהלך מורכב ולא נמצאים במצב של לסרב להצעת הכנסת, נוכל לעמוד בזה ונעשה מאמצים עילאיים לעמוד בזה". עם זאת ביקשה עבאדי בויאנג'ו לקבל זמן התארגנות של חצי שנה עד לכניסת החוק לתוקף.

ח"כ שלי יחימוביץ אמרה כי מדובר בהצעת חוק שהונחה שוב ושוב מזה 7 שנים, אבל לא התקדמה, ובירכה את שר האוצר משה כחלון שבחר לקדם אותה ואת ח"כ רועי פולקמן. "זה דבר בסיסי שאדם שעושה את עבודתו יקבל את כספו בזמן ואבסורד שהמדינה דווקא היא מפרה את הכלל הזה. החוק עמוס בהחרגות, מעל ומעבר למה שהייתי רוצה, חלק הגיוניות וחלק תוצאה של לחצים עזים שהופעלו על חברי הכנסת ואני מסתייגת מרבות מהן. אני מבקשת שלא נהייה יותר קשובים לבקשות להחרגות", אמרה. ח"כ פולקמן הוסיף כי ברמת ההצהרות כולם מסכימים להצעה, אבל כשמתחילים לרדת לפרטים מגלים שכולם לא מסכימים. "זה לא הצעה מושלמת אבל יש פה פשרות הגיוניות בדרך לשנות את מוסר התשלומים בישראל", אמר. הוא התייחס גם למפעל הפיס ואמר כי נתוני הרווח שלו מעידים שאין לו שום תירוץ לדחות תשלומים לספקים. ח"כ עודד פורר הוסיף: "נכון שיש הבדל בין תל אביב לעפולה, אבל כמו שמשלמים לשכירים בתל אביב ובעפולה בזמן, ככה צריך לשלם גם לספקים".  ח"כ אלי כהן אמר כי אין סיבה להפלות את חברות הביצוע והקבלנים, וביקש לקצר את ימי האשראי שלהם, וח"כ יעקב אשר הצטרף לבקשה. ח"כ איילת נחמיאס ורבין התייחסה להצעה להחריג את מערכת הבריאות ואמרה כי צריך לטפל במוסר התשלומים במערכת, אך להחריג אותה זה בלתי סביר בעליל.

נשיא לה"ב, רועי כהן, אמר כי 12 אלף מתוך 43 אלף העסקים שנסגרו בשנה האחרונה נסגרו רק בגלל בעיות בתזרים המזומנים. "בראשון בכל חודש על עובדי המדינה והרשויות המקומיות מקבלים משכורת ואם עובד מדינה אחד לא יקבל המדינה תיסגר, אז אין שום סיבה שבעלי העסקים יצטרכו לחכות 60 ואפילו 90 או 180 יום למשכורת שלהם", אמר.

יו"ר מרכז השלטון המקומי, ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, אמר כי רשות שמזמינה עבודה צריכה לשלם. עם זאת הוא ציין כי במקרים בהם הרשות מקבלת כסף מהמדינה, כמו בניית בתי ספר, היא נדרשת להביא כסף על חשבון תושביה כי המדינה לא מעבירה את הכסף בזמן. לדבריו, "במקרים כאלה הרשויות צריכות לשלם תוך 10 ימים מהמועד שקיבלו את הכסף, בהסעות תלמידים למשל לפעמים אנחנו מקבלים את הכסף רק אחרי שנתיים". הוא הוסיף כי "לגבי הפיס, שאנחנו הבעלים שלו, מה שחל על המדינה צריך לחול גם עליו באופן מלא וגם על הטוטו". מנכ"ל התאחדות הקבלנים, אליאב בן שמעון אמר כי בעיית התזרים לא מבחינה בין עסקים קטנים, בינוניים או גדולים ופוגעת בכולם. לכן הוא הוסיף כי אין מקום להחריג חברות קבלניות.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, התייחס להחרגת מערכת הבריאות ואמר כי יש במערכת מסלולי התחשבנות ייחודיים. הוא הוסיף כי צריך לעשות סדר והמשרד לא מתחמק מכך, אך צריך לאפשר למשרד סמכות לקבוע הסדרים המתאימים למערכת.

כאמור, בתום הדיון המשיכה הוועדה לאשר את סעיפי ההצעה, אישרה מספר הגדרות נוספות וכן אישרה כי הכללים שיחולו על מוסדות המדינה יחולו גם על הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x