קרנית פלוג על שוק הנדלן >> תהליך יצירת ההיצע שיענה על הביקושים הוא ארוך ומורכב, ולממשלה יש בו תפקיד מרכזי

לבנק ישראל יש תפקיד בשוק הנדל"ן, הן מתוקף תפקידיו כמפקח על הבנקים, שהם מקור המימון העיקרי לשוק, והן מתוקף תפקידו בשמירה על היציבות הפיננסית המערכתית

 

 
קרנית פלוג נגידת בנק ישראלקרנית פלוג נגידת בנק ישראל
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/12/2016

  • חטיבת המחקר מקיימת היום בשיתוף עם פורום ספיר כנס בנושא "סוגיות בשוק הדיור" 

  • בכנס מוצגות עבודות מחקר שנעשו בחטיבת המחקר של בנק ישראל ומחוצה לו, ניתנה הרצאה על ידי פרופ' רחל אלתרמן מהטכניון, ומתקיים פאנל של מומחים מהאקדמיה וקובעי מדיניות מהסקטור הציבורי לדיון בסוגיות מדיניות.
כנס חטיבת המחקר של בנק ישראל בשיתוף עם פורום ספיר מתקיים היום בירושלים. הכנס עוסק בסוגיות שונות בתחום הדיור, הקשורות ברובן למדיניות שיש לה השפעה על שוק זה.

נגידת הבנק פתחה את הכנס וציינה את החשיבות הרבה שיש לכך שהמחקר הכלכלי בכל הקשור לשוק הדיור יהיה מקצועי ואיכותי, תוך שימוש בשיטות המחקר המתקדמות ביותר, על מנת שבפני קובעי המדיניות יעמוד מיטב הידע הנדרש לקבלת החלטות מושכלות.

"תהליך יצירת ההיצע שיענה על הביקושים הוא ארוך ומורכב, ולממשלה יש בו תפקיד מרכזי, בהיותה הבעלים של רוב הקרקע והאחראית על כל תהליך התכנון והרישוי, הן בהקשר של מדיניות רגולטורית, בהיבטים שונים, והן במדיניות המיסוי. גם לבנק ישראל יש תפקיד בשוק הנדל"ן, הן מתוקף תפקידיו כמפקח על הבנקים, שהם מקור המימון העיקרי לשוק, והן מתוקף תפקידו בשמירה על היציבות הפיננסית המערכתית. בהקשר זה, בשנים האחרונות נקטנו במספר צעדים להפחתת הסיכון המקרו-יציבותי, על רק העלייה בהיקף האשראי לדיור. גורמים אלו הופכים את שוק הנדל"ן למורכב מאוד, וכזה שמחייב מדיניות מושכלת – כאן גם נכנס תפקיד נוסף של בנק ישראל כיועץ כלכלי לממשלה; מתוקף תפקידנו זה, בחנו צעדי מדיניות שונים והערכנו את השפעתם על שוק הדיור: 

  • המלצנו על הבאת חברות בנייה זרות, שיביאו איתן שיטות בניה מתקדמות וישפרו את הפריון בענף, ומהצד השני, הבענו התנגדות ליבוא של עובדים זרים, שכן כוח עבודה זול מקטין את התמריצים להגדלת הפריון בענף;

  • המלצנו על הגדלת היקף הקרקע הזמינה לבנייה באזורי הביקוש ועל יצירת מלאי תכנוני זמין לשנים קדימה;

  • הצבענו על הצורך לצופף את הבנייה בערים (באמצעות פינוי בינוי) ולבנות תשתיות מתאימות, כגון מערכות הסעת המונים;

  • וכן, הצבענו על ההכרח בקיצור משך הזמן מתכנון הבניה עד לתחילת הבניה בפועל;

  • הצגנו ממצאים מחקריים על נשיגות הדיור (affordability) – שמטרידה אותנו בעיקר לאור העלייה המתמשכת במחירי הדירות בשנים האחרונות;

  • הערכנו את היקף הביקוש לדירות בשוק על סמך ההתפתחויות הדמוגרפיות, ועוד."
לאחר מכן הוצגה עבודתה של ניצן צור-אילן מבנק ישראל שבחנה את ההשפעה של הגבלות על שיעור המימון במשכנתאות  על הבחירות של משקי הבית בבואם לרכוש דירה. בעבודה נמצא כי משקי הבית שמגבלת המימון חלה על ההלוואות שלקחו, בחרו לאחר הטלת המגבלה נכסי דיור זולים יותר (במונחים ריאליים), רחוקים יותר מהמרכז, ובשכונות בדירוג סוציו-אקונומי נמוך יותר.

עבודה נוספת של איתמר כספי מבנק ישראל הציגה מבחן אקונומטרי לבחינת ההתנהגות של מחירי הדירות על פני זמן שיושם על נתונים למדינות ה-OECD. בעבודה נמצא כי לא ניתן לשלול את ההשערה שבשנים האחרונות התנהגו מחירי הדירות בחלק ממדינות ה-OECD בצורה שמבחינה אקונומטרית מוגדרת כנפיצה.
דנה אורפייג מבנק ישראל מצאה בעבודתה כי ההשפעה של זעזועים  בריבית המונטרית על מחירי הדירות נמוכה יחסית, כפי שנמצא במחקרים דומים בעולם: זעזוע שלילי של נקודת אחוז בריבית מביאה לעלייה של כנקודת אחוז במחירי הדירות ריאליים. 

ויצמן נגר מבנק ישראל ודורון סייג מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הציגו מדד הדוני למחירי הקרקעות בישראל.

הרצאתה של פרופ' רחל אלתרמן ממוסד נאמן בטכניון עסקה בבעיות והאתגרים של מדיניות הדיור בישראל, שהציגה מבט אל שוק הדיור מבחוץ פנימה.

במושב אחר הצהריים יציג עופר רז-דרור מהמועצה הלאומית לכלכלה את עבודתו שבחנה  את ההשפעה של תמ"א 38 על מחירי הדירות. הוא מצא שתמ"א 38 תרמה לעליית מחירי הדירות שיכלו לעבור חידוש במסגרתה וכי ההשפעה במרכז הארץ הייתה גדולה יותר.

אלעד דה-מלאך מבנק ישראל יציג עבודה משותפת עם דיויד ג'נסוב ואסף זוסמן מהאוניברסיטה העברית ונועם זוסמן מבנק ישראל שבוחנת את ההשפעה של קירבה של אתרים סלולריים (אנטנות) על מחירי הדירות. ממחקרם עולה שלא קיימת השפעה מובהקת של אתרים סלולריים על מחירי הדירות.

את הכנס יינעל פאנל בהנחייתו של מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, פרופ' נתן זוסמן ובהשתתפות ד"ר דני בן-שחר מאוניברסיטת ת"א, פרופ' עומר מואב מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, מר ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים באוצר ומר משה פדלון ראש עיריית הרצליה שידון בשאלות המרכזיות הנוגעות למדיניות בשוק הדיור.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x