בגלל זה ברחו מהשוק בפאניקה וצעקו אינפלציה?

הסיבה לפאניקה אכן נבעה מציפיות לאינפלציה ומכאן לפחד של עליות ריבית בקצב מואץ. הטלטלה הנ"ל יצרה להערכתנו הזדמנויות רבות בעיקר בסקטורים הטכנולוגיה והפיננסים. אנו מעריכים כי המשקיעים ימצאו את עצמם, גם אם לא באותה ההיסטריה, רצים חזרה לכיוון הכניסה, בעודם נזכרים בדוחות המעודדים ובכך שיש סקטורים שלמים שלא אמורים להיפגע באופן מהותי

 

 
אילן ארד מנכל יצירהאילן ארד מנכל יצירה
 

אילן ארד קשת
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/02/2018

לפני כשבועיים נפל דבר בשוקי ההון. לאחר פרסום נתון תעסוקה מעודד יחד עם עליה בשכר העבודה בשיעור של כ-3% בארצות הברית, נבהלו המשקיעים מפני "תרחיש האימים" שיביא לעליות מהירות בשיעור הריבית - ואלו התחילו למכור סחורה, וכמה שיותר. בעצם המילה "זרקו" מתאר טוב יותר את מה שקרה כאשר משקיעים ברחו בידיים מונפות ובליווי צעקות היסטריה "אינפלציה, אינפלציה". באותו היום, מדדי המניות המובילים רשמו תנועה יומית של למעלה מ-6% כשיום המסחר ננעל בירידה של למעלה מ-4%. לא דבר של מה בכך. 

המהלך לווה במעין סופה מושלמת, המרחק בין המדדים המובילים לבין הממוצעים הנעים היה בנקודה גבוהה ביותר במונחים היסטוריים, נתון שהסוחרים בשווקים האמריקאים מייחסים לו חשיבות רבה ונתון על פיו עובדים רבים מסוחרי ”האלגו-טרייד". מנגד, בשוק האג"ח ניתן היה, ועדיין ניתן, לקבל תשואה של מעל ל-2.8% לאג"ח 10 שנים.

שילוב הפרמטרים הללו הביא לתנודה חדה ביותר מטה אך זו נפסקה בשתי דריכות קלות ברמת הממוצע הנע של 200 ימי המסחר האחרונים במדד ה500 S&P, הראשונה ביום שני והשנייה ביום שישי כאשר באותו היום המדד והשווקים בארה"ב ככלל סיימו בעליות נאות.

מאז אותו יום שישי נראה כי ההיסטריה הוחלפה באופטימיות הססנית כאשר מדדי המניות תיקנו חלק נכבד מהירידות ואפילו רוב מדדי המניות המובילים כבר הספיקו לחזור לטריטוריה הירוקה. נראה שהמשקיעים עדיין המתינו ל"אור ירוק" על מנת לחזור ולקנות מניות, האור הירוק יכול היה לבוא בדמות נתון האינפלציה מאכזב - לא הגיע, הפוך מזה, נתון האינפלציה התפרסם מעל לתחזית והשוק מיד הגיב בנפילת החוזים והמדדים במעל לאחוז תוך דקות בודדות.

ברקע הטלטלה והרבה בעקבות שיחות מסדרון על ה-VIX, האשראי, האג"ח האמריקאי והדולר אולי קצת שכחו בשוק שאנו נמצאים בליבה של עונת דוחות טובה ביותר. בין המניות שהכו את התחזיות ניתן למנות ענקיות כמו "אמאזון", "פייסבוק", "אפל", "IBM", "מייקרוסופט" ועוד חברות רבות אחרות שדיווחו על רווחי שיא, חלק נטולות חוב ולא אמורות להיות מושפעות מהעלייה בעלויות המימון, חלקן בסקטור הפיננסי שבכלל נהנה מעליה בתשואות ובריביות, אבל בפאניקה כמו בפאניקה מוכרים הכול. 

את מחיר הטעות של הפאניקה, כלומר יציאה מפוזיציה ומכירת נכסים, קשה ביותר וספק אם אפשרי לתקן בפרקי זמן קצרים ובינוניים. מכירת נכסים בירידות של 4% ורכישתם חזרה לאחר עליה דומה יכול למחוק תוחלת תשואה פוטנציאלית של כשנת פעילות שלמה.

הסיבה לפאניקה אכן נבעה מציפיות לאינפלציה ומכאן לפחד של עליות ריבית בקצב מואץ. הטלטלה הנ"ל יצרה להערכתנו הזדמנויות רבות בעיקר בסקטורים הטכנולוגיה והפיננסים. אנו מעריכים כי המשקיעים ימצאו את עצמם, גם אם לא באותה ההיסטריה, רצים חזרה לכיוון הכניסה, בעודם נזכרים בדוחות המעודדים ובכך שיש סקטורים שלמים שלא אמורים להיפגע באופן מהותי, אם בכלל, וחלקם אפילו אמור ליהנות מאינפלציה ועליות ריבית. 


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המופיעות במייל זה מועברים במסגרת תכתובת כללית, ואין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של נמען במייל זה, אין לראות בהם הצעה כלשהי, שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל נמען למייל זה – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע המופיע במייל זה, עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות במייל זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי בדברים נשוא מייל זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. משה מימון לא יהא אחראי בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש באמור במייל זה, אם יגרמו.
x