יוֹעֵץ, מָתַי לָמַדְתָּ לָאַחֲרוֹנָה?

בעקבות מיזוג שני גופי לימודי שוק ההון בארץ – מכון הישראלי לפיננסים (IFI) ומכללת מיטב דש, נפגשנו לשיחה עם ראשי המכללה דורית בן סימון, עמית לוינשטיין ודפנה אריאלי, על לימודי שוק ההון, איזה הכשרות ולימודים מתקדמים יש עבור פעילים בשוק, והאם השוק הולך לכיוון של לימודי חובה והכשרות קבועות לעוסקים בתחום

 

 
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/11/2018

שוקי הכספים וההון בישראל ובעולם משתנים ומתפתחים כל הזמן. הרגולציה דינמית ואף היא משתנה במהירות, ובמקביל מתפתחים סיכונים עסקיים חדשים. כל השינויים האלה מחייבים ידע מעודכן. כדי לענות על הצורך הזה קם המכון הישראלי לפיננסים ־ IFI.
 
יחד עם העולם הפיננסי, גם שוק לימודי שוק ההון כל הזמן משתנה. שחקנים חדשים מגיעים, אחרים נופלים. בין אם מדובר בלימודים למבחנים השונים, ולתעודות השונות, דרך לימוד על המוצרים השונים, השכלה לקהל הרחב. פעמים רבות מגיעים נושאים “חמים” כמו לימודי השקעות בנדל”ן (בארץ או בחו”ל), לימודים על מטבעות קריפטו, מסחר אלגוריתמי ועוד קורסים רבים ושונים. כשמדברים על עולם לימודי שוק ההון, למכללת מיטב דש יש מקום של כבוד כמכללה הוותיקה ביותר בארץ בלימודי שוק ההון.
 
לאחרונה המכון הישראלי לפיננסים ־ IFI ומכללת מיטב דש, הודיעו על מיזוג פעילות שני הגופים לתוך IFI. זו הזדמנות טובה להיפגש עם ראשי המכללה, כדי לדבר על המכללה הממוזגת ועל שוק לימודי שוק ההון בכלל.
 
מ־IFI אנחנו פוגשים את דורית בן סימון, ואת עמית לוינשטיין, הבעלים המשותפים של IFI. לדורית ניסיון של 30 שנים בבנקאות ובפיננסים בישראל, בין היתר כראש חטיבה פיננסית ומנהלת סיכונים ראשית בדיסקונט, מנכ”לית גמולות, מקבוצת בנק הפועלים, מנהלת קופות הגמל וההשקעות של טפחות. לפני כ־7 שנים הקימה חברה שמשווקת קרנות השקעה, למוסדיים ול־Family Office, וכאמור הקימה את IFI.
 
לעמית ניסיון של כ־24 שנים בשוק הבנקאות, רובם בבנק דיסקונט. בתפקידו האחרון ניהל את חדרי העסקאות מט”ח וניירות ערך של קבוצת דיסקונט על שלוחותיה בשוויץ ובניו יורק. מאז שפרש הוא עוסק בייעוץ לניהול סיכונים לבכירים בשוק ההון, הקים את e-Loan, חברת הלוואות חברתיות peer-to-peer, שנמכרה למיטב דש לפני כשנתיים, וכאמור הקים יחד עם דורית את IFI.
 
דפנה אריאלי, מנכ”לית מכללת מיטב דש כבר למעלה מ־11 שנים, לפני כן שימשה כסמנכ”לית מכללת בילדינג, של מרכז הבנייה הישראלי.
 
 
מאיפה הגיע הרעיון של IFI?
 
דורית: “לעמית ולי ניסיון של שנים במשרות בכירות בשוק ההון המקומי והבינלאומי. השוק כל הזמן מתפתח, לצד זה חווינו כל הזמן תחלופת עובדים ומנהלים. תמיד היה פער בין הידע הקיים לבין הידע שנדרש. לא היה אף גורם בישראל שנתן מענה לצורך הזה. כמנהלת סיכונים של בנק, הבנתי שהבסיס לניהול סיכונים סביר הוא שיפור מתמיד של ידע ומקצועיות של אנשי המקצוע, מנהלי הקווים העסקיים, מנהלי הבקרה והביקורת, הנהלה ודירקטוריון. מהמקום הזה היה לי מאוד חד וברור שהשוק המקומי זקוק לגוף שיספק שירותי ידע מקצועיים ורלוונטיים.”
 
עמית: “מאחורי ההקמה של IFI עמד צורך שזיהינו בהכשרות שלא ניתן היה לרכוש בארץ. עד אז הכל היה On The Job Training. אני זוכר שכשהייתי קולט עובדים, הייתי אומר להם שישכחו את מה שלמדו באקדמיה, ושיתחילו ללמוד מעכשיו. לא היה מקום ללמוד את הפרקטיקה שנדרשת במקצועות הפיננסיים. יש אוכלוסייה ענקית שעוסקת בעולם הפיננסי, ושזקוקה להשכלה פיננסית, ובייחוד במקצועות עתירי סיכון שדורשים התמחות או בניהול של כספי ציבור.”
 
אז מאיפה התחלתם?
 
עמית: “התחלנו מייצוג בלעדי של ארגון הדילרים העולמי ACI FOREX, פיתחנו הכשרת דילרים לתעודה בינלאומית. היו לנו אחוזי מעבר גבוהים מאוד. לקורס היה ביקוש גבוה, אבל היקף האוכלוסייה הרלבנטי להכשרה הזו מוגבל.
 
ההצלחה של הקורס הזה והביקוש שהגיע בעקבותיו לתכניות לימוד נוספות, הוכיחו לנו שישנו פוטנציאל גדול לקפוץ מדרגה ולהתרחב ולהציע קורסים מתקדמים בתחומי תוכן נוספים בשוק ההון, בבנקאות, בניהול סיכונים, כי הצורך שהתעורר בעולם הדילרים, קיים בתחומים נוספים. זה הביא אותנו לפתח ולהציע קורסים נוספים, כשהיום אנחנו מציעים כ־15 תוכניות לימוד שונות (אנליזה והערכות שווי, אגרות חוב וריביות, אשראי, נדל”ן, Private Equity, קורס ועדות השקעה, ניהול סיכונים ועוד...).”
 
דורית: “המטרה המרכזית שלנו היתה העלאת רמת המקצועיות בשוק המקומי. זה משהו שבאמת היה חסר. לצערנו לא התפתחו מכוני לימוד מתקדמים שיכולים לספק את הצורך הזה ואנחנו החלטנו להרים את הכפפה ולהעניק את השירות החשוב הזה של פרקטיקה מקצועית מתקדמת למוסדות פיננסיים בישראל ולכל היועצים והגורמים שעובדים עם המערכת. לשמחתנו מצאנו הרבה שותפים לגישה הזו.
 
התלמידים מגיעים אלינו עם רעב ורצון להתמקצע להעמיק את הידע ולפתח את היכולות וההבנה שלהם, כדי לבצע טוב יותר את התפקיד שלהם, ולשפר עצמם מבחינת ניהול הקריירה. גם המעסיקים רואים שהקורסים שלנו משפרים את איכות ויעילות כח האדם שלהם, כל מעסיק יודע כמה מאתגר למצוא עובדים עם ידע ומיומנויות מקצועיות רלוונטיות. וזה בדיוק מה שאנחנו נותנים למעסיקים.
 
היתרון המובהק של המכון הישראלי לפיננסים הוא שאנחנו מגיעים מהשטח, בדיוק מהצד של הלקוחות שלנו, ולכן אנחנו מבינים את הצרכים של המוסדות הפיננסיים השונים טוב יותר מכל מוסד לימודי אחר שקיים בארץ, ולכן יכולים לספק את המענה ההדרכתי הכי טוב בשוק.”
 
איך הגיע החיבור למיטב דש? בעצם הגישה של IFI היא לגשת לארגונים, ולעשות הכשרה לארגונים, מיטב דש פונה לקהל הרחב, שתי אוכלוסיות מאוד שונות
 
עמית: “זה מקרה קלאסי של אחד ועוד אחד נותן שלוש. בעצם, אחרי הרכישה, אנחנו בית מקצועי מוביל שילווה את איש המקצוע לכל אורך הקריירה, ויספק כלים לבצע קפיצת מדרגה.
 
אנחנו חיפשנו ארגון עם DNA דומה לשלנו, ארגון שמחפש לעשות טוב ללקוחות, שרואה את השוק כמונו, ושבא להכשיר אנשי מקצוע בשוק ההון. המחשבה היתה על מסלול קריירה שלם, שבו עוד לפני שנכנסים לשוק ההון, מגיעים אלינו לקורסי ההכשרה למבחנים השונים. מאוחר יותר הבוגרים שלנו יכולים להגיע לקורסים מתקדמים ומגוונים, כדי להתמחות ולהשתלם בתחומים נוספים.
 
מעבר לזה, אנחנו משרתים גם את הארגונים שזוכים לקבל בוגרים בעלי רקע מקצועי מצוין. זה עדיף לעין ערוך על כל אלטרנטיבה אחרת של הכשרה במקום העבודה. לשמחתנו גם השוק מבין את זה.”
 
ועדין, איך משתלב החיבור הזה בין הכשרה של עובדי שוק ההון לקהל הרחב
 
דורית: “החיבור בין קהל רחב, לקהל מקצועי רלבנטי כי קהל שמבין יותר, ידרוש יותר, יבקש לפגוש אנשי שירות מקצועיים יותר. אנחנו מעוניינים בקהל רחב מקצועי יותר וביועצים פיננסיים ומנהלי השקעות מקצועיים עוד יותר.
 
ההתמחות שלנו היא להנגיש תוכן מקצועי מאוד שמועבר לקהל מקצועי מאוד – גם לקהל רחב. יש לנו מרצים שיודעים לעשות את זה בצורה טובה. אני יכולה לתת דוגמא לשיתוף פעולה מעולה עם בנק הפועלים, המרכז לצמיחה פיננסית, שיחד איתו אנחנו מלמדים כמה קורסים לקהל רחב בתכנים של שוק הון, פנסיה, משכנתאות ורכישת דירה. בכל אחד מהם אנחנו מקיימים קורסים לקהל הרחב בפריסה ארצית. זה מתבצע בכל מני מקומות. אובייקטיבי לחלוטין.”
 
דפנה: “החיבור בין שני הגופים הגיע אחרי פרק זמן של שיתוף פעולה מוצלח. מבחינתנו בזכות החיבור הזה אנחנו הופכים להיות מקום שבו אפשר לקבל כל מה שקשור לידע בשוק ההון. כל לקוח, כל הכשרה.”
 
דורית: "לצד היכולות המקצועיות שלנו, אנחנו יודעים לספק הכשרות בנושאים שעונים על צרכים אד הוק מהשוק. למשל עלה צורך של הכשרה לאג”ח COCO. התבקשנו על ידי כמה מנהלי השקעות לרכז ידע בנושא, ולשמחתנו לימדנו 110 אנשים. דוגמא נוספת זה סמינר בנושא השקעות בנדל”ן בחו”ל בתקופה שהחלה חגיגת הנפקות אג”ח חברות נדל”ן אמריקאיות בישראל.”
 
 
לגבי ידע בשוק ההון, יש מצד אחד הבנה של הציבור שצריך ידע, למרות שלא ברור כמה רצון יש לשלם על זה. יש כל מיני מיזמים, כמו זה שהזכרת שהוא חינם. יש את מכללת מיטב דש, שפונה לקהל הרחב, איך אתם רואים את השוק הזה, לאן הוא יתפתח?
 
דפנה: “גופי הדרכה קמים ונופלים ומשאירים אחריהם אלפי תלמידים מאוכזבים. אנחנו נמצאים במשבצת של אחריות חברתית בכל מה שקשור להכשרות השונות. אנשים תמיד מקבלים דברים בחינם. השוק הוא עצום, ורמת הידע הפיננסי שמקבלים היום היא קצה קצהו שלא מגרד את מה שהלקוח, או משק הבית צריכים לקבל.
 
יש מעגלים של צרכני ידע בשוק ההון. המעגל הכי רחב הוא כלל הציבור. הקהל הזה מתעניין לרוב בקורסים קצרים יותר וסדנאות לגבי השקעות, משכנתא, נדל”ן, פנסיה והיכולת להיעזר בחוכמה בבעלי מקצוע בתחום. המעגל השני, הקטן יותר הוא אנשים שמעוניינים לסחור בעצמם, להבין מה עושה מנהל תיק ההשקעות שלהם. מעגל נוסף הוא של אלו שרוצים לעסוק בתחום ומעוניינים להוציא רישיון יעוץ של רשות ני”ע ורשות שוק ההון והביטוח. והמעגל האחרון הוא של אנשי המקצוע בתחום שמעוניינים להתמקצע ולהוביל ברמת הידע שלהם. לאחר המיזוג אנחנו יודעים לתת מענה מקצועי לכל המעגלים. הצורך שלהם מתקיים זה לצד זה ובמקביל.”
 
דורית: “מדברים המון על חינוך פיננסי, אבל העשייה עדין בחיתולים, יש עוד המון מקום לצמוח בשוק הזה. הציבור עדין לא לגמרי בשל לקבל ידע פיננסי, למרות שהוא חייב לקבל את הידע, כי האחריות עברה לידיים של האזרח באופן מלא עם יישום המלצות ועדת בכר.”
 
מה הכיוון של שוק ההכשרות הפיננסיות המתקדמות?
 
דורית: “לדעתנו תהיה דרישה להכשרות כמעט בכל מקצוע. העוסקים בתחום יידרשו לעמוד במבחן ידע כל כמה שנים. זה כבר קורה בהרבה מקומות בעולם. יש מקומות שקובעים סטנדרטים בקשר ל'סל הכשרות בסיסי', שמעוגנים ברגולציה פנימית של איגודים מקצועיים. באחד האיגודים המקצועיים המובילים בעולם ראינו התייחסות להמלצה על תכני הדרכה ומספר שעות לימוד, שעובד מקצועי צריך לעבור כל שנה בהכשרות בתחום הרלבנטי. העולם כל הזמן משתנה, וזה רק הגיוני, שמי שעוסק בניהול של כספי ציבור, כל הזמן יצטרך לשמר את הידע, להתעדכן, וללמוד. כמובן הצורך גם יגיע מהשטח, והשוק הזה כל הזמן יתפתח ויגדל.”
 
הכיוון יהיה הכשרות אד־הוק, על נושאים עדכניים, או הכשרות גנריות?
 
דפנה: “אנחנו תמיד נדע להתאים את ההכשרות שלנו לצרכים עדכניים בשוק, אבל ההכשרות תהיינה בעיקר בנושאים שיש בהם כל הזמן דרישה. כמובן שכל נושא דורש עדכון אקטואלי, והתאמות רלבנטיות לארגון, ולצרכים ספציפיים, לחקיקה חדשה, וכיו”ב.”
 
ההכשרות תהיינה בעיקר מקצועיות, או גם ניהוליות כמו קורס דירקטורים שקיים בשוק?
 
דורית: “אם בעבר התחלנו עם קורסים בעלי דגש מקצועי, היום הקורסים וההכשרות שאנחנו מציעים הם גם עבור הכשרות לאנשי ניהול בכיר ודירקטורים. יש לנו למשל קורסי אשראי לחברי ועדות השקעה, לאחרונה פיתחנו קורס ועדות השקעה ודירקטורים במוסדות פיננסיים, זה מיועד לכל מי שעוסק בכסף, בלי לנהל השקעות. הקורס כולל התנסות בקבלת החלטות השקעה בפורום ועדת השקעות בתרגיל שמדמה ישיבת ועדת השקעות בחברת ביטוח. הוא שונה מקורס הדירקטורים שקיים בשוק שמתמקד בעיקר בהיבטי רגולציה והיבטים חשבונאיים. אנחנו גם מציעים קורס בניהול סיכונים. אלה שני קורסים שאנחנו מבצעים בשיתוף פעולה עם אנטרופי, כך שאנחנו עונים גם על צרכי ידע שמגיעים מדרגים ניהוליים, עם צורך בראיה רחבה של הדברים.”
 
גילוי נאות: המראיין הוא מרצה במכללת מיטב דש.
x