ח"כ איילת שקד, שרת המשפטים: "צריך להסתכל על החקלאות בישראל גם כערך ולא רק כענף כלכלי"

השרה אמרה את הדברים במסגרת פורום שוק החוב שערכה הערב (א') חברת דירוג האשראי "מידרוג", בהשתתפות יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי ובכירים בשוק ההון

 

 
 

עידו גבע
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/03/2019

חברת דירוג האשראי מידרוג, מקבוצת Moody`s העולמית, ערכה הערב (א') את פורום שוק החוב השנתי תחת הכותרת "ימין או שמאל כלכלי" בהשתתפות שרת המשפטים ויו"ר מפלגת 'הימין החדש', ח"כ איילת שקד, יו"ר מפלגת העבודה מר אבי גבאי, עו"ד חנן שטיינהרט מחבר הספר "קיצור תולדות הכסף" ובכירים נוספים.
 
במסגרת הכנס אמר יו"ר מפלגת העבודה בנוגע למחירי החלב כי "אני בעד כל נושא החקלאות. קל לשבת בתל אביב ולדבר על החקלאים. התפיסה שלי אומרת שצריך לתת סובסידיה לחקלאי ולא למחירים. כשאתה נותן אפשרות לגורם עסקי להרוויח מעל הרווח הסביר הוא משרשר את זה לספקים שלו והמערכת הופכת למאוד לא יעילה. אני בעד לשמור את המחירים הנכונים ושנסבסד את החקלאי. היום הסובסידיה שהציבור נושא בה בגלל חוסר יעילות היא בעייתית". יו"ר מפלגת 'הימין החדש' ושרת המשפטים, ח"כ איילת שקד התייחסה גם היא לשאלה ואמרה כי "כחלון התנגד באופן שיטתי לכל רפורמה ושינוי בבג"צ. אם יש דרך לייעל את המערכת שתמנע את העלאת המחירים, זה וודאי עדיף".
 
בנוגע לעניין יוקר המחיה והמכסים בישראל אמר גבאי כי "אני בעד להוריד את המכסים אך חשוב לזכור שיש גם בצד השני עסקים שצריכים לחיות. יש להם הוצאות גבוהות מאוד. תפקיד הממשלה לא רק להוריד מחיר אלא גם לדאוג שהעסקים ימשיכו להתקיים. צריך להוריד מכסים אך במקביל לשמור על העסקים. אני לא חושב שבחברות המזון בישראל יש חוסר יעילות. נורא קל להיות פופוליסט ולהגיד נוריד את המכסים וזהו". לשאלה זו גם השיבה שקד כשאמרה "בוודאי שכדי להוריד את יוקר המחייה, יש לעודד תחרות. בנט כשר כלכלה שבר לראשונה את נשר התחום המלט והביא לתחרות, כך גם בנוגע למחירי הגבינות הצהובות. יש עוד תחומים שאפשר לפתוח לייבוא ולייצר תחרות. צריך להסתכל על החקלאות בישראל גם כערך ולא רק כענף כלכלי".
 
בנוגע למשבר הדיור אמר יו"ר מפלגת העבודה כי "זו הבעיה הכי גדולה בישראל, בייחוד בקרב הצעירים שגורמת להם לעזוב את המדינה. הפתרון הוא בניית פרויקטים לדיור להשכרה לטווח ארוך ולכך צריך לבנות תמריצים. בתכנית שגיבשנו יש פתרון לסוגיה. מרגולציה ארוכה של שנים שכרוכה בעלויות גבוהות, דרך עודף רגולציה שמייקרות את הבנייה והתהליך – יש מה לעשות עם זה ואנחנו עם תכנית סדורה בעניין. מעבר לכך, נאותת לשוק שאנחנו רציניים. המדינה היום מקדמת מחיר למשתכן אך עושה זאת בצורה לא יעילה". שקד אמרה בעניין זה כי "אין פתרון קסם למחירי הדיור. הרבה ניסו ולא הצליחו. צריך להגדיל משמעותית את ההיצע ונקלענו למצב זה בגלל החלטה של ממשלת אולמרט לא לבנות בין גדרה לחדרה. צריך לזרז את הליכי התכנון. מחיר למשתכן לדעתי הוא מהלך נכון".
 
שקד התייחסה גם לגירעון ואמרה "אני חושבת שהורדת מיסים תורמת לצמיחה. אם כחלון ימשיך בתפקידו נדרש לשבת עם החשב ולבדוק היכן ניתן לקצץ. בהחלט צריך להוריד את יעד הגירעון".
 
בנוגע למתווה הגז אמר גבאי "כשהבנתי את נושא מתווה הגז לא שללתי ואמרתי שצריך להלאים. באתי עם תכנית סדורה לראש הממשלה שמסבירה מה צריך לעשות. אני אמרתי שלא תהיה תחרות בגז ולכן צריך פיקוח מחירים. בסוף עשו את הרע מכל ולא עשו לא את זה ולא את זה. זה המקום שהיה צריך לעשות פיקוח מחירים".
 
השניים התייחסו גם להחלטת יועץ המשפטי בעניין נתניהו. גבאי אמר כי "לראש ממשלה כמו כל אדם אחר יש זכות להילחם על חפותו אך וודאי לא לתקוף את המערכת ולטעון שכולם במסע ציד נגדו. מה שעושה בעצם זה דה-לגיטימציה מוחלטת לשלטון החוק".
 
שקד טענה "היועמ"ש אמר שזו החלטה לפני שימוע והדברים יכולים להשתנות. זו לא הרשעה אלא החלטה לפני שימוע ולכן אני מציעה להתאזר בסבלנות. צריך לזכור שלפני השימוע הוא לא שמע את טענות ההגנה. אנחנו כבר אמרנו שאם אחרי השימוע היועמ"ש יחליט על הגשת כתב אישום, נתכנס המפלגה ונחליט על צעדינו. אני מעדיפה את נתניהו על פני גנץ חסר הניסיון. רמטכ"ל זה שונה מאוד מפוליטיקאי. הוא אדם ערכי אך נדרש ממנו להוכיח בזירה הפוליטית ואז לשאוף לראשות הממשלה".
x