תדהמה בקרב סוכני הביטוח   >> הטבות המס בגמל להשקעה עדין לא נכנסו לתוקף - סוכנים, כיצד תתגוננו ותיערכו מחדש בשיווק קופת גמל להשקעה ?

לאור הפרסומים שעדין לא פורסמו תקנות המסדירות את הטבות המס בקופת הגמל להשקעה עולה השאלה - האם ציבור החוסכים מודע לכך? מה הסיכונים בענף הנובעים מהמצב שנוצר

 

 
שר האוצר משה כחלוןשר האוצר משה כחלון
 

איזל בכר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/10/2019

כידוע לכם, במהלך 2016 הושק מוצר "קופת גמל להשקעה". המוצר שווק כאפיק חיסכון אלטרנטיבי לציבור, בעיקר באמצעות סוכני הביטוח. הכוונה המרכזית הייתה לאפשר לציבור לשמור על נזילות מלאה של הכספים בכל עת, תוך קבלת הטבת מס משמעותית בהמרת הצבירה לקצבה אחרי גיל 60. אפיק חיסכון זה הותנה בתקרת הפקדה שנתית בסך 70 א' ₪, אך בשלב זה חלפו למעלה מ- 3 שנים והיתרון המיוחל למוצר בדמות הטבת מס טרם אושר.

אפיק ייחודי זה נולד כדי לעודד חיסכון לטווח ארוך ואף לאפשר לכאלו שלא חסכו מספיק לפנסיה לחסוך ולהמיר חסכון הוני לקצבה, בפטור ממס. אולם לפי כתבה שפורסמה אמש באתר כלכליסט, על-ידי רחלי בינדמן, הרי שהלכה למעשה, כל מי שהפקיד למוצר הנ"ל ממועד השקתו (2016) ומעוניין לפרוש היום, לא יכול בשלב זה ליהנות מהטבת המס המובטחת מאחר ומיום השקת המוצר ועד כה, ההטבה טרם אושרה ע"י ועדת הכספים של הכנסת. מכאן נשאלות שתי שאלות מרכזיות: האם ציבור החוסכים באפיק זה מודע לעניין ? מהם סיכוני הענף הנובעים מהמצב שנוצר ?

משרד האוצר הוא זה שיזם את אפיק החיסכון במטרה לעודד חיסכון ארוך טווח ולא קידם את אישור הטבת המס במוצר (היתרון היחידי בו כמעט). ברשות שוק ההון ביטוח וחיסכון איפשרו את שיווק המוצר, ללא התניה באישור כזה או אחר. גם היצרנים (חברות הביטוח ובתי ההשקעות) אשר משווקים מוצר זה, לא הבהירו מצידם בפרסומים כי ההטבה כרוכה באישור כזה או אחר. סוכני הביטוח שיווקו את המוצר כפי שהוצג להם ובפועל נוצרה סיטואציה של דיס-אינפורמציה באפיק השקעה זה. ייתכן אגב, שהוא זה שאיפשר, בין היתר, לגייס לאפיק מעל 10 מיליארד ₪ תוך כ- 3 שנים - סכום בלתי מבוטל לכל הדעות. 

איש לא ציפה שהאוצר לא יספיק להעביר את התקנות במשך תקופה העולה על 3 שנים, הרבה מעל ומעבר לפרק זמן סביר. התוצאה נכון לרגע זה היא שנוצר פה כשל מערכתי באופן הצגת המוצר הן כלפי כל העוסקים בענף והן כלפי ציבור החוסכים באפיק זה. אז איך מתקנים את העיוות שנוצר בהצעת תנאי המוצר כדי להפחית סיכונים ?

הצעדים המומלצים לסוכני הביטוח
לאור הדברים, כדאי, ואף ראוי לעדכן את אלו שכבר חוסכים באפיק זה באמצעותכם, באופן הבא:

חוסכים בגילאי 57 ומעלה: 
יש לפנות אליהם באופן יזום כולל בכתב ולשמור תיעוד לפניה על-מנת שיהיו ערניים וימנעו ככל שניתן ממשיכת הכספים כקצבה בשלב זה, ללא פטור ממס. במיוחד לכאלו שעלולים לבצע פעולות שלא באמצעותכם.

לכל הלקוחות שלכם, בדגש על החוסכים באמצעותכם:
  • להוציא הבהרה בכתב בנושא לכל הלקוחות כדי שיזכרו אתכם.
  • לשקף לחוסכים הקיימים שכרגע הטבת ההמרה לקצבה בפטור ממס לא עברה אישור ולכן אתם ממליצים שיפנו אליכם לפני נקיטת פעולה שלא באמצעותכם.
  • להוציא הבהרה שנכון לרגע זה, אמנם ניתן לנייד את המוצר בין מסלולים באותה חברה, אך עדיין לא ניתן לנייד את החיסכון לחברה אחרת ללא אירוע מס.
  • לייצר מנוף שיווקי בזכות ה-'תקלה' שנוצרה ולהמליץ להם לפנות אליכם לקבלת חוות דעת מקצועית בתחומים פיננסיים ופנסיוניים על-מנת להימנע מביצוע שגיאות כלכליות.
בכל הקשור ללקוחות שאתם מעוניינים להציע להם לרכוש את המוצר, מומלץ לייצר שקיפות באמצעות מסמך הבהרה ולהחתים חוסכים שמעוניינים להשקיע באפיק זה באמצעותכם שידוע להם שהטבת המס טרם אושרה וכרוכה באישור ועדת הכספים. 
למחמירים מבינכם, רצוי גם להבהיר כי מעבר ליכולת לנייד את המוצר בין מסלולים (באותה חברה), אמנם על-פי התקנות ניתן לנייד את החיסכון לחברה אחרת, אך בפועל עדיין נדרשות תקנות שתרם אושרו. לכן, נכון לרגע זה הפעולה כרוכה באירוע מס. בפעולות אלו מצידכם תוכלו קרוב לוודאי להפחית את הסיכון לתביעת האחריות המקצועית שלכם, גם על הפקדות עבר של לקוחותיכם.

המלצות כלליות:
  • לעבור על פרסומים ו/או מאמרים שלכם באינטרנט ולהוסיף הבהרות. שימו כוכביות ותרשמו שההטבות ייכנסו לתוקף בכפוף לחקיקה ואישור ועדת הכספים.
  • להימנע משימוש בחומרי שיווקי של יצרנים שלא מציינים זאת באופן מפורש.
  • לדרוש מהיצרנים חומרי שיווק מתוקנים.
האפשרות האחרת היא להימנע מנקיטת צעדים, מה שכרוך בסיכון שחוסכים באמצעותכם יאבדו אמון בכם או ישלמו מס ואז גם היצרנים וגם אתם כסוכני ביטוח עלולים להיחשף לתביעה גדולה יותר.

סיכון רגולטורי

סיכון משמעותי נוסף שקיים כרגע במוצר הינו הסיכון הרגולטורי. בהינתן חילופי שלטון בישראל במועד לא ידוע, תחלופה אפשרית של שר אוצר ויו"ר ועדת כספים, לא מן הנמנע ששר אוצר חדש עלול לסגת מהתכנית ובסופו של דבר היא לא תאושר.
לסיכום, נראה שהנזילות בכל עת וללא קנסות נותרה היתרון היחיד של אפיק חסכון זה, בדומה למוצרים רבים אחרים (פוליסות חיסכון, קרנות נאמנות). לכן הסוכנים מצידם צריכים לשקול אם להמשיך ולשווק מוצר זה עד להתבהרות בנוגע לתקנות. נראה שאם יבואו לפתחם תביעות מצד חוסכים, הם ייאלצו לגלגל את זה על היצרנים שלא רשמו בפרסומים שלהם כי ההטבות טרם אושרו. מכאן, מוטב שגם חברות הביטוח ובתי ההשקעות יציינו זאת באופן מפורש בכל הפרסומים מטעמם.

אנו מצרים על כי משרד האוצר הוציא לשוק מוצר לא שלם, מאפשר לגופים השונים לשווק את המוצר, מבלי לוודא כי ההבהרות הרלבנטיות נמסרות במלואן לחוסכים, והבעיות וגם הסיכונים הרגולטורים מובהרים עד הסוף. מהלך העניינים הראוי הוא אישור מלא של המוצר, לרבות ההטבות הנלוות אליו, באופן שיאפשר לצאת לשוק עם מוצר מלא, קרי: ללא סעיפים וללא התניות שכרוכות בחקיקה ואישורים רגולטוריים עתידיים.

עולם החיסכון הפנסיוני מלא סיכונים - סיכוני גיל, שינוי מקדמים, סיכוני השקעות, אירועים דרמטיים, החוסך מוצא עצמו מנווט, בעזרתו של סוכן הביטוח בסבך הסיכונים הקיימים. היה ראוי שלפחות סיכון אחד - הסיכון הרגולטורי - כלומר החשש שמא מוצר ישווק בהתניות עתידיות, מבלי שאושרו כל ההיבטים הקשורים למוצר זה, לא יהיה חלק מההתמודדויות של העוסקים בענף. לפיכך ראוי שגורמי הרגולציה הרלבנטיים כדוגמת רשות שוק ההון יבחנו את הנושא בשנית ויוציאו הבהרה ו/או הנחיה ברורה בנושא כיצד יש לפעול, עד להסדרה הסופית של הנושא מול משרד האוצר. בתמונה מטה רואים את פרסומי האוצר באתר 'אוצר שלי' הכוללת את ההטבה שעדין לא בתוקף. היינו ממליצים למשרד האוצר להסיר את הפרסום הזה.

רשות שוק ההון בתגובה: "רשות שוק ההון מקדמת בתמיכת משרד האוצר וועדת הכספים את תקנות ניוד קופ"ג להשקעה על מנת לאפשר לציבור החוסכים להנות ממלוא יתרונותיו של מוצר זה. לאור פיזור הכנסת ועל מנת לא לעכב את המהלך שיאפשר לחוסכים לנצל את הטבת המס בעת קבלת הכספים בצורת קצבה קיבלה הרשות את בקשתה של ועדת הכספים לפצל את סוגיית ניוד קופות הגמל להשקעה מסוגיות שנכרכו איתה בעבר. על אף הרצון של כל הצדדים לקדם נושא זה, הרי שעקב שתי מערכות הבחירות שהתקיימו בסמיכות רבה,והשפיעו גם על עבודת הוועדות בכנסת, התעכב הליך החקיקה. רשות שוק ההון שמה למטרה לקדם נושא זה בהזדמנות הראשונה המתאפשרת עם
חזרת ועדות הכנסת לפעילות והקמתה של ממשלה חדשה."


x