רשות ניירות ערך >> הוראה זמנית למנהלי קרנות בדבר שיעור מירבי לניירות ערך של תאגיד

דכון בדבר הארכת תוקף הוראות זמניות בנושא קרנות נאמנות

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/01/2020

דברי הסבר
חוק השקעות משותפות בנאמנות תיקון מס' 28 , להלן: "תיקון קרנות הסל" צפוי להיכנס לתוקף באוקטובר 2018 .במסגרת תיקון קרנות הסל תהפוכנה תעודות הסל, המוסדרות כיום כאג"ח תחת חוק ניירות ערך, לקרנות נאמנות המוסדרות באופן מפורט ומחייב תחת חוק השקעות משותפות בנאמנות, תשנ"ד-1994.
תקנה 5 לתקנות השקעות משותפות בנאמנות, נכסים שמותר לקנות ולהחזיק בקרן ושיעוריהם המירביים, קובעת כי שווי נכס המרכיב את נכס המעקב המוחזק בידי מנהל קרן בעד קרן מחקה שבניהולו לא יעלה על שיעור מהשווי הנקי נכסי הקרן המשקף את משקלו בנכס המעקב בתוספת שתי נקודות האחוז, ובכל מקרה לא יעלה על עשרים וחמישה אחוזים מהשווי הנקי של נכסי הקרן.
במסגרת השיח שקיים סגל הרשות עם מנהלי תעודות הסל, הוא התבקש על ידם לייצר החרגה הוראות התקנה על מנת לאפשר המשך הצעתן של תעודות סל על מדד ת"א בנקים-5, הכולל ניירות ערך שמשקל חלק מהם עולה על עשרים וחמישה אחוזים, גם לאחר כניסתו לתוקף של תיקון קרנות הסל, כקרנות סל.
מגבלת הפיזור הקבועה בתקנה 5 כאמור הינה דרישה בסיסית בתחום קרנות הנאמנות ולכל חריגה ממנה עשויות להיות השלכות. יחד עם זאת, ונוכח המגמה לאפשר רציפות למרבית המוצרים הנהוגים בענף תעודות הסל, מבקש סגל הרשות לתת מענה לקרנות סל על מדד הבנקים באמצעות הוראה זמנית במסגרתה ייקבע חריג ייעודי ממגבלת הפיזור האמורה אשר תכשיר לתקופה מוגבלת את מדד הבנקים כנכס מעקב עבור קרנות סל ותאפשר את ההתכסות הנדרשת לצורך המעקב.
במהלך תקופת תקפה של ההוראה ניתן יהיה לבחון את השלכות צמצום הפיזור ולקבל החלטות בהתאם באשר לעיגון ההחרגה בתקנות.
 
להלן נוסח ההוראה:
ההוראה
 
"יום התחילה של תיקון החוק" – 3 באוקטובר 2018;
"משקל תאגיד במדד הבסיס" ו"נקודת אחוז" – כהגדרתם בתקנה 5(א1 )לתקנות הנכסים; "תקנות הנכסים" – תקנות ההשקעות משותפות בנאמנות, תשנ"ה-1994.
על אף האמור בתקנה 5(א1) לתקנות הנכסים, מנהל קרן רשאי לקנות ולהחזיק בקרן סל שבניהולו, שנכס המעקב שלה הוא מדד ת"א בנקים-5 ,נייר ערך הנכלל במדד בשיעור העולה על 25% מהשווי הנקי של נכסי הקרן, ובלבד שאינו עולה על משקל התאגיד במדד הבסיס בתוספת שתי נקודות האחוז.
תחילתה של הוראה זו ביום התחילה של תיקון החוק, והיא תעמוד בתקפה למשך 18 חודשים.

 

x