הראל פיננסים >> "נתוני הגירעון בסוף 2019 היו טובים מהערכתנו, אנו צופים יציבות ואף ירידה בגירעון כאחוז מהתוצר בחודשים הקרובים דבר שתומך בדירוג החוב של מדינת ישראל"

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים

 

 
עופר קלייןעופר קליין
 

עפר קליין צילום: יונתן בלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/01/2020

לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: 
 
נתוני הגירעון בסוף 2019 היו טובים מהערכתנו, אנו צופים יציבות ואף ירידה בגירעון כאחוז מהתוצר בחודשים הקרובים דבר שתומך בדירוג החוב של מדינת ישראל.
נתוני הגירעון בסוף 2019 היו טובים מהערכתנו, כאשר צמיחה מהירה מהצפי בתוצר (5.7% נומינלי) לצד צמצום בקצב גידול הוצאות הממשלה מנעו מהגירעון מלחצות את קו ה-4 אחוזים. יחד עם זאת, ב-2019 הממשלה לא עמדה ביעד הגירעון, כאשר ע"פ הפרסומים הראשוניים הגירעון עמד על 3.7 אחוזים מהתוצר – כ 52.2 מיליארד ₪. בשל תחילת יישום התקציב ההמשכי שהוא מטבעו מרסן, אנו צופים יציבות ואף ירידה בגירעון כאחוז מהתוצר בחודשים הקרובים דבר שתומך בדירוג החוב של מדינת ישראל.
 
למרות שהאינפלציה התרחקה משמעותית מיעדה, אנו מאמינים שהבנק יותיר את הריבית ביום חמישי ללא שינוי תוך כדי המשך איתות שהמהלך הבא שלו הוא כלפי מטה.
בחמישי הקרוב תתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל. להערכתנו, למרות שהאינפלציה התרחקה משמעותית מיעדה, אנו מאמינים שהבנק יותיר את הריבית ללא שינוי תוך כדי המשך איתות שהמהלך הבא שלו הוא כלפי מטה. אנו מאמינים שהבנק ימשיך ויפעל לרכישת מט"ח, ואם באמת יהיה צורך בכך גם יפחית את הריבית במהלך המחצית הראשונה של 2020.
 
הגנרל האיראני והציפיות לאינפלציה
לאחר שארה"ב התנהגה באיפוק בעקבות מספר התקפות של איראן במזרח התיכון (כולל התקיפה על מתקני ההפקה בערב הסעודית), חיסולו של הגנרל האיראני מזכירה לכולנו שהמערכה בין הצדדים יכולה להתפתח לעימות צבאי. בעקבות זאת מחיר הנפט זינק, דבר שיעלה תיאורטית את מדד פברואר, אך יש לזכור שגם הזינוק במחיר לאחר הפגיעה במתקני ההפקה בערב הסעודית התפוגג במהירות. 
 
העלייה במחיר הנפט לצד נתוני הצמיחה הטובים מהצפי תרמו לעלייה נאה בציפיות לאינפלציה בשבוע האחרון שעכשיו תואמות את התחזית שלנו.
 
  
ישראל
  • נתוני הגירעון בסוף 2019 היו טובים מהערכתנו, כאשר צמיחה מהירה מהצפי בתוצר (5.7% נומינלי) לצד צמצום בקצב גידול הוצאות הממשלה מנעו מהגירעון מלחצות את קו ה-4 אחוזים. יחד עם זאת, ב-2019 הממשלה לא עמדה ביעד הגירעון, כאשר ע"פ הפרסומים הראשוניים הגירעון עמד על 3.7 אחוזים מהתוצר – כ 52.2 מיליארד ₪. בשל תחילת יישום התקציב ההמשכי שהוא מטבעו מרסן, אנו צופים יציבות ואף ירידה בגירעון כאחוז מהתוצר בחודשים הקרובים.
  • עכשיו זה רשמי, גם ב-2019 נרשם גידול דו-ספרתי במספר התיירים הנכנסים לישראל.
  • גם הישראלים ממשיכים לנהור לחו"ל, אך קצב הגידול השנה מתון יותר בהשוואה ל-6 השנים הקודמות.
  • השכר הממוצע של השכירים הישראלים עלה בתחילת הרבעון הרביעי. מנגד, קצב הגידול של המשרות ממשיך להתמתן.
  • הפעולה הצבאית של ארה"ב תרמה לעלייה בציפיות לאינפלציה בשבוע האחרון. 
  • ביום חמישי הקרוב בנק ישראל צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי.
 
ארה"ב
  • ענף התעשייה ממשיך להתכווץ, כאשר ההשבתה החלקית של בואינג תהווה משקולת שלילית על התעשייה.
  • חברי הבנק המרכזי דבקים בהערכתם להשאיר את הריבית ללא שינוי, אך הסיכונים הם כלפי מטה.
 
עוד בעולם
  • חיסולו של הגנרל האיראני ע"י ארה"ב מעלה מחדש לכותרות את העימות בין הצדדים ותורם לעלייה במחיר הנפט ולירידה חדה בתשואות האג"ח.
  • מדד מנהלי הרכש בגוש האירו מסיים את 2019 בנימה מעורבת.
  • סנטימנט החברות בסין התמתן בסוף 2019, אך עדיין גבוה בהשוואה לרמתו מלפני שנה.
 
x