האקטואר דוד בכר מונה ליו"ר לשכת האקטוארים בישראל

תחומי התמחותו הם השקעות וניהול תיקים, מיסוי, הגנות פיננסיות, תכנון פרישה ועזבון ותכנון פיננסי.

 

 
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/01/2020

האקטואר דוד בכר, מונה ליו"ר לשכת מעריכי השווי והאקטוארים הפיננסיים בישראל (IAVFA). בכר בעל הסמכת "מעריך שווי מימון תאגידי" (CFV) מטעם לשכת מעריכי השווי והאקטוארים הפיננסיים בישראל. מתמחה בהערכות שווי של תיקי ביטוח וסוכנויות ביטוח, בעל תואר Certified Financial Planner (CFP) מארגון בינ"ל FPSB ובעל תואר CLU מארגון בינ"לAmerican College. תחומי התמחותו הם השקעות וניהול תיקים, מיסוי, הגנות פיננסיות, תכנון פרישה ועזבון ותכנון פיננסי.

בכר משמש גם כשמאי רכוש וחקלאות מוסמך וכיועץ בנושא חשבונאות חקירתית, ייעוץ מס, ניתוחים כלכליים, ייעוץ פנסיוני, אובדן רווחים/הכנסות, אחריות מקצועית, הערכות שווי חברות, שווי מלאי לאחר אירוע פריצה/שריפה/הצפה, מעילות והונאות לגופים רבים כמו גם למבוטחים, מבטחים (כולל "Lloyd's"), שמאים, חברת חשמל לישראל, צה"ל, פרקליטות המדינה, מס רכוש וקרן פיצויים.

בכר פרסם סדרת מאמרים מקצועיים בנושא "הערכת שווי חברות סטארט-אפ (Start-up)" וסדרת מאמרים מכוננת בנושא "שיטות להערכת שווי תיקי ביטוח וסוכנויות ביטוח", בכתב העת סטטוס – לחשיבה ניהולית, עם רועי פולניצר. פרסם מאמרים רבים בעיתונים מקצועיים בישראל, כגון: ירחון מיסוי ומשפט, סטטוס – כתב עת לחשיבה ניהולית ואסטרטגית וביטוח ופיננסים – ביטאון לשכת סוכני הביטוח בישראל וכיוצא באלה מגזינים מקצועיים.

בכר הקים את חברת "אומדנות חשבונאים ויועצים (1969) בע"מ", אשר במתן חוות דעת כלכליות ואקטואריות מקצועיות ובלתי תלויות וייעוץ פיננסי בתחומים של הערכות שווי, ניהול סיכונים, ועוד ומשמש כמנהל ובעלים של סי. אל. יו. סוכנות לביטוח (1989) בע"מ בהיותו בעל רישיון יועץ פנסיוני מטעם משרד האוצר.

בכר למד השתלמויות מקצועיות באקטואריה בלשכת מעריכי השווי והאקטוארים הפיננסיים בישראל כגון: תחשיבים אקטואריים בסיסיים וחישובים אקטואריים הקשורים בפנסיות והיוונים של קצבאות – מה שהופך אותו לאקטואר על פי הפסיקה בישראל. נזכיר כי בישראל על פי הפסיקה אקטואר הינו כל מי שמתמחה בתחומי הכלכלה והחשבונאות, שמעיד על עצמו כנותן חו"ד אקטואריות וכבעל ידע וניסיון בתחום זה, וכפועל יוצא מכך ניתן יהיה להפנות אליו החלטות בתי הדין ובתי המשפט לנתינת חו"ד אקטואריות. הוא הדין במקרה של בכר, אשר מכריז על עצמו בדף הלוגו שלו כנותן "חוות דעת כלכליות ואקטואריות", וכן מצהיר על עצמו באתר שלו כבעל ניסיון והתמחות ב"הערכת שווי תאגידים, נכסים בלתי מוחשיים ומכשירים פיננסיים" (השייכות לתחום האקטואריה) – ועל כן על פי הפסיקה בישראל בכר בינו אקטואר וניתן למנותו כאקטואר ולהפנות אליו חו"ד אקטואריות על פי החלטת ביה"ד.

במשך כשנתיים כיהן בכר כאחראי תחום תכנון פיננסי בלשכת מעריכי השווי והאקטוארים הפיננסיים בישראל. לשעבר יו"ר לשעבר בוועדת הביקורת של לשכת סוכני הביטוח בישראל וכיום יועץ לנזקי רכוש אלמנטרי ואובדן רווחים בלשכת סוכני הביטוח בישראל.
בכר משתף פעולה עם פירמת הייעוץ "שווי פנימי" בציטוט עקומי תשואה (Yield Curves) לפי דרגות סיכון, בהתבסס על נתוני השוק הסחיר, לצורך יישום מודל היוון תזרימי המזומנים. שווי פנימי מספקת 4 סוגי מטריצות (עקומי ריבית): שקלי, צמוד, דולר ויורו לתקופות של עד 25 שנה (בטווחי זמן של שלושה חודשים), לתקופה ודירוג אשראי נתונים. 4 סוגי המטריצות כוללים גם עקומי חסרי סיכון (RF, לאורך התקופה ולסוג העקום הרלוונטי, וכן עקומים לדירוגי האשראי השונים). בנוסף שווי פנימי עוסקת בדירוג סינטטי/אינדיקטיבי של מנפיק ושל חוב באמצעות מודלים מימונייים-סטטיסטיים.

לשכת מעריכי השווי והאקטוארים הפיננסיים בישראל (IAVFA) הינה גוף מוכר על ידי בתי המשפט/הדין בישראל, אוניברסיטת בן גוריון בנגב ורשות המיסים בישראל ועוד הפועל כל העת לקבל הכרה גם מצד גופים מחו"ל. מטרתה המרכזית של הלשכה, היא פעם אחת להסדיר וולנטרית את תחומי הערכות השווי והאקטוארים בישראל ופעם שנייה להכשיר סטודנטים לקראת הסמכתם כמעריכי שווי, מנהלי סיכונים פיננסיים או אקטוארים על-ידי מתן ידע וכלים בתחומי המימון, האקטואריה, האופציות, ניהול הסיכונים, למידת המכונה וההנדסה הפיננסית.

"לשכת מעריכי השווי והאקטוארים הפיננסיים בישראל משלבת בין הכשרת סטודנטים למקצועות הערכות השווי, ניהול הסיכונים הפיננסיים והאקטואריה לצד הענקת כלים מעשיים להתמודדות עם העולם הפיננסי הגלובלי", אומר בכר. "לאור ההתפתחויות הרדיקליות בתחום הפיננסי, בעיקר על החברות הנסחרות בבורסה, הפכו מקצועות מעריך השווי, מנהל הסיכונים הפיננסי והאקטואר למאתגרים, מורכבים ובעלי פנים רבות. מטרת לשכת מעריכי השווי והאקטוארים הפיננסיים בישראל היא להכשיר את הסטודנטים להתמודדות טובה עם אתגרים אלה לצד טיפוח המצוינות והגאווה למקצועות הללו. בנוסף, אני בתפקידי החדש אנסה ליצור שיתופי פעולה פוריים ולקרות בריתות עם ארגונים מקצועיים דומים בחו"ל, ככל שהדבר יעלה בידי."

x