רשות ניירות ערך >> מה החוקים של השקעה בניהול תיקים 2.0 בקרן ייעודית?

הוראה למנהלי תיקים, מנהלי קרנות נאמנות ונאמנים לקרנות נאמנות בנושא שירות ניהול תיקים 2.0

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
13/01/2020

לפי סעיף 28(ב) לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995 (להלן: "חוק הייעוץ") וסעיף 97(ב) לחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-
1994 (להלן: "חוק הקרנות")
 
דברי הסבר
בעת האחרונה אנו עדים להתפתחות בעולם ניהול התיקים, כאשר לצד שירות ניהול התיקים המסורתי, הפונה ככלל לקהל יעד שבאפשרותו להשקיע סכומי כסף ניכרים, התפתח שירות ניהול תיקים דיגיטלי המאפשר לציבור רחב יותר של לקוחות לצרוך שירות ניהול תיקים אישי תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים. בד בבד, אנו עדים במהלך השנים האחרונות גם להתפתחות מואצת של מוצרי השקעה שונים אשר נתפשים כמוצרים חליפיים לשירות ניהול התיקים ואשר פונים לציבור לקוחות רחב.
אחד מיעדיה המרכזיים של הרשות הוא לפעול להרחבת שוק ההון הציבורי, בין היתר באמצעות פיתוח מוצרים ושירותים חדשים. בהתאם, פעלה הרשות, בשיתוף ובתיאום עם גורמים רלבנטיים בשוק, לגיבוש מודל שיכונה "שירות ניהול תיקים 0.2 ."שירות כאמור נועד לתת מענה למטרות ולצרכים הבאים – • נגישות להשקעות בשוק ההון באמצעות שירות של ניהול תיק על פלטפורמה של קרן נאמנות, על יתרונותיה המובהקים, גם לקהלים שאינם יכולים להימנות על מקבלי שירות ניהול תיקים הניתן באופן מסורתי;
  • שירות פשוט, שיתבצע באופן דיגיטלי ובעלות נמוכה יחסית;
  • קידום תחרות בתחום ניהול התיקים ופתיחת האפשרות בפני הלקוח לביצוע השוואה בין ביצועי חברות ניהול תיקים שונות.
2.0 הוא שירות שניתן באמצעות חברת ניהול תיקים העוסקת גם בשיווק השקעות, במסגרתו נותן השירות יעניק ללקוחותיו שירות של ניהול השקעות באמצעות ארבע קרנות ייעודיות, אותן הוא ינהל עבור מנהל הקרן במיקור חוץ )"הוסטינג"( עבור ארבעה פרופילי סיכון של לקוחות. השירות יכלול בשלב ראשון ביצוע בירור צרכים ללקוח, על מנת לברר את צרכיו והעדפותיו, ואחר כך מתן המלצה בנוגע לכדאיות רכישת יחידות של קרן ייעודית אחת, המותאמת לצרכיו, שתיבחר מתוך אותן ארבע קרנות ייעודיות כאמור (להלן: "קרן ייעודית"). השירות יכלול תנאים ומאפייני מסגרת נוספים, כפי שיפורטו בהוראה.
בהתאם להוראה, מנהל תיקים המבקש לספק שירות העונה לשם "ניהול תיקים 2.0" נדרש לעמוד בכל אותם תנאים ומאפיינים אשר רק בהתקיימם ניתן להגדיר את השירות כשירות ניהול תיקים 0.2 .אותם מאפיינים נוגעים בראש ובראשונה לשיעורי חשיפה מרביים אחידים למניות, למט"ח ולאג"ח שאינו בדירוג השקעה, לכל פרופיל סיכון, וכן מתן השירות באופן מקוון לגמרי, הנגשת מידע על הקרן הייעודית, מבנה עלויות ועוד. עיגון מאפייני המסגרת של השירות בהוראה יבטיח התנהלות אחידה בקרב נותני השירות באשר למאפיינים כאמור, ובהתאם יבטיח לציבור לקוחות השירות וודאות ושקיפות באשר לשירות הנצרך על ידם. מובהר כי על מנת לעמוד בחלק מהתנאים והמאפיינים נדרשים הגורמים הרלבנטיים לתהליכי פיתוח תשתית ייעודית. כך לדוגמא מאחר והשירות עתיד להינתן באופן מקוון בלבד, נדרש לפתח יישום ייעודי באמצעותו יונגש השירות לציבור. כמו כן, על מנת לאפשר את יישום החלטת ההשקעה בפועל יידרש לפתח ממשק בין היישום הייעודי לבין חבר הבורסה שבו מתנהל חשבון ניירות הערך של הלקוח ועוד מאחר שהשירות נעשה על פלטפורמה של קרנות ייעודיות כאמור, כוללת ההוראה בין היתר גם הוראות ייעודיות עבור מנהלי קרנות אלו. הוראות כאמור מתייחסות להיבטים שונים הרלבנטיים למנהל הקרן הייעודית ומטרתן להסדיר כללי התנהלות אחידים לקרנות אלה, אשר כל תכליתן לשמש כפלטפורמה למתן השירות, לרבות כללי גילוי אחידים.
 
פרסום הקרן הייעודית ייעשה רק על-ידי נותן השירות ולא על-ידי מנהל הקרן הייעודית. מאחר שקרן ייעודית לא נועדה לרכישה שלא על ידי לקוחות שירות ניהול תיקים 2.0, פרסום שיווקי מצד מנהל קרן של קרן ייעודית שבניהולו על אודות קרן זו, הינו בגדר פרסום מטעה ועל כן הוא אסור.
לעומת זאת, פרסום הקרן הייעודית, לרבות תשואתה, על ידי נותן השירות, לא יחשב פרסום מטעה, כאשר בעניין זה יחולו הכללים המחייבים החלים על פרסום תשואות של קרנות נאמנות. במסגרת המודל נקבעו סטנדרטים אחידים להתאמת קרן ייעודית לפרופיל סיכון מסוים, ועל כן ההוראה מתירה לפרסם את תשואת הקרנות הייעודיות על ידי נותני השירות שמנהלים אותן במטרה לאפשר לציבור המשקיעים להשוות בין תשואות של קרנות ייעודיות אשר נותני שירות שונים מיעדים ללקוחות בעלי פרופיל סיכון זהה.
למען הסר ספק אין בהוראה זו כדי לגרוע מהחובות החלות על חברות ניהול תיקים ועל מנהלי קרנות מכח הוראות החוק, התקנות והוראות רשות. ככל שישנן התאמות כאלו ואחרות מצוין הדבר באופן מפורש בהוראה. 
 
להמשך ההוראה לחץ כאן 
x