פועלים >> מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר 2019 נותר ללא שינוי

לקרנות המשקיעות בבנק פועלים לחץ כאן 

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/01/2020

לקרנות המשקיעות בבנק פועלים לחץ כאן 

מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר 2019 נותר ללא שינוי ברמה של 100.8 נקודות. בשנים-עשר החודשים האחרונים עלה המדד בשיעור של 0.6%. ירידות בולטות נרשמו במחירי הפירות והירקות שירדו בשיעור של 3.0%, ובמחירי הארחה, נופש וטיולים שירדו ב-7.3%. מנגד, עליות נרשמו במחירי ההלבשה וההנעלה שעלו ב–1.3%, ומחירי הדלקים והשמנים שעלו בשיעור של  0.4%.

סעיף הדיור (מחירי שכ“ד) עלה החודש בשיעור של 0.6%, והשלים עלייה של 2.1% בשנה האחרונה.
מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, עלו בסקר האחרון בשיעור של 0.5% (נתונים ארעיים), ובשנה האחרונה ב-3.4%. 
 
תחזית מדד המחירים לצרכן
שנת 2019 הסתיימה עם עלייה של 0.6% במדד המחירים לצרכן. ניתן לראות שהאינפלציה בשנה החולפת הושפעה מאוד מהייסוף בשער השקל, דבר שבא לידי ביטוי בסעיפים בעלי רכיב יבוא גבוה כמו: נסיעות לחו“ל שמחירם הוזל בשנה האחרונה ב–3.7%, ריהוט וציוד לבית שהוזלו ב-2.5% והלבשה והנעלה ב-5.5%. סעיפים שפחות מושפעים משער החליפין כמו אחזקת דירה, חינוך, תרבות ובידור וכן סעיף הדיור, רשמו התייקרויות שתואמות למעשה את יעד האינפלציה.
עליית המחירים המצטברת בשש השנים האחרונות עומדת על 0.4% בלבד, כלומר אינפלציה ממוצעת שנתית אפסית, בתקופה של צמיחה נאה במשק. רמת האינפלציה הנמוכה הושפעה כאמור מהייסוף, מהמדיניות הממשלתית, ומעלייה ברמת התחרותיות במשק, ובכלל זה החשיפה למכירות מקוונות.
השפעת שער החליפין על האינפלציה היא גבוהה, ואנו מניחים כי מדיניות בנק ישראל תפעל השנה למתן את הייסוף. בהנחה של יציבות בשער החליפין של השקל, אנו סבורים כי האינפלציה תהיה קרובה לגבול התחתון של היעד כלומר כאחוז. לאחר שתקום ממשלה, סביר שיועלו מסים, שהרכבם בשלב זה אינו ידוע. אנו מניחים שיועלו גם מסים עקיפים שיתרמו לאינפלציה כ–0.2%. מדד המחירים לחודש ינואר יושפע מירידה במחירי החשמל, ומנגד מעליה במחירי הארנונה והמים. אנו צופים ירידת מדד של 0.3% בחודש ינואר.
 
השפעה על המדיניות המוניטרית
ההכוונה המוניטרית של בנק ישראל נותרה מדיניות שתומכת בהעלאת האינפלציה לרמה של שני אחוזים, ובהינתן שאנו רחוקים מאוד מיעד זה, המדיניות המוניטרית צפויה להמשיך להיות מרחיבה. בנק ישראל ממקד עתה את המדיניות ברכישות מט“ח, שכן הסטייה הגדולה של האינפלציה מהיעד היא ברובה תוצאה של הייסוף. מחירי הדירות שבו לעלות בקצב מהיר, ומבחינת בנק ישראל זה גורם סיכון, שתומך גם כן באי-הפחתה של הריבית. אנו מעריכים כי ההסתברות להפחתת ריבית במהלך השנה פחתה, אם כי לא ניתן לשלול לחלוטין הפחתה בתרחיש של ייסוף חד בשער החליפין.
 
x