ניתוח טכני >> מניית טבע כדוגמה של התנהלות טכנית מדהימה

 

 
משה שלוםמשה שלום
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/01/2020

מבין תלמידי הרבים ישנם תמיד אלו הדורשים חיזוק זה או אחר באמונתם הטכנית כלפי השווקים. אין זה פלא כלל. המבט הפונדמנטלי היה ויהיה תמיד הדומיננטי ושינוי תפיסה לכיוון הטכני דורש לא רק מאמץ שכלי אלא גם אמוני ביכולת השיה הטכנית להוות תוספת מועילה ככלי תזמון של השקעות. לכן, פשוט לא יכולתי להתאפק. בתצוגה טכנית כה בולטת ביופייה הקלאסי לא נתקלים בה כל יום, ובמיוחד בנכס כה חבוט רקע שלילי. 

מניית טבע הייתה פעם דגל וסמל של כלכלת ישראל. היא עמדה על לשון כל מי שרצה להלל את היזמות הישראלית ואת היכולת שלה להתרחב בעולם כמשהו באמת גלובלי. מנכ"לים שלה היו לשם דבר של ניהול, כאשר יעדים ברורים של חדשנות יחד עם איפוק בלקיחת סיכונים היו לחלק בלתי נפרד מסממני ההיכר שלהם. ואז הגיעה הרכישה הגדולה. מעל 70$ היה מחירה של מניית טבע בארה"ב כאשר אותו מיזוג הגיח מן האוב ובלע את כל מה שטוב היה בשמה של טבע. 

צמצום השפעתו החיובית של הקופקסון, ירידת מחירי התרופות הגנריות, הסתבכויות בוונצואלה, רכישות קטנות יותר חסרות רווחיות, ובמיוחד הבעיות החדשות סביב תביעות ומשפטים, כל אלו היו כמסמרים בארונה של טבע עד שזו הגיעה לאחר כבוד למחיר המופלא של 6$ למניה. היה זה מסלול פתלתל וארוך של שנים, כאשר בכל שלב ושלב היו תקוות וכוונות טובות: מנכ"ל חדש, תוכנית התייעלות, שיפורPipeline  חדש ורחב, וכניסתו של וורן באפט כמשקיע. כל אלו היו נקודות החיוב במסלול ההתדרדרות. בסופו של דבר, כל שלב כזה היה בסיס לחידוש המגמה השלילית כאשר מספרי המיקרו של החברה הפכו לפחות ופחות רלוונטיים. 

באזור ה-6$ כבר הורמה הגבה של משקיעי הערך העמוק וגדל הרצון אצל מוכרי השורט לממש רווחים. המניה חיפשה וחיפשה את הבסיס שממנו ניתן לבנות משהו מגמתי חדש בכיוון העולה כאשר הרגל המשמעותית הראשונה החלה באוקטובר של 2019. הנה גרף יומי של המניה, בתצוגת נרות הייקין-אשי, המתאימה יותר לבחינה מגמתית:


ובכן, המלבן הירוק מכיל את אותה רגל עולה מדהימה אשר הצליחה לעורר את המחיר מתרדמת סביבת ה-6$ ועד לקרבת ה-11$ המופלא, דהיינו קרבת שערה מן ה-12$ המייצג עלייה של 100 אחוז (!) בערכה. ואז, הגענו אנו, הטכנאים, וציינו את המובן מאליו: העלייה הזו יפה מאוד ואף בעלת מאפיינים משכנעים של התלהבות (זווית, מחזורים, ועוד) אבל, וכאן האבל הגדול, מה שבאמת יכריע את גורלה של טבע תהיה התנהלותה בתיקון הטכני המשמעותי הראשון אחרי רגל עולה זו. ואמרנו זאת כך (באמת לא בדיעבד...): תיקון לגיטימי נמצא בין שליש ושני שליש של כל מהלך מגמתי. לכן, תיקון של שליש יצביע על שכנוע עצמי גדול ועוצמה חדשה של חיוב. שני שליש תיקון יצביע על חולשה במגמה העולה כאשר תיקון של חצי יצביע על אמצע הדרך הסביר והטוב. כמו כן, מבנה של שלושה גלים יפים ומסודרים יצביע גם הוא על יכולת השחקנים לנהל כאן זירה מסודרת ולא רגשנית מזיקה. את כל זה אמרנו בנובמבר, כאשר נראה שהתיקון אכן מתחיל לקרום עור וגידים. 

ומה קרה? מה שמחזיקי המניה קיוו והתפללו לו: מבנה ועומק מדהימים בדיוקם וביופיים. 
הראשון (מבנה) מילא את הציפיות על ידי שלושה גלים מסודרים, ופרופורציונאליים. השני (עומק התיקון) אמנם אינו החיובי ביותר שניתן היה לצפות אותו (שליש) אבל כאשר הגיעה המניה ל-50% קרתה קפיצה משם מדויקת עד כדי קינאה ממש. בקיצור: אותו תיקון מדבר על המגמה הכוללת כחיובית ומסודרת מאוד. ועד כתיבת שורות אלו אנחנו מניחים שהתצוגה שלפנינו מוכיחה שטבע מצאה ב-6$ בסיס איתן אשר לא נראה עוד כמוהו זמן רב. אגב, ירידה מתחת ל-8.5$ תפריח את כל האופטימיות הניבטת מן השורות האלו וזאת בגלל העובדה הפשוטה ששבירה של רמה זו תבטל את המבנה ואת העומק שעליהם בנינו כה רבות. 

x