מגזין FUNDER >>   דבר העורך >> קנה והחזק? שב ואל תעשה? יש מוצרים שעוזרים למשקיעים לא לקבל החלטות השקעה

מגזין FUNDER >>   דבר העורך >> קנה והחזק? שב ואל תעשה? יש מוצרים שעוזרים למשקיעים לא לקבל החלטות השקעה

מה לעשות שבשוק ההון צריך לגלות מעורבות, לפחות מעורבות בסיסית. כאן דווקא הכלים הפופולריים של קרנות נאמנות וקרנות סל עוזרים מאוד למשקיעים. החלוקה בין האפיקים השונים, לא צריכה להשתנות באופן תדיר על פני הזמן, אבל האחזקות הספציפיות כן יכולות להשתנות

 

 
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/02/2020

הרבה פעמים אומרים לנו שכדי שהדברים ישתבשו כל מה שצריך זה לא לעשות כלום. אם פשוט יושבים בחיבוק ידיים, אז הדברים זורמים, ויכולים להשתבש. או בצורה אחרת – כדי שהרע יגבר, כל מה שהטוב צריך לעשות זה שום דבר. אדם עומד, וכך דברים משתנים.

האמת, הרבה פעמים אנשים מעדיפים לא לפעול, לא לקבל החלטות, לא לקבל החלטות השקעה. להריץ את הדברים באוטומט. זה לאו דווקא דבר רע, כי טרדות היומיום, וכמות ההחלטות שצריך לקבל כל הזמן, מקשה עלינו את ההתמודדות היומיומית עם החלטות, בטח כשמדובר בתחומים שבהם אנחנו לא מבינים לגמרי, יש עומס של מונחים מקצועיים, והמון נתונים שצריך להתמודד איתם.

זו גם הסיבה שאסטרטגיית ‘קנה והחזק’, למרות המגבלות הרבות שלה, עדין פופולרית בקרב משקיעים רבים. משקיעים רבים, מדברים על ‘חברות טובות’ שאפשר לקנות בסכום גדול, וללכת לישון על פני שנים רבות. הבעיה היא שהיום אף אחד לא יודע איזו חברה תשרוד בעוד שנים. חברות קמות, ואחרות מפורקות כל הזמן, כולל חברות שעד אמש היו חברות ענק. אבל משקיעים אוהבים קנה והחזק, שב ואל תעשה. כל עוד לא צריך לקבל כל הזמן החלטות.

כהנמן וטברסקי, שאיתרו את ההטיות שמהם אנחנו סובלים גם כמשקיעים, זיהו גם את ההטיה הזו, וכינו אותה – ‘הטיית הסטטוס קוו’, העדפה של דברים קיימים, והנחה שמה שהיה הוא שיהיה. כך שאם כבר מקבלים החלטות השקעה, מקבלים את ההחלטה על סמך הדברים האחרונים שעלו.

מה לעשות שבשוק ההון צריך לגלות מעורבות, לפחות מעורבות בסיסית. כאן דווקא הכלים הפופולריים של קרנות נאמנות וקרנות סל עוזרים מאוד למשקיעים. החלוקה בין האפיקים השונים, לא צריכה להשתנות באופן תדיר על פני הזמן, אבל האחזקות הספציפיות כן יכולות להשתנות, כל הזמן. על הדרך נהנים מהפיזור, תחרות בדמי הניהול, ובקרנות אפילו אין עמלת קנייה/מכירה.

וכך מקבל המשקיע את הטוב מכל העולמות. הוא גם פרוס על פני האפיקים הרלבנטיים, תוך היות המוצר מסייע לו להישאר בשוק, לקבל תשואה מותאמת לסיכון, ועל הדרך, מי שדואג לתחלף את התיק זה מנהל ההשקעות בקרן. הוא זה שבוחן את האחזקות כל הזמן, בעיניים המקצועיות שלו. כל שנותר למשקיע לעשות זה לעקוב אחרי הקרן, ולראות שהיא לא מתרחקת יותר מדי מהבנצ’מרק של הקרנות שאיתה בסביבה. פעולה הרבה יותר קלה, מאשר קבלת החלטת השקעה.

אז, עם כניסת השנה החדשה, וסיום השנה הישנה, שהיתה שנת השקעות פנטסטית, נאחל למשקיעים, ליועצים ולכולם, להישאר בשוק, באופן מושכל, עם המכשירים הנכונים, החלוקה הנכונה לאפיקים, וניהול הסיכונים הנכון.

שלכם, משה מימון, עורך עיתון ואתר פאנדר

x