הממצאים העיקריים מסקר החברות לרבעון האחרון של שנת 2019

סקר החברות ממשיך להצביע על התרחבות של פעילות המגזר העסקי גם ברבעון האחרון של 2019.

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/01/2020

הממצאים העיקריים מסקר החברות לרבעון האחרון של שנת 2019
סקר החברות ממשיך להצביע על התרחבות של פעילות המגזר העסקי גם ברבעון האחרון של 2019. מאזן הנטו בסך המגזר העסקי התייצב ברבעון האחרון, אך נותר נמוך ממאזן הנטו שאפיין את השנתיים הקודמות; בסיכום שנתי עולה מהסקר שהמגזר העסקי התרחב בשנת 2019 בקצב מעט נמוך מקצב ההתרחבות בשנה הקודמת. 
מאזן הנטו שווה להפרש בין שיעור החברות והעסקים שדיווחו על עלייה בפעילות לבין שיעורם של אלה שדיווחו על ירידה, לאחר שקלול לפי המשקלות המתאימים לגודל כל ענף במגזר העסקי.
 
הפעילות הכלכלית בענפי המשק, על פי מאזן הנטו של דיווחי החברות
(נתונים מקוריים ומנוכי עונתיות, אחוזים)
      
  כוכבית לשמאל המספר מציינת תוצאה בלתי מובהקת סטטיסטית (ברמה של 10%).
1 מבחן המובהקות פחות אינדיקטיבי, מפני שמספר החברות קטן.
2 לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
מאזן הנטו של התפוקה בתעשייה ברבעון האחרון מוסיף להיות שלילי אך בלתי מובהק, ומשקף הערכה לגבי ירידה במכירות ובשיעור הניצול של המכונות והציוד. על יסוד ההזמנות לרבעון הבא צופים בענף שהמכירות יתייצבו.
 
מאזן הנטו של הפדיון בענף השירותים מוסיף להיות חיובי ומובהק, והוא מעיד על גידול במכירת השירותים ועל גידול במספר העובדים. בענף צופים כי ברבעון הבא תתרחב הפעילות ויגדלו ההזמנות מחו"ל.  
 
מאזן הנטו של המכירות ברבעון האחרון בענף המסחר חיובי אך בלתי מובהק. בענף צופים כי ברבעון הבא יתייצבו המכירות. 
בשאר הענפים מספר התשובות קטן מכדי להעניק לממצאים תוקף סטטיסטי ברמת הענף. 
כאשר בוחנים את מגבלות הביקוש וההיצע, מוצאים כי עוצמת המחסור בעובדים מקצועיים עלתה בשנה האחרונה בענפי השירותים והמסחר וירדה בענף התעשייה. כמו כן, במגבלת הביקוש מחו"ל הסתמנה בשנה האחרונה הקלה בענף התעשייה והחמרה בענף השירותים. כאשר בוחנים את המגבלה שמציבים קשיי המימון, מוצאים כי רמתה נמוכה כבר שנים אחדות; בשנה האחרונה  היא התייצבה תוך החמרה בקרב החברות הבינוניות . 
ברבעון האחרון של 2019 הוסיף לרדת (ל-1.4%) ממוצע הציפיות של החברות לגבי האינפלציה ב-12 החודשים הבאים; כן ירד (ל-73%) שיעור החברות הצופות שהאינפלציה תימצא בתחום היעד, ועלה (ל-23%) שיעור החברות הצופות שהאינפלציה ב-12 החודשים הבאים תימצא מתחת לתחום היעד. הצפי לגבי שער הדולר ברבעון הבא וב-12 החודשים הבאים ירד לרמה של 3.53 ו-3.58 ש"ח לדולר, בהתאמה.   
הממצאים מסקר החברות לרבעון האחרון של 2019 מבוססים על תשובותיהם של 303 עסקים וחברות מענפי המשק השונים. 
השאלות בסקר איכותניות: החברות והעסקים מתבקשים לדווח על כיווני השינוי של המשתנים השונים (עלייה, ירידה או יציבות) ולציין את עוצמתו (רב או מועט). 
בדרך כלל נמצא כי הנתונים מסקר החברות מתואמים עם מגמות הנתונים המקרו-כלכליים של המשק, ויתרונם נעוץ בכך שהם זמינים ומספקים מידע במהירות יחסית למקורות הנתונים האחרים. נציין כי ברביע הראשון של 2019 היה גידול משמעותי בתמ"ג המוסבר על יד הקדמת רכישת מכוניות, על רקע יישום התקנות במיסוי הירוק. מנגד, נצפתה האטה של שיעור הצמיחה ברביע השני עקב ההקדמה של רכישות אלה לרביע הראשון. מאחר שסקר החברות מבוסס על התשובות האיכותיות של הפירמות, בהן הן עונות לשאלה שמתייחסת לגידול\קיטון פעילותן, אנו מעריכים כי גורם זה לא נתפס על ידי הסקר באופן ממצה. 
 
x