כלכלני לאומי >> איך ישפיע הווירוס על התיירות בישראל?

היקף גיוס העובדים לסקטור העסקי נותר מתון יחסית במהלך שנת 2019, להוציא את ענפי ההיי-טק והשירותים המקצועיים

 

 
 

יניב בר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/02/2020

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מצביעים על המשך ירידת שיעור האבטלה במשק בשנת 2019, אם כי, במידה פחותה יותר בהשוואה לשנים קודמות, זאת לאור התכנסות שוק העבודה המקומי למצב של "תעסוקה מלאה".
שיעור האבטלה (ממוצע שנתי) בכלל המשק (גילאי 15 ומעלה) ירד אשתקד ל-3.8%, ובכך השלים ירידה של 3.1 נקודות אחוז לעומת שנת 2012. ירידה נרשמה גם בשיעור האבטלה בקרב גילאי העבודה 25-64, הקבוצה בעלת ההשפעה העיקרית על שוק העבודה וכן על הביקושים המקומיים במשק, לרמה של 3.4% לעומת 3.5% ב-2018. במקביל, כפי שניתן לראות בתרשים, שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בקבוצה זו המשיך לעלות ועמד אשתקד על 80.4%. 
 
בחינה של שיעורי האבטלה לפי מחוזות בשנת 2019, מעלה כי בשלושה מתוך שישה מחוזות: ירושלים (4.0%), הצפון (4.1%) והדרום (4.0% לעומת 5.3% בשנת 2018 – הירידה החדה ביותר אשתקד); אשר התאפיינו בשיעורי אבטלה גבוהים יחסית בשנים קודמות, נרשמו ירידות בשיעורי האבטלה אשתקד. מנגד, באזורים תל אביב (3.7%) וחיפה (4.1%), נרשמו עליות קלות בשיעור האבטלה, ובאזור המרכז שיעור האבטלה נותר יציב על רמת שפל של 3.3%. דהיינו, השיפור בנתוני התעסוקה בעת הנוכחית הינו רוחבי וכולל את כל אזורי הארץ, זאת בניגוד למצב בשנים קודמות, בהן השיפור התמקד בעיקר במרכז הארץ. 
 
לסיכום, נתוני התעסוקה לגילאי 25-64 ממשיכים להצביע על חוסן, אולם קצב השיפור התמתן ביחס לשנים קודמות. כלומר, מדובר בנתונים אשר צפויים להמשיך ולתמוך בביקושים המקומיים במשק, אם כי, בעוצמה מתונה יחסית לשנים קודמות. על רקע זה, ובהינתן מהלכי המיסוי הצפויים במהלך 2020, אנו צופים התמתנות בקצב צמיחת הצריכה הפרטית במהלך השנה לשיעור נמוך מ-3% (ריאלי).
 
היקף גיוס העובדים לסקטור העסקי נותר מתון יחסית במהלך שנת 2019, להוציא את ענפי ההיי-טק והשירותים המקצועיים 
 
נתוני התעסוקה מצביעים על תוספת של כ-62 אלף מועסקים במהלך שנת 2019, זאת לעומת תוספת שנתית של כ-80 אלף ב-2018, וכ-88 אלף ב-2017. התפתחות זו, משקפת ירידה בקצב קליטת המועסקים אשתקד לכ-1.6%, לאחר כ-2.1% ב-2018 וכ-2.4% ב-2017. ירידה זו, חלה, בין היתר, על רקע התבססות שוק העבודה בסביבה של "תעסוקה מלאה" בעת הנוכחית, וכן על רקע ירידה מסוימת בביקוש לעובדים במשק המקומי, אשר משתקפת גם בירידת שיעור המשרות הפנויות במשק. 
 
חלקם הגדול של המועסקים שנוספו אשתקד נקלטו במשרות מלאות. כמו כן, יש לציין שמרבית המועסקים שנוספו בשנת 2019 נקלטו בסקטור העסקי ולא בסקטור הציבורי, זאת בניגוד לשנת 2018. בסיכום שנת 2019, נוספו לסקטור העסקי כ-34 אלף מועסקים, המהווים כ-55% מסך תוספת המועסקים אשתקד, זאת לאחר תוספת של כ-32 אלף מועסקים ב-2018. יש לציין כי רמה זו הינה נמוכה משמעותית בהשוואה לתוספת המועסקים השנתית בסקטור העסקי בשנים 2016-2017. בסקטור הציבורי, הייתה תוספת המועסקים אשתקד מעט קטנה יותר ועמדה על כ-28 אלף, זאת לאחר תוספת של כ-50 אלף מועסקים ב-2018.
בחינה של נתוני המועסקים לפי ענפי פעילות, מעלה כי כל ששת הענפים שקלטו את מספר המועסקים הרב ביותר אשתקד היו מתחום השירותים, זאת בהתאם להרכב הצמיחה הנוכחי של המשק המקומי שנשען בעיקר על פעילות ענפי השירותים. הענפים שבלטו לחיוב אשתקד בסקטור העסקי, הם: מידע ותקשורת ושירותים מקצועיים, אשר מספר המועסקים בהם מצוי במגמה חיובית בשנים האחרונות. אולם, בענפים שירותי אירוח ואוכל ושירותי ניהול ותמיכה, העלייה במספר המועסקים אשתקד באה לאחר ירידה ב-2018. במקביל, נציין כי נרשמה עלייה אשתקד במספר המועסקים בענפי המסחר, זאת לאחר ירידה ב-2018. מנגד, ירידה חדה של כ-19 אלף מועסקים נרשמה אשתקד בענפי התעשייה (כולל כרייה וחציבה). לאור זאת, ירד מספר המועסקים בענפי התעשייה לרמה של כ-406 אלף (שמהווה כ-10% מכלל כוח העבודה במשק), שהיא הנמוכה ביותר משנת 2013, לפחות. ירידה זו, הינה עקבית עם החולשה בפעילות התעשייתית בשנים האחרונות.
 
לסיכום, הנתונים שהוצגו מדגישים כי היקף גיוס העובדים לסקטור העסקי נותר מתון יחסית במהלך שנת 2019, להוציא את ענפי ההיי-טק והשירותים המקצועיים. זאת, בין היתר, על רקע התבססותו של המשק במצב של "תעסוקה מלאה", אשר משתקף, בין היתר, בהמשך גידול בשכר הריאלי גם במהלך 2019, אם כי, בקצב מעט מתון יותר בהשוואה ל-2018, דבר אשר מגביר במידה מסוימת את הקושי של מעסיקים לגייס עובדים, זאת לצד מחסור מתמשך בעובדים מקצועיים עליו דיווחו החברות העסקיות לאורך השנה. בנוסף, ייתכן שההתמתנות היחסית של סביבת הצמיחה הנוכחית, אשר ייתכן ותעמיק במידה שההשלכות השליליות של התפשטות נגיף הקורונה על הכלכלה הגלובאלית יחריפו, תתרום להמשך המגמה גם במהלך השנה.
 
התפשטות נגיף הקורונה צפויה להוביל לירידה בתיירות הנכנסת לישראל מסין, אך לא צפויה פגיעה משמעותית בענף  
 
מספר כניסות התיירים לישראל נותר ברמת שיא גם בתחילת שנת 2020, כך עולה מנתוני הלמ"ס. בחודש ינואר השנה נכנסו לישראל (בדרך האוויר) כ-360 אלף תיירים (נתונים מנוכי עונתיות), שהוא הנתון החודשי הגבוה ביותר שנרשם מאז ומעולם. מדובר בעלייה של כ-3.2% לעומת החודש הקודם, ועלייה של כ-12.8% בהשוואה לינואר 2019. 
נתונים אלה, מצביעים על המשך המגמה החיובית בענף התיירות, ובפרט התיירות הנכנסת מחו"ל, שמהווה כ-40% מהפדיון הכולל בענף. התפתחות זו, אשר תומכת ביצוא שירותי התיירות של ישראל (שמהווה כ-1.5% מהתוצר), עשויה לתרום באופן חיובי גם לצמיחת התוצר וגם לגידול העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים.
במבט קדימה, אנו מעריכים כי היקף כניסות התיירים ימשיך לגדול במהלך 2020, אך תוך האטה מסוימת בקצב. זאת, בהתבסס על מספר גורמים: הנחה שהמצב הביטחוני בישראל יישאר יציב, הערכה לשיפור מסוים בסנטימנט הצרכני של משקי הבית במדינות המפותחות לעומת 2019 וכן לאור המשך מגמת התחזקות מתונה של השקל מול המטבעות המובילים (דולר ואירו). בנוסף, נציין כי התיירות הנכנסת לישראל בשנת 2020 עלולה להיפגע כתוצאה מההשלכות של מגפת נגיף הקורונה, אשר צפויה להוביל לירידה בתיירות הנכנסת לישראל מסין במהלך 2020 (בוודאי ברבעון הראשון). עם זאת, יש לציין שנתח התיירות הנכנסת מסין לישראל הינו קטן יחסית (אם כי מצוי במגמת עלייה בשנים האחרונות), ועומד על כ-3% מכלל התיירים הנכנסים לישראל. על כן, לירידה בתיירות מסין צפויה להיות השפעה מתונה יחסית על כלל התיירות הנכנסת לישראל (ועל הענף כולו), שכן היא מגיעה ברובה מארה"ב ומדינות אירופה, שבעת הנוכחית לא נראה כי הן צפויות להיפגע באופן משמעותי מהשפעות נגיף הקורונה.
 

 

x