סקירת שווקים >>> ניתוח טכני של מדדים מובילים ומט"ח >>> מבט טכני על מדד המניות ת"א 35, הדולר-שקל, ומדד המניות האמריקאי אס-אנ-פי-500

מה מבינים מהשוק האמריקאי על הבחירות הקרבות בארה"ב ? | מה הכיוון בשקל דולר עם הכוחות המנוגדים הפועלים עליו ? | לאן הולך תא-35? מבט על שלושת הנכסים הפיננסיים הקובעים לנו את האווירה סביב שוק ההון המקומי. המבט השבועי הזה משלב קצת פונדמנטלי עם קצת טכני, וגם מסתכל קדימה לשבוע המסחר הקרוב.

 

 
משה שלום, איור פאנדרמשה שלום, איור פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/02/2020


תא 35

ומהי השאיפה האולטימטיבית של כל מנתח טכני מגמתי? שהשוק ייתן לו מגמות כיווניות, רציפות, ללא רעשים מיותרים ובמיוחד ללא שינויים פתאומיים. צורות טכניות של היפוך חד אינן מצבים שמנתחים טכניים יכולים לטפל בהן בצורה טובה ומספיקה. מדוע? כי לרוב אנו מחליטים על בסיס אירועים במחיר שניתן להגדיר כאזורי הכרעה. מעבר "מעל" או "מתחת" לאותם אזורי הכרעה, במהירות גדולה מדי, גורם לכך שאלמנט הסיכון-סיכוי הופך להיות קשה מנשוא. 

למה הדבר דומה (וזאת בהקצנה)? נניח שלמניה לקח חצי שנה לעלות מ-10 ל-15 (50% עליה) וכאשר מתפרסמים דוחות מאכזבים היא יורדת בפתיחת המסחר ב-40%. ברור שבעליה האיטית יכולנו ליישם כללי מומנטום ומגמה אבל בזמן האכזבה מן הדוחות הירידה פשוט העלימה כל סיכוי של התנהלות טכנית נאותה. 

איך כל זה קשור למדד המניות שלנו? חווינו בו משהו הדומה למה שתיארתי אבל לא בצורה קיצונית כל כך. השינוי מחיוב לשלילה קרה באופן פתאומי למדי כאשר החצייה מטה של 1703 גרמה לירידה מהירה מאוד לכיוון 1630. כ-70 נקודות מדד בין לילה כמעט. נכון הדבר שהיה צריך לנקוט באמצעי הגנה סביב 1700, והיה זמן לכך, אבל בכל זאת... כמו כן, ההיפוך מעלה נעשה בצורה אלימה לא פחות חמורה וקשה להאמין שיש הרבה שחקנים אשר עזבו את הזירה סביב 1700 כדי לחזור אליה, קצת יותר גבוה, אחרי יומיים של מסחר! 

מאז תחילת השנה אנו רגילים ל"מכות" מן הסוג הזה, לשני הכיוונים, ואני מקווה שזה קצת יירגע כי, כאמור, התנהלות כזו של מדדים מעמיסה קשות על עצבי הברזל של השחקנים. אגב, מי שנהנה כאן הן המכונות האוטומטיות שאין בהן את הרגש ואת ההיסוס המונעים ביצוע צעדים נכונים. באינדיקאציה, אלימות התנועה מתגלית במלוא עוצמתה גם היא, כאשר סטיות חיוביות או שליליות לא ניתנו לנו כאתראה לאותם שינויים קרובים. 

ומה עכשיו? כפי שציינתי, קשה מאוד להתנהל בתנועות חדות אבל 1740 לחיוביים בהחלט מהווה רמה חשובה לבניה מחדש של האופטימיות בשוק ו-1630 היא הרמה שהשליליים מסתכלים עליה כדי לייצר את תחושת הדיכאון הגדול הרצויה להם.


דולר-שקל

בזמן כתיבת שורות אלו, הוזכר באתר עיתון כלכלי משמעותי בארץ עניין הרזרבות הגדולות של מט"ח בידי הבנק המרכזי. רזרבות המהוות עדות סבילה ואילמת של מלחמת המאסף של אותו בנק מרכזי ישראלי כנגד הספקולנטים בדבר עליית ערכו של השקל מול הדולר. האביר על הסוס הלבן החשוב ביותר שאנו זוכרים בעניין זה היה סטנלי פישר. כ-800 מיליון דולר נקנו טבין ותקילין, ביום אחד של פחד, כדי להגן על הייצוא הישראלי ולשמור על דולר קצת יותר גבוה מאזור ה-3.3.

מאז, ידיים יותר רפות טיפלו בנושא אבל הרזרבות גדלו וגדלו בכל זאת. והנה, עכשיו, הרמה להגנה הייתה 3.45 והיא נשברה ביום חמישי. האם לפנינו מפולת של פקודות קטיעת הפסד העומדות קצת מתחת לרמת התמיכה הדרמטית הזו? האם השבירה הזו אכן תהווה מפנה היסטורי בהתנהלות של מדינת ישראל מול הכוחות האפלים של המהמרים על מטבע ישראלי כחזק דווקא ובכך גורמים נזק מתמיד וקשה לתחרותיות שלנו בעולם? 

לדעתי, נדע זאת בשבוע הבא בלבד. בינתיים סגירה שבועית מתחת ל-3.45 מהווה סמן שלילי מיוחד במינו עבור כל מי שמעורב בזירה הזו. יש האומרים שתנועות הדולר בעולם גורמות למצב בלתי אשפרי עבור הבנק המרכזי שלנו בהגנתו על הדולר המקומי. יש בזה משהו אבל למה לנסות רק דרך חדרי המסחר? ואם כבר אז למה לעבוד בצורה כל כך צפויה? אם אני הקטן יודע כמה חשובה 3.45 בוודאי יודעים זאת כל שחקני האופציות האקזוטיות המהמרים על תוצאה עם סיכוי נמוך כדי להרוויח הרבה! 

עזרה כיוונית מן הדולר העולמי הייתה בהחלט עוזרת אבל בנקודה המסוימת הנוכחית יש הגיון בלנקוט גם באמצעים שונים מאשר מסחר בשוק על מנת למנוע הרס שיטתי של הייצוא שלנו. בכל אופן, מבחינת הרמות: המשך והעמקה של הירידה מתחת ל-3.45 תהיה חיובית ודרמטית עבור השליליים על הדולר אצלנו. מתישהו אותן פקודות ייכנסו לתוקף ואז תהיה חגיגה גדולה במחנה שלהם. חזרה מעל 3.45 ובמיוחד הצלחה בפריצה מעלה של קו המגמה היורד סביב 3.48 היא הבשורה היחידה שתשנה את דעתי שלפנינו אסון בהילוך איטי. 


S&P500

את מה שכתבתי על הפתאומיות של התנועה במחיר, במדד המניות המקומי, אני יכול לשייך למדד הזה גם כן. אבל, וזה אבל גדול מאוד, כאן יש לנו מהלכים ארוכים במיוחד אשר מפצים אותנו על ההלוך ושוב ועל ההפסדים הקטנים שביציאה-חזרה לשוק. יתר על כן, ברור שלפנינו מהלך גלי יפה במיוחד כאשר הירידה של סוף ינואר הייתה, כנראה, גל 4 של המהלך המגמתי העולה מאז ספטמבר 2019. מי שמכיר את תורת גלי אליוט כבר רואה זאת בבירור ואינו צריך אותי כדי להוכיח לו זאת. 

אגב, על בסיס אותו מבנה גלים השוק מתחיל עכשיו את גל 5, זה המסיים את החמישייה המגמתית. יש הרבה מקרים שדווקא הגל המסיים הזה הוא הגדול ביותר מבין כולם ואם נשלב את התגברותו של טראמפ על כל מכשוליו האחרונים ניתן בהחלט להבין איך השוק הזה יהפוך ממצב של מתומחר היטב למתומחר יתר, וזאת במהירות גדולה. 

כמו בשוק המקומי שלנו האינדיקאציה לא עזרה לנו בכלל. היא פשוט ליוותה את תנועת המחיר ולא סיפקה אתראות ואזהרות בזמן. כרמות מחיר אזכיר את 3350 כרמה חשובה לחיוביים על מנת לברוח מנקודת ההתחלה של תחילת גל 4 יורד ואישור שאכן נכנסנו לרגל עולה חדשה בהחלט. ומה עם השליליים? ליבי ליבי איתם. בשבירה של הגבול התחתון של התעלה העולה הייתה בהם התקווה לתחילתו של מהלך מתקן עמוק יחסית ומה קיבלו? צ"ופצ"יק כמעט חסר משמעות. לכן, רק ירידה מתחת ל-3200 תהווה אירוע משמעותי מספיק על מנת לגרום לזעזוע בביטחון העצמי של החיוביים ולחדש את התקווה למשהו רע באמת אצל חורשי הרע עבור השוק הזה. 

הערה כללית לגבי הגרפים:
אחרי שנים רבות של שימוש במערכת גרפית משלי, החלטתי להשתמש במערכת גרפית של אתר, אשר מספק את מיטב הטכנולוגיה לכך, ובחרתי באתר Investing.com. היותו אתר שמאפשר מבט גם על נכסים ישראלים רק הוסיף נקודות לבחירתו, ואני חושב שהשינוי מהווה התקדמות, ואף בהירות יתר, על מצבם הטכני של הנכסים. 

כל הגרפים המוצגים ימשיכו להיות יומיים, דהיינו שבהם כל נר מייצג יום של מסחר, אבל יהיו מוצגים על בסיס נרות Heikin-Ashi על מנת לקבל תחושה מגמתית הרבה יותר ברורה ומספקת למשקיעים וסוחרים העובדים על בסיס מתודולוגיה קרובה לזו. לבסוף, אני מזמין את הקוראים להתנסות בצד הגרפי של האתר ובכל שירותיו המגוונים והמעניינים.    

x