מגזין FUNDER >> נאמנים למסורתיות

עידו מדמון, סמנכ"ל שיווק ואופיר צארום, סמנכ"ל מכירות בילין לפידות קרנות נאמנות, מספרים על תצורת העבודה שלהם מול מערכי הייעוץ, על הערכים החשובים לבית ההשקעות, ועל איך מגדילים נכסים בצמיחה אורגאנית

 

 
עידו מדמון אופיר צארוםעידו מדמון אופיר צארום
 

| מאת: אודי אלוני ומשה מימון , צילומים: עמי ארליך |
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/03/2020

 
תחילת העשור, ניהלו ילין לפידות קרנות נאמנות, קצת פחות מ־4 מיליארד שקלים (3.7 מיליארד ליתר דיוק). השנה המשמעותית עבורם היתה 2013, שאז גייסו 7.6 מיליארד שקלים, שהיוו 140% מהיקף הנכסים שניהלו באותה שנה וכך גדלו מ־5.3 מיליארד שקלים, ל־13.5 מיליארד שקלים. מאז מגייסים בילין לפידות קרנות נאמנות באופן עקבי ובהיקפים משמעותיים, כשכל הגיוס נעשה לקרנות מסורתיות.
 
עידו מדמון, סמנכ”ל השיווק, בקרנות הנאמנות, ואופיר צארום סמנכ”ל המכירות בקרנות הנאמנות, הכירו עוד בעשור הקודם, כמשווקים מול המערכת הבנקאית בדש. לפני כעשור עברו לילין לפידות קרנות נאמנות, לנהל יחד את מערך השיווק של חברת הקרנות.
 
את הראיון, התחלנו בשאלה, שלדעתי, מעניינת, אותי וגם אחרים.
 
למה אתם לא מתראיינים?
 
עידו: "את ילין לפידות מנהלים בהצלחה רבה יאיר ודב, הם אנשים צנועים שפחות מחפשים פרסום ומעדיפים לעבוד קשה ולפעול לטובת הלקוחות ופחות ליחצן את העבודה שלהם.
 
עצם ההצלחה תרמה רבות לפרסום שקיבלנו במדיה בעשור האחרון והמותג ילין לפידות התחזק מאוד. אנחנו ברמה האישית מעדיפים לעבוד ישירות מול הלקוחות שלנו, היועצים, בדרכים המקובלות, ולהעביר את המסרים ישירות מולם."
 
אופיר: "החשיפה שלנו לאורך השנים היא מול קהל היעד שלנו – יועצי ההשקעות במערכת הבנקאית. אנחנו עוסקים בעשייה ועשייה לאורך זמן, ואני שמח שגם בלי חשיפה עיתונאית, הקהל שלנו מכיר את פועלנו והצלחנו לגדול משמעותית בנתח השוק לאורך השנים."
 
חשיפה זה לאו דווקא משהו רע, לאנשים חשוב להתחבר לאנשים, כי שוק ההון זה הרבה אמון, רוצים לראות מי עומד מאחורי בית ההשקעות
 
אופיר: "אני חושב שאחד הדברים שהכי מייצגים אותנו זה האמון שיצרנו בתוך הבית, בין אנשי השיווק לאנשי ההשקעות. האנשים שרצים בשטח מאוד מאמינים במוצר שהם מוכרים, ואת האמון הזה הצלחנו ליצור מול יועצי ההשקעות. המשווקים שלנו מאוד וותיקים, ועובדים מול אותם יועצים הרבה שנים. יש לנו את מחלקת השיווק מהוותיקות בתעשייה."
 
כמה משווקים יש לכם?
 
עידו: "הצוות שלנו מצומצם ואיכותי. יש לנו שבעה משווקים. גם אופיר וגם אני מגיעים לפגישות ולמצגות עם יועצים, זה חלק משמעותי מהעבודה שלנו, וזו גם הדרך להיות מחוברים לשטח, להבין את הרחשים, אם הטעמים השתנו. אנחנו לא אנשים של לשבת במשרד, חשוב לנו להיות תמיד עם היד על הדופק, וכל אחד מאתנו עד היום אמון על קשר ישיר מול יועצים, כך שאנחנו חיים את העשייה היומיומית.
 
אנחנו מאוד מאמינים בעבודת צוות, ומאוד חשוב לנו לעבוד ביחד, בלי אגו, בדלת פתוחה, בסיעור מוחות תמידי. הרבה רעיונות חדשים מגיעים מצוות השיווק. הכל בשיתוף פעולה. זה מוכיח את עצמו, שלושה מתוך שבעת המשווקים בצוות, בעלי וותק גבוה יותר מאתנו כאן בבית.
 
היועצים יודעים מי המשווק של ילין לפידות, הם עובדים מולו כבר המון שנים, אותם פנים, אותו מסר, אותה אמינות ומקצועיות ויש לזה ערך רב."
 
איך עושים שיווק לבית ההשקעות איך מגיעים למצב שאתם מנהלים את ההיקף הכי גדול במסורתיות? מעבר לוותק, ולעבודת הצוות, מה הדגש שלכם בשיווק?
 
עידו: "את עיקר יהבנו אנחנו שמים על מערך הייעוץ בבנקים. יש לנו היכרות עמוקה עם מערכי הייעוץ, זה נבנה לאורך שנים של עבודה, קשר אישי טוב, ולאורך זמן זה מוכיח את עצמו."
 
אופיר: "זה שילוב של דברים. בית השקעות מאוד מקצועי עם עמוד שדרה ומחלקת שיווק שכמו שהבנת מאוד וותיקה ומאוד מקצועית. חברת הקרנות עובדת בסינרגיה טובה מאוד מאסף אלדר מנכ"ל החברה ועד אחרון העובדים.
 
אנחנו עובדים וממוקדים באותם מוצרים אקטיביים, לאורך שנים. זה מעניק ללקוחות הקצה, וליועצים, מה שאני מכנה, 'חוויית משתמש' טובה."
 
עידו: "מעולם לא עשינו שינוי מדיניות מהותי בקרן, מעולם לא פיתינו יועצים לרכוש קרן בדמי ניהול מאוד נמוכים ולאחר שהקרן גייסה היקף נכסים משמעותי העלינו את דמי ניהול. כמות ישיבות הדירקטוריון שלא מן המניין בחברה הזאת שואף לאפס (מעיד בדרך כלל על שינויים רבים בקרנות – מדיניות השקעה, דמי ניהול וכו')."
 
אופיר: "בשורה התחתונה הלקוחות שמושקעים בקרנות שלנו מרוויחים כסף. תעשיית קרנות הנאמנות היא אחת התחרותיות ביותר, בפני היועץ עומדות כל יום המון חלופות השקעה ולעיתים מרוב יער לא רואים את העץ.
 
יש לנו מספר קרנות יחסית מצומצם לגודלנו, אחוז מאוד גבוה מתוכן ותיקות ובעלות תוצאות טובות מאוד לטווח ארוך כך שהיועצים מכירים את הקרנות שלנו והכי חשוב אלה קרנות שיצרו ערך ללקוחות שלהם לאורך השנים.
 
מעולם לא תפסנו פינות בהשקעות מתוך רצון לייצר תשואות קצרות טווח בולטות. לא לקחנו סיכונים לא הוגנים עבור הלקוחות. תמיד הייתה פה בחינה מאוד רצינית של סיכון מול סיכוי בכל נייר בודד ולאור זה החוויה של הלקוח הייתה טובה.
 
 
עידו מדמון
 
גם אם תעיר אותי ב־4 בבוקר, אני אתן לך בכל קטגוריה את הקרן הכי סקסית עם התשואה הכי גבוהה ודמי הניהול הכי נמוכים. הלקוחות יכולים להיכנס לשם, האם זה יגרום להם להישאר לטווח ארוך? וודאי שלא. ראינו לאורך השנים המון דוגמאות כאלה, קרנות שבלטו בטווח קצר ולאור זה גייסו כספים רבים ולאחר פרק זמן קצר חוו יציאת כספים מסיבית החוצה, האם הלקוחות הרוויחו? לא! או שהסיכון התממש או שהקרן לא חזרה על התוצאה החריגה ובשורה התחתונה הלקוח לא הרוויח והאמון נפגע."
 
תנו לי דוגמא למוצר שבחנתם, וחזרתם בכם?
 
עידו: "לפני הנפקת כל קרן באשר היא, אנחנו מקיימים דיונים מעמיקים, ומחליטים לפתוח קרן נוספת בשני תנאים: הראשון שנוכל לספק ערך מוסף, והשני שקיים ביקוש למוצר. קרה לפני כמה שנים שהמשוואה הזו לא התקיימה, הקמנו קרן כספית. לאחר שהתעשייה סיימה את מלחמת המחירים בקטגוריה. הצלחנו להציג ביצועים הולמים מאוד, גייסנו 70 מיליון שקל בפרק זמן מאוד קצר. הריבית בארץ המשיכה לרדת לרמה אפסית והתגבשה חשיבה מחודשת, ראינו ששנים קדימה לא נצליח לתת ערך ללקוחות וקיבלנו החלטה לפרק את הקרן והחזרנו את הכסף ללקוחות."
 
מה עם להגביל היקף נכסים בקרן?
 
אופיר: "אנחנו מראש לא פותחים קרנות 'נישה', אלא כאלה עם מרחב פעולה וגמישות למנהל הקרן כך שלא מרגישים צורך להגביל היקף נכסים, ולראיה אנו מנהלים המון קרנות בהיקף נכסים משמעותי של מעל מיליארד שקל, עם תוצאות טובות לא פחות מקרנות קטנות יותר בקטגוריה. נכון שתאורטית לקרן קטנה יש יתרון של גמישות ומהירות תגובה אבל לא פחות חשוב הוא איכות הניהול, אפשר לראות בהמון קטגוריות דוגמאות להמון קרנות קטנות שלא מניבות תשואות עודפות מהגדולות."
 
עידו: "לדוגמה, אחת הקרנות המגייסות שלנו בתקופה האחרונה זו קרן 'לא קטנה' ודי וותיקה, 'ילין לפידות 30/70'. היה שיח לפני כמה שנים שהתחיל דרך היועצים שלקרן גדולה קשה יותר להתנהל, אבל השאלה הרלבנטית היא באיזה קטגוריה מדובר. אם קרן יתר מגיעה למיליארד שקל ומעלה אני מסכים איתך, אבל קרן 30/70, או קרן אחרת בקטגוריה אג"ח כללי שיכולה להחזיק אג"ח ממשלתי, אג"ח חברות, גם שקלי, גם צמוד וגם אג"חים בחו"ל, גם מניות בארץ וגם מניות בחו"ל, זה פחות רלבנטי."
 
מה עם ריבוי קרנות באותה קטגוריה?
 
עידו: "כעקרון אנחנו לא בעד ריבוי קרנות בקטגוריה, לצד זאת, עם הגידול בביקוש למוצרי ילין לפידות ובצורך בקרנות בעלות אופי שונה בתוך קטגוריה ספציפית, בהן מתנהל היקף נכסים משמעותי מאוד (אג"ח כללי לדוגמא), הקמנו קרנות נוספות. ניתן לראות שכל קרן בפועל מתנהלת בהתייחס לרמת הסיכון סיכוי בה, לדוגמה, קרן בעלת מח"מ מוגבל מתנהלת באופן דפנסיבי יותר מקרן עם סימן קריאה. היועץ יודע ומבין את התרומה של הקרן המסוימת עבורו גם אם יש לנו קרן נוספת בקטגוריה. אפשר להבחין שלאורך זמן הבידול בין הקרנות מתקיים גם בשם הקרן וגם בתוצאותיה."
 
אופיר: "חשוב לציין שפערי התשואות בקרנות השונות שלנו בתוך קטגוריה נובע מאופן הגדרתן בתשקיף ולא מהעובדה שהן מתנהלות על ידי מנהלי השקעות שונים בתוך הבית, אצלנו יש צוות אחד שמנהל את הקרנות בסרגל סיכון סיכוי ברור מאוד."
 
אתה מרגיש שיש נאמנות לקוחות או נאמנות יועצים לאורך זמן? בסופו של יום עולם הקרנות הוא באופיו טווח קצר
 
אופיר: "קרנות נאמנות ממותגות כהשקעה קצרת טווח בעוד אנו מנהלים את הקרנות במבט ארוך טווח, כשהמחירים עולים מידי לטעמנו ויחס הסיכון סיכוי אינו כדאי אנו מורידים סיכונים גם אם זה אומר שנוותר על תשואה מסוימת ונראה פחות טוב מול המתחרים ובמערכות הדירוג בבנקים, והיו תקופות כאלה שהורדנו סיכונים בדיעבד מוקדם מידי כי קשה לתזמן את השווקים ובייחוד בשנים כאלה של ריבית נמוכה והיעדר אלטרנטיבה כך שגם אם נפגענו בתקופה כזאת או אחרת בדירוגים בבנקים והיועצים ציפו ליותר, יש לבית עמוד שדרה ובסופו של דבר הדרך הוכיחה את עצמה כנכונה ללקוחות.
 
עידו: "לראייה, לתוך שנת 2018 ככל שמרווחי התשואה בין אג"ח ממשלתי לאג"ח חברות הצטמצמו והגיעו לרמות שפל, טייבנו את תיק ההשקעות שלנו באופן משמעותי, על ידי כך שהקטנו חשיפות לאג"ח חברות בדירוגים נמוכים ועברנו לדירוגים גבוהים, 'שילמנו' על זה בתשואה קצת פחות גבוהה באותו פרק זמן. המשכנו להעביר מסר אחיד וברור ליועצים, שזה הזמן להוריד רמות סיכון גם על חשבון תשואה בטווח הקצר, חשוב לציין שהיועצים היו ערים למצב והבינו את החשיבות והנחיצות של המהלך.
 
לשמחתי היה גיבוי למהלך הזה מיאיר ומדב והם נתנו שקט תעשייתי למנהלי הקרנות לבצע את המהלך, גם אם זה יבוא על חשבון יצירות בטווח הקצר, יש להם אורך רוח וניסיון שאין לו אח ורע בתעשיית הקרנות ואז הגיע דצמבר 18 שבמהלכו חווינו ירידות חדות בשווקי החוב והאקוויטי ונפתחו מרווחי התשואה, כמובן, שלאור המהלך שביצענו, נפגענו משמעותית פחות מהמתחרים ומהבנצ'מרק לתוך הירידות הגדלנו חזרה פוזיציה באגרות חוב בדירוגים נמוכים יותר וכשהשוק עבר את המשבר הנבנו תשואות גבוהות יותר ברוב הקטגוריות מרוב המתחרים. היועצים העריכו את המהלך, דירוג הקרנות השתפר, וסיימנו את 2019 עם גיוס נטו של כ־3.4 מיליארד שקל.
 
מקרים דומים התרחשו גם ב־2014 וב־2011, וזה מראה על עקביות, וניהול השקעות איכותי לטווח ארוך וזה בעצם השיח השוטף שמערך השיווק המקצועי מנהל באופן תמידי עם היועצים, כך בנינו את היתרון היחסי שלנו."
 
 
עדין, למרות כל זה אנחנו בשוק שהחשיבה בו היא לטווח קצר
 
עידו: "אנחנו מתאמים ציפיות מול היועצים ומעדכנים אותם באופן שוטף ותמידי בנושאים הרלוונטיים: על שינוי בתמהיל ההשקעות והאלוקציה בתיק, על נייר נוסף שנכנס לפורטפוליו, כשאנחנו מקימים קרן חדשה מסבירים את הרציונל, מוודאים שלא מדובר באופנה חולפת. מחפשים את המוצר הטוב שישרת את הלקוחות ולאורך זמן."
 
אופיר: "לאור זאת, משך האחזקה (המח"מ) של הלקוחות בקרנות שלנו הוא הרבה יותר ארוך מהממוצע בתעשיית הקרנות. הלקוחות שלנו בדרך כלל, נהנים מתשואה גבוהה מהממוצע, ומורווחים לאורך זמן, ולכן הנאמנות של הלקוחות כלפי הניהול האחראי שלנו באה לידי ביטוי לאורך זמן."
 
אני יכול להגיד לך שלאור האמון שיצרנו מול היועצים, הרבה מאוד מהקרנות נקנות בראשית דרכן, עוד לפי שהקרן הניבה תשואה והלקוחות משקיעים בקרנות לאורך זמן, ונהנים מזה.
 
לא מזמן פרסמתם בפאנדר את רשימת ה־’טופ 5’ בכל קטגוריה בשנת 2019. כמה קרנות שלנו נכחו שם? לא הרבה, אבל אנחנו ממשיכים לגייס כי אמנם הם לא היו ב־’טופ 5’ בשנה האחרונה, אבל הם היו ב־’טופ 5 לאורך שנים’, וזה קונה את היועץ כי יש ללקוחות שלו חוויה טובה.”
 
כשאתה אומר מעדכנים את היועצים בזמן אמת, זה אומר שאם קיימתם וועדת השקעות, והחלטתם לקצר מח"מ מ־5 ל־3, היועצים מעודכנים בזה?
 
אופיר: "בהחלט, יש סינרגיה מאוד חזקה בין מנהלי ההשקעות לצוות השיווק, החלטת השקעה מתבצעת בכל הקרנות, המשווקים מודעים להחלטות ההשקעה שמתקבלות ומעבירים את המסר למערך הייעוץ. זו השקיפות, האחריות והאמינות ובניית המותג לאורך זמן."
 
ממה שאתם אומרים אני יכול להגיד שיש פה אולי איזה ביקורת סמויה על מערכי הייעוץ שהלכו על סוסים מנצחים?
 
עידו: "אנחנו לא אומרים את זה. בסופו של דבר חברת הקרנות הצליחה לגדול דרמטית לאורך השנים. אנחנו מאוד שמחים שלאורך השנים מערכי הייעוץ של הבנקים הולכים ומשתפרים ובוחנים את הקרנות לפרקי זמן ארוכים יותר.
 
שים לב, שאותם סוסים מנצחים שאתה מדבר עליהם קצת נעלמו בשנה וחצי האחרונות, עברנו תהליך. היום מחפשים דברים יותר יציבים והולמים עם דירוגים ולאורך זמן, והתחרות חזרה לשחקנים הוותיקים יותר."
 
אופיר: "אני מאמין שיועץ רוצה שבתיק הלקוח יהיו קרנות טובות ואיכותיות. קרן שבחודש אחד תעלה בדירוג וחודש אח"כ תרד זה לא טוב ליועץ, ללקוח ולתעשייה. כי כשהלקוח חווה חוויה לא טובה זה יוצר אצלו אנטגוניזם על הקרן כמוצר, ואז הוא ילך אולי למוצרים אחרים."
 
אני מניח שאתם לא היחידים בשוק שמתנהלים ככה
 
אופיר: "לשמחתי ניתן לראות שבתי השקעות שפעלו בדומה אלינו הם אלה שהצליחו לגדול בעשור האחרון, ואותם גופים שהיו כוכבים לרגע ופעלו בראייה קצרת טווח, קטנו משמעותית בהיקף הנכסים המנוהל."
 
כל הגידול בהיקף הנכסים שלכם הוא אורגאני
 
עידו: "לפני עשור, היקף הנכסים המנוהל בקרנות הנאמנות היה שלושה מיליארד שקל, היום הוא עומד על מעל 28 מיליארד שקל. הכל בקרנות מסורתיות, הכל זה גידול אורגני. לא רכשנו חברת קרנות מתחרה, לא מיזגנו לתוכנו שום גוף והיו הצעות על המדף."
 
אופיר: "ניהול השקעות מקצועי לצד קשר איכותי עם יועץ ההשקעות והבנת הצרכים של לקוח הקצה, הובילו אותנו להקים מוצרים נוספים ולצמוח נכון לאורך זמן ללא צורך ברכישה/מיזוג.
 
צוות ההשקעות שלנו מאוד מקצועי, מי שמנהל אותו זה יניב קורן, סמנכ"ל ההשקעות, הוא זה שמנהל את הקרנות בפועל ואחראי על כל ניהול ההשקעות ברמה הכוללת מתחת ליאיר, והוא והצוות עושים עבודה מדהימה ובזכותם אנחנו בביצועים טובים בשנים האחרונות."
 
אז איך בכל זאת אתם חיים עם התחרות בענף?
 
אופיר: "צוות השיווק שלנו, מכיר לא רק את הקרנות של ילין לפידות על בוריין מבחינת פוזיציה, היסטוריה ואופן הניהול. אלא מכירים גם את האלטרנטיבות האחרות במסגרת הקטגוריה, כולל המחקות וקרנות הסל למיניהן. ברגע שאתה יודע להפגין מקצועיות כזאת ולהבין איך בנוי התיק של הלקוח ומה האלטרנטיבות, אתה יוצר שיח הרבה יותר עמוק, אמין מקצועי עם הלקוחות שלך לאורך זמן ומשווק את מה שנכון ולא בהכרח מה שאופנתי וייצר כבר את התשואה הגבוהה ביותר."
 
עידו: "אנחנו כבר עשור מבצעים חשיבה אסטרטגית בהסתכלות קדימה, רצים לטווח ארוך ולא מחפשים להגיב בצורה אימפולסיבית בטווח הקצר. היום אנחנו כבר מתכננים את 2021, מנסים להבין לאיזה כיוון השוק הולך, מה יהיו הטעמים בעוד שנה, האם אנחנו נדרשים להגדיל את תמהיל המוצרים, אנחנו כל הזמן חושבים קדימה וזו הדרך לפעול בשוק כל כך תחרותי."
 
באיזה עוד היבטים מגיע עניין המקצועיות, מעבר לידע של המשווקים?
 
עידו: "אחד הערכים המרכזיים על פיהם בנוי בית ההשקעות הוא מקצועיות. דב ויאיר מביאים איתם ניסיון של למעלה מ־30 שנים בניהול השקעות וניתוח חברות. זה אולי נשמע נדוש, אבל באופן שוטף יום יום הם נפגשים עם הנהלות החברות, שואלים שאלות ומצויים בפרטים הקטנים. המקצועיות מושרשת לכל הבית, מנהלי השקעות משווקים ואנשי השירות.
 
אופיר: אני אספר לך 2 סיפורים קצרים שהתרחשו זמן קצר לאחר שהגעתי לפה..
 
2011, יום חמישי, 17:30 מחייג אלי יועץ ותיק ושואל על נייר שהחזקנו לזמן יחסית קצר, דבר שלא מאפיין את התנהלות הבית. ירדתי מיד לחדר של יאיר לפידות וזה הסביר לי במשך שעה וחצי לפרוטרוט את הסיבה שבגינה שינה את דעתו על האחזקה בחברה תוך שהוא מסמן לי משפט ספציפי מתוך דיווח של 7 עמודים שלמים ב"מאיה".
 
באותה שנה, לאחר שרכשתי דירה מאחת החברות הציבוריות פגש אותי במקרה סמנכ"ל הכספים של החברה והבין שאני עובד בילין לפידות. שאל אותי 'תגיד, מה קורה אצלכם בחברה?' לא ממש הבנתי את השאלה והוא מיד המשיך...'אני יושב אצל כל בתי ההשקעות בארץ ומספר על החברה שלנו מעולם לא ישב איתי בעל הבית והכיר את הדוח שלנו לפרטי פרטים והפתיע אותי עם כל כך הרבה שאלות..'. אז אתה מבין לאן הגעת, וכאיש שיווק ומכירות אתה הכי מאמין במה שאתה מוכר!
 
 
אופיר צארום
 
הזכרתם שירות, גם אחרים מעניקים שירות טוב ליועצים, ומתהדרים בשירות שהם עוטפים בו את היועצים, מה מבדל את השירות שלכם מאחרים?
 
אופיר: "הצוות שלנו מוגדר 'one stop shop’, אנחנו מספקים מענה לכלל מוצרי הבית (קופות גמל, ניהול תיקים וקרנות נאמנות). אנחנו פועלים גם מול מערך הייעוץ הפנסיוני ומדברים בשפה אחידה מול הבנקים, היועצים יודעים שיש להם רק כתובת אחת בילין לפידות. רוב צוות השיווק בחברת הקרנות מחזיק במקביל לרישיון פיננסי גם רישיון פנסיוני. בנינו לאורך השנים מערך ‘מידל אופיס’ שתומך מאוד בשירות האיכותי שניתן ליועץ.”
 
עידו: “ילין לפידות חרט על דגלו את נושא השירות, ולראייה חברת הגמל המנוהלת על ידי דליה שני, המשנה למנכ”ל בית ההשקעות, זכתה זו השנה החמישית ברציפות במקום הראשון בסקר שביעות רצון הלקוחות של משרד האוצר. המוטו הזה, של רמת שירות גבוהה, מחלחל לכל היחידות בבית. כשלקוח מתקשר לילין לפידות, תוך זמן קצר הוא יקבל מענה אנושי ולא יופנה למערכת ניתוב שיחות..”
 
אפשר להבין למה יש לכם יתרון יחסי באג"חים ובמניות בארץ, כי בכל זאת מכירים את התחום ואת המנכ"לים, אבל כשאנחנו מסתכלים על חו"ל יש למה לבוא אליכם?
 
עידו: "בהחלט כן. הבית לאורך השנים צבר ניסיון רב בניתוח השקעות בחו"ל, לצד זה, הצטרף לפני מספר שנים יונתן נשיא כמנהל תחום חו"ל בבית ההשקעות. יונתן הביא איתו ניסיון רב בניהול השקעות בחו"ל, הוא עבד ב־PAM בלונדון מספר שנים ולאחר מכן הקים את פעילות תיקי חו”ל בפעילים. במרוצת השנים, ורק לאחר שהבנו שאנחנו יכולים לספק ללקוחות מוצר איכותי בתחום, הקמנו מספר קרנות חו”ל. בית ההשקעות הקים פעילות של ניהול תיקי חו”ל בדולר ויורו, ויונתן והצוות שלו עושים עבודה מדהימה.”
 
מה עם תחרות ממוצרים אחרים?
 
אופיר: "לאורך השנים יש התרחבות בסל המוצרים המהווים תחרות שהולכת ומתגברת על כספים פנויים של לקוחות כגון פוליסות פיננסיות, תיקון 190 וקופת גמל להשקעה, המוצרים האלה אכן מקשים על גידול בהיקף הנכסים בתעשיית הקרנות, לשמחתנו הצלחנו לאורך השנים להתמודד ולהגדיל את נתח השוק שלנו בתעשייה."
 
בוא נדבר קצת מה אתם חושבים יקרה השנה השקעות עזוב בוא נדבר על השווקים כיוונים ככה בגדול איזה תהליכים אתם מזהים – שוק ההון בארץ, ריבית בארץ ובעולם, אג"חים, מניות בחו"ל – אירופה מול ארה"ב יפן סין
 
עידו: "באופן כללי, נכון לימים האלה שהראיון מתקיים, שווקי המניות בשיא והתשואות בארץ ובעולם בשפל. אנחנו עדיין דוגלים בחשיפות גדולות באופן יחסי למניות וחושבים ששם צריך להילקח הסיכון בתיק ההשקעות. יחד עם זאת מעדיפים היום יותר מניות ערך ומניות דיבידנד של חברות איכותיות מבוססות ורווחיות.
 
מח"מ הקרנות שלנו קצר־בינוני, אנחנו מאוד זהירים ברמת החשיפות לאג"ח חברות, ומשקיעים בעיקר בסדרות בדירוגים גבוהים, לאור העובדה שמרווחי התשואות נמוכים מאוד. במבט מעבר לים עדיין בחשיפה עודפת לארה"ב, מצב שכפי הנראה צפוי להישאר גם בשנים הבאות."
x