בנק ישראל >> יישום תקן של בנקאות פתוחה בישראל

 

 
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/02/2020

מבוא
1. התפתחות הבנקאות הפתוחה בעולם בשנים האחרונות התפתחה רגולציה מעמיקה בתחום הבנקאות הפתוחה, הכוללת את הדירקטיבה
2. Payment Services Directive  תשלום שירותי בנושא האירופאית PSD  ואת הסטנדרט – Regulatory Technical Standards  EBA -הRTS שפרסם הרגולטורי לעניין הכללים לאימות
 
לקוחות חזק )SCA )ותקשורת משותפת מאובטחת )CSC .)רגולציות אלו מחזקות את השליטה של הלקוח במידע הפיננסי אודותיו ואת אופן ביצוע הפעולות בחשבון הבנק שלו, בכך שהן מחייבות את הבנקים לשתף מידע בנקאי של הלקוח, בהסכמת הלקוח, עם ספקי צד ג' מורשים ולאפשר ביצוע תשלומים בחשבונו של לקוח באמצעות צד ג', המפוקח לעניין זה. לפיכך, ספקי צד ג' יוכלו להציע ללקוחות מוצרים חדשים, מותאמים אישית ללקוח ותוך שיפור חווית הלקוח. ביסוס ecosystem של בנקאות פתוחה יאפשר ויעודד כניסה של שחקנים חדשים בעולמות התשלומים, המידע, השיווק והתיווך, עולמות שקיים בהם פוטנציאל תחרותי גבוה, ויאפשר תמחור וחדשנות טובים יותר ללקוח. 
רגולציות אלו קובעות מצד אחד כללים ברורים בתחומי חובות הרישוי של צד ג', הסדרי אחריות, כללי אבטחת מידע וכד' ומצד שני משאירות מקום ל-ecosystem להתפתח בקצב התואם את התפתחות הטכנולוגיה והשירותים החדשים ללקוחות. לפיכך, תשתית רגולטורית הינה קריטית להתפתחות ecosystem של בנקאות פתוחה.
בנוסף, התגבשה באירופה ההבנה כי קיומו של סטנדרט לבנקאות פתוחה, שיקבע את כללי המשחק העסקיים והטכניים עבור כל השחקנים, הינו נדבך חשוב נוסף להתפתחות ה-ecosystem של הבנקאות הפתוחה. לאור הבנה זו, ניתן לראות קבוצות שונות באירופה ובעולם שגיבשו סטנדרט ונמצאים בשלבי יישום שונים (בריטניה, קבוצת ברלין, STAT ,אוסטרליה ועוד).
 
לחוזר לחץ כאן 
x