ביקורת נדירה של יו"ר ועד הפניקס על הנעשה בהראל >> המעבר של עובדי הראל לשבוע עבודה של 4 ימים "גימיק, עלול לפגוע בעובדים בשכר נמוך"

עולם הביטוח לרוב נהנה מהבנה שבשתיקה בין חברה לחברה, על כך שחברה אחת אינה מתייחסת באופן פרטני לפעולות הייצור והשיווק של מתחרתה. בטח שלא בתקשורת. לכן היה מפתיע לשמוע כיצד יו"ר ועד הפניקס אורן שמידוב החליט לבקר את אחד מהצעדים הייחודיים ביותר שנקטה הראל לאחרונה

 

 
יאיר המבורגר בעל השליטה בהראל נקט בגימיק?יאיר המבורגר בעל השליטה בהראל נקט בגימיק?
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/03/2020

התבטאות נדירה של יו"ר ועד הפניקס על הנהלת הראל >> המעבר של עובדי הראל לשבוע עבודה של 4 ימים "גימיק, עלול לפגוע בעובדים בשכר נמוך"

 

עולם הביטוח לרוב נהנה מהבנה שבשתיקה בין חברה לחברה, על כך שחברה אחת אינה מתייחסת באופן פרטני לפעולות הייצור והשיווק של אחרת. בטח שלא בתקשורת. והנה, לאחרונה, בניגוד לנהוג, התייחסו גורמים בכירים בהפניקס למהלך האחרון בתחום משאבי האנוש שהונהג בהראל. לכן היה מפתיע לשמוע כיצד יו"ר ועד הפניקס אורן שמידוב החליט לבקר את אחד מהצעדים הייחודיים ביותר שנקטה הראל לאחרונה 

הראל הודיעה בשנה שעברה כי היא יוצאת לפיילוט בו תאפשר לעובדיה לקצר את שבוע העבודה לארבעה ימים, אם יחפצו בכך. הדבר כמובן יתאפשר בכפוף להסכמת המנהל של אותם עובדים, תוך התאמת אחוזי המשרה החדשה (כשמונים אחוזים) לתלוש המשכורת בסוף החודש. 

שמידוב צופה כי המהלך עלול לפגוע דווקא בעובדים החלשים בארגון, במכתב שכתב לעובדים מסר ש: "חשבתם למשל מה יקרה לאותו תקן המאויש כיום על ידי עובד שבחר לצמצם אותו ל-80% משרה לאחר שזה יודיע על עזיבתו? ספק אם המשרה הנ״ל תחזור להיות מוגדרת כמאה אחוזים ובכך למעשה ייקבעו  עובדות בשטח".

את התקשורת הוא מאשים כי היא היללה את המהלך, אך ללא התייחסות רצינית ומעמיקה למערכת יחסי העבודה אשר עלולה להיווצר בחברה.

שמידוב מסביר שקיצור שעות העבודה, במיוחד עבור עובדים בשכר נמוך עלול למעשה להגדיל אי השוויון החברתי ולהרחיק את העשירונים התחתונים עוד יותר מחיי הנוחות והפנאי ולהעמיס עליהם שעות נוספות רבות.

על פי שמידוב, הנהלת הראל התחייבה שהזכויות הפנסיוניות לאותה משרה חדשה יישמרו במלואן רק במהלך השנה הראשונה, אך עולה השאלה החשובה כיצד יצירת התקן המקוצץ ישפיע על עובדי החברה בעתיד הנראה לעין.  

בניגוד להפניקס, בהראל אין ועד עובדים. שמידוב רומז שאם היה ועד חזק בהראל, הוא לא היה נותן למהלך לצאת במתכונתו הנוכחית: "מעבר לאותה יוזמה של קבוצת 'הראל', יש להסתכל על הדברים בצורה רחבה יותר.  במקום עבודה בו קיים ועד, החלטות קריטיות ומשמעותיות לגורלם וכיסם של העובדים יתקבלו במשותף עם הנהלת החברה".   

לדבריו, ועד יכול להעניק הטבות דומות לעובדים ללא הקרבה מצידם: "מניסיוני כיו"ר ועד, אני יכול לומר בביטחון מלא כי מערכת היחסים שהתפתחה בין ועד עובדי הפניקס להנהלה מהווה תוספת כח משמעותית בצמיחתה של החברה. רק לשם המחשה, בהסכם הקיבוצי האחרון שנחתם בפניקס נוסף ללא רעש וצלצולים  סעיף בו עובד חברה רשאי להוריד את היקף המשרה מבחירה ולשמור על זכויותיו הפנסיוניות וזאת בתיאום עם מנהלו הישיר. אבל אין מדובר רק בצעד כזה או אחר, אלא ראייה הוליסטית והבנה אמיתית כי ישנו שחקן חדש על המגרש בדמות ועד, המעוניין גם לשמור על הביטחון התעסקותי והתנאים של העובדים ובמקביל לפעול להצלחת הפניקס. אין הדברים סותרים, אלא אחד הם".

"על שני הצדדים, עובדים והנהלה יחדיו לגבש הצעות ופתרונות לטווח ארוך, קצת יותר רציניים מגימיקים כמו ב'הראל', שכלל לא בטוח ישיגו את המטרה". הוא מסכם.

 

 

x