בנק לאומי >> בתרחיש של חזרה לשגרה ברבעון השלישי, הריבית בישראל צפויה לרדת לכ-0%

בתרחיש חמור של החזרת השליטה רק ב-2021, הצמיחה צפויה לרדת לכ-1.5% ובנק ישראל עשוי להנהיג ריבית שלילית

 

 
דר גיל בפמןדר גיל בפמן
 

כלכלני לאומי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/03/2020

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך בסקירת המאקרו השבועית כי" הפחתת ה'חירום' של ריבית ה-FED ב-50 נ"ב 'פותחת את הדלת' להפחתת ריבית מצד בנק ישראל בזמן הקרוב".
 
לדבריו, "בתרחיש של חזרה מהירה יחסית לשגרה, ברביע השלישי של 2020 (התואם לזה שפורסם של-ידי ה-OECD), הצמיחה העולמית תתמתן לכ-2.0%-2.5% לעומת תחזית מקורית של 3.1%. תרחיש זה מניח קיפאון בנפח הסחר העולמי לעומת תחזית מקורית צפויה להתמתן לכ-2.5%. בתרחיש זה, הצמיחה של ישראל צפויה לרדת מכ-3% לכ-2.0%-2.5%, תוך הפחתת ריבית בנק ישראל לכ-0%, במקביל להפחתת ריבית ה-FED ב-50 נ"ב נוספות. יש להדגיש כי תרחישים חמורים יותר, שמבוססים על החזרת השליטה רק במהלך 2021, המבטאים ירידה משמעותית בצמיחה העולמית ובמשק המקומי לכ-1.5%, הינם בהחלט אפשריים ובנסיבות אלו יתכן שבנק ישראל אף יבחן את האפשרות של ריבית שלילית".
 
 
 
בפמן מתייחס למשבר הקשה בענף התיירות ומעריך כי "במבט קדימה, היקף התיירות הנכנסת לישראל בשנת 2020 צפוי להיפגע עקב ווירוס הקורונה, זאת בדומה להיקפי התיירות ברוב העולם. לאור ההתפשטות המהירה של נגיף הקורונה ברחבי העולם, לרבות ארה"ב ומדינות אירופה שהן המקור העיקרי לתיירים הנכנסים לישראל, נראה כי הירידה בתיירות הנכנסת לישראל תתרחב בחודשים הקרובים גם למדינות נוספות. על כן, ייתכן שתהיה לכך השפעה לא מבוטלת על כלל התיירות הנכנסת לישראל (ועל הענף כולו) בשנת "2020.
 
בנוגע למהלכי הפחתת הריבית בעולם מרחיב בפמן ואומר כי "מהלך ה-FED צפוי להביא גם להפחתת ריבית של 10 נ"ב מצד ה-ECB כבר בפגישה הקרובה ב-12.3, כאשר צפויים צעדים מלווים לשם הגדלת נזילות הבנקים. הבנק המרכזי של קנדה צפוי להפחית את הריבית גם כן ב-25-50 נ"ב, כל זאת בהמשך להפחתת הריבית ב-25 נ"ב באוסטרליה ב-3/3/2020. נראה שמהלך זה "פותח את הדלת" להפחתת ריבית גם על-ידי בנק ישראל בקרוב. עוד לפני כן, הערכנו כי צפויה הפחתת ריבית בישראל במהלך המחצית הראשונה של השנה על רקע סביבת האינפלציה הנמוכה. האינפלציה בפועל (ב-12 החודשים האחרונים) צפויה לרדת באופן משמעותי ולהגיע לשיעור שינוי שלילי של כמינוס 0.5%-0.8% לקראת סוף המחצית הראשונה של 2020. האינפלציה במבט שנה קדימה תלויה בהחלטות הממשלה החדשה, לכשתוקם, ואם יתרחש מהלך של העלאת מיסים עקיפים, היא צפויה להגיע לסביבה של כ-1% לכל היותר. דהיינו, המרחק של סביבת האינפלציה מיעד האינפלציה הנוכחי של בנק ישראל (1%-3%), בשילוב עם מהלך ה-FED ובנקים מרכזיים נוספים צפויים להביא להפחתת ריבית בישראל בזמן הקרוב.

 

x