הנפילות בשווקים >> מה עשו השווקים לאחר חודשים גרועים

החודש הזה כנראה הולך להיכנס לסטטיסטיקה הלא נעימה של חודש גרוע - מה קרה בשווקים לאחר חודש כזה?

 

 
משה מימון, עורך FUNDERמשה מימון, עורך FUNDER
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/03/2020

הירידות עד כה במדדי המניות המובילים, מביאים חשש של המשקיעים, לאן השווקים הולכים.
אין ספק שהחשש מתגבר, ומה שהשווקים בעיקר מבטאים הוא חוסר ודאות לגבי משך הזמן שמהשבר הזה יימשך.
כשהשווקים בפאניקה, פעמים רבות, צריך לעשות קצת zoom out, ולהסתכל על השווקים בפרספקטיבה היסטורית. לקחת אוויר ולבחון מה קרה בעבר כאשר השווקים רעדו.

לפני שנתחיל לבחון את ההשפעה של ירידות חדות על השווקים, ראוי שכל אחד יבחן את אופק ההשקעה שלו. כמה זמן יש לו לבצע recovery בתיק ההשקעות שלו. ככל שהגיל יורד, כך גם החשיפה להשקעות בסיכון יורדת. לאור זאת אפשר ורצוי גם להיוועץ במומחים. יש כאלה שנזכרים עכשיו במודל הצ'יליאני, זה המכונה אצלנו המודל ה'חכ"ם' - חסכון כספי מתואם, שמקטין את החשיפה לנכסי סיכון ככל שגיל החוסך עולה. נכון שעם העלייה בתוחלת החיים, ראוי שכל אחד גם יעשה בחינה משלו על רמת הסיכון שהוא חשוף אליה, אבל בהתחשב בעובדה שאנשים לא תמיד מבצעים את ההערכות הללו, יש הגיון בהקטנת החשיפה ככל שעולה גיל החוסך. בדיוק בשביל מקרים כאלה.

מה קרה לשווקים בשנה שלאחר חודשים גרועים בשווקים
מאז 1926, לא פחות מ-25 חודשים נכנסים לרשימה של חודשים גרועים, עם ירידה של מעל 10% בשווקים. 

החודשים הגרועים במדד ה-S&P500


בדיקה שבוצעה בבלוג - A Wealth of Common Sense, הציגה להיכן הגיעו השווקים 12 חודשים לאחר החודש הגרוע הזה, והתצאות לפניכם. ב-56% מהמקרים, שווקי המניות עלו והיו חיוביים יותר. ב-72% מהמקרים, השווקים היו חיוביים בטווח של 3 שנים, וב-80% מהמקרים זה קרה תוך 5 שנים.

היכן היו השווקים בטווח של שנה, שלוש ו-5 שנים


9 מתוך 11 הפעמים שבהם המניות לא תיקנו והפכו חיוביים, קרה בתקופת השפל הגדול של 1929-1933, כלומר במידה ואנחנו לא חווים משהו שדומה לשפל הגדול, הסיכוי לפגוש את שוק המניות ברמה גבוהה יותר בטווח של 1, 3 ו-5 שנים מאוחר יותר, הוא טוב.
גם אם בוחרים חודשים שבהם השווקים ירדו בהיקף נמוך יותר של 8-9%, ניתן לראות שהשווקים חזרו חזרה צפונה במרבית המקרים.

Recovery של השווקים לאחר חודשים של ירידות בין 8-9%


האם אנחנו בתחתית?

צריך לזכור שחודש מרץ רק החל, כך שיש מצב שהוא יתפוס מקום מפוקפק ברשימת החודשים הגרועים בהיסטוריה. אחד הדברים שמאפיינים את התיקונים בשנים האחרונות, הוא שהם מתרחשים באופן חד, מהיר ואגרסיבי, אבל אחרי הירידות מגיע תקופה של התאוששות ותיקון. האם אנחנו מגיעים לסוף? אף אחד לא יודע, פאניקה מזינה את עצמה, והשווקים בכלל לא מגיבים לפרמטרים כלכליים, אלא לחדשות שלא קשורות לכלכלה. את החדשות האלה, אף אחד לא יודע, ואף אחד לא יכול לצפות ולהעריך. השוק נמצא עכשיו ב-Perfect Storm, ובמצב כזה, אם אתה בחוץ, תישאר בחוץ, אם אתה בפנים, מרבית הירידות התרחשו, ואם יש לך זמן ל-recovery, שפי שציינו למעלה, תמתין שהסופה תחלוף.

Should I...
קוריוז קטן, תקישו בגוגל את המילים 'should I' ומיד תקבלו את ההמשך - 'sell my stocks', אז התשובה לשאלה הזו, בכלל תלויה ברמת הסיכון והחשיפה שאתם צריכים להיחשף אליה, ולא במצב שוק כזה או אחר.
x