איך לבחור קרן נאמנות מחקה ? תובנות וכלים למציאת הקרן המחקה שאתם מעוניינים בה

תובנות וכלים למציאת הקרן המחקה שאתם מעוניינים בה

 

 

 
משה שלוםמשה שלום
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/03/2020

הקדמה:

מטרת כתבה זו היא להציג בפני הקורא כמה תובנות בדבר תהליך מחשבה. התהליך הכרוך בבחירת קרן מחקה. אבל, נתחיל מן ההתחלה, ונתאר כאן מהי קרן מחקה. למעשה, זו קרן נאמנות, אשר עוקבת במדויק אחרי נכס פיננסי המהווה עבורה "נכס ייחוס" או "נכס בסיס". וזאת, בניגוד לקרן נאמנות מנוהלת, אשר הרכב תיקה ישתנה עם הזמן, על פי החלטותיו של מנהל ההשקעות בקרן, וזאת בכפוף למנדט שבתשקיף הקרן. 

בקרן מנוהלת (סוג הקרן אשר היה זמן רב ברירת המחדל) אנו שואפים לכיוון מסוים של השקעות (מנייתי, אג"חי, סקטוריאלי...) אבל בהחלט מעוניינים בתוספת הכישרון של מנהל ההשקעות. כשרון לבחור את הנכסים הספציפיים שבאותו כיוון. כך, שתי קרנות מנוהלות מקטגוריה זהה, ובעלות מנדט זהה של מגבלות, יכולות להשיג תשואות שונות לחלוטין. לעומת זאת, שתי קרנות נאמנות מחקות, העוקבות אחרי אותו נכס בסיס, יציגו תשואות כמעט זהות לחלוטין. ההבדלים המזעריים ביניהן יכולים לנבוע מדמי הניהול, או מן הצד המנהלי של הקרנות.
אילו נכסי בסיס יכולים להיות? למעשה, כל דבר פיננסי נסחר או לא נסחר. לדוגמה של נכסי בסיס נזכיר: מדדי מניות, מדדי אג"ח, סקטור מנייתי או אג"חי, ואף הרכב תיק הבנוי מיחס מסוים בין סוגים שונים נכסים או הקצאה קבועה לסקטורים או סוגים של תת-קטגוריות. הסוג האחרון חזק במיוחד, וחדשני למדי, כי הוא מהווה הדמיה של ניהול תיק השקעות על ידי קרן מחקה, ולא על ידי קרן מנוהלת. למשל: אם ארצה 20% חשיפה לשוק המניות ו-80% חשיפה לשוק האג"ח, נבחר קרן העוקבת אחרי שני מדדים כאלו, ביחס הזה. אגב, הקרן המחקה תעשה זאת על ידי עקיבה אחרי שני קרנות סל מקומיות או זרות המהוות דגל לסוג המסוים. 

איך להגיע לקרן מחקה?

ברור שאין כאן עניין לתת המלצות, או אף הכוונה מהותית כלשהי, לגבי נכסי הבסיס הרצויים למעקב. זו העבודה הבלעדית של המשקיע. אבל איך אותו משקיע מגיע לקרן המחקה הרצויה, אחרי שהוא יודע אחרי מה הוא רוצה להתחקות? אתר Funder מכיל כמה וכמה אפשרויות לבצע את המשימה. תחילה, נזכיר את הברור מאליו: הגעה לאתר עצמו, ובחירת ענף השקעות מסוים: נניח ובחרנו את הקטגוריה הגבוהה: "מניות בארץ". אזי קיבלנו טבלה עם רשימה גדולה של קרנות:




בצידה העליון השמאלי, תראו שלושה כפתורים "עם, בלי, רק". כל כפתור מציין פילטר עבור הטבלה כך שבחירת כפתור ה-"רק" תאפשר לנו לראות רק את הקרנות המחקות השייכות לקטגוריה שבחרנו. ואם נמיין, לפי שם, נקבל שהקרן הראשונה לתצוגה תהיה "MTF מחקה ת"א 125". לא צריכים להיות גאונים גדולים כדי להבין שקרן מחקה זו תיתן לנו את ביצוע מדד ת"א 125 בצורה המדויקת ביותר האפשרית, תחת המטריה של בית ההשקעות מגדל:



וכך, על ידי שילוב בחירת קטגוריה, וקטגורית משנה, נוכל להציג את הקרנות המחקות המעניינות אותנו. דרך שנייה להגעה היא דרך כפתור עיקרי תחת כותרת האתר:



עם לחיצה שם, תגיעו לשתי טבלאות גדולות, המציגות קרנות מחקות שעיקרן אגרות חוב, וקרנות מחקות המכוונות מניות. תחילה, ניתן פשוט לסרוק את הקרנות ולהגיע לקרן אשר שמה מייצג את מה שאנו מבקשים. הדרך השנייה, והקצת יותר יעילה, היא מיון ראשוני, על בסיס החשיפה למט"ח או למניות, ואז לסרוק את התוצאה:



בכל מקרה, יש כאן תצוגה של כל הקרנות המחקות כולן, ועם קצת סבלנות, ניתן בהחלט להגיע למטרה די מהר. וכאן אנו מגיעים לסוגיה משנית במקצת אבל שנמצאת תמיד בראש מעייניו של כל משקיע: "אני רוצה רשימה של כל הקרנות העוקבות, או המחזיקות, את נכס הבסיס הספציפי שלי". עבור מטרה זו, ישנו מנגנון יפה במיוחד באתר. תחילה, נגיע לקרן אחת שאנו יודעים עליה כמחזיקה את הנכס, או פשוט נעשה חיפוש כללי על בסיס אותו נכס בסיס (נניח STOXX EUROPE 600 – מדד המניות האירופי הכולל ביותר). ואז, ניכנס לתיק הקרן הבודדת, ונלחץ על הנכס הזה, ונקבל את המסך הבא:



זוהי תצוגה של אחזקות אותו נכס בסיס, הן על ידי מנהלי ההשקעות והן בקרנות בודדות. ומכאן תוכלו לבחור את הקרן המחקה הכי טובה מבין כל אלו המוצגות לפניכם. אבל, רגע, מה היא הקרן הטובה ביותר בעצם? כמו שאמרנו לעיל, קרן מחכה אמורה לתת את מה שנכס הבסיס עושה. לכן, אלמנט התשואה אינו גורם מפריד בסוג כזה של קרנות. אז מה הם פרמטרי ההשוואה? 

נתחיל במובן מאליו והוא דמי הניהול, ובכלל עלויות הקרן. מקובל שקרנות מחקות יהיו זולות יחסית לקרנות מנוהלות. זה מובן, כי כאן אין עניין של החלטות בדבר בחירת נכסים ספציפיים טובים יותר מאחרים. לכן, עלויות נמוכות יהיה גורם חשוב בבחירת הקרן. שנית, גודל כמות ההון בקרן מהווה סמן של אמון הציבור במנהל הזה, כמדייק במעקב, אחרי נכס הבסיס. ושלישית, גיוון בין מנהלי כספים שונים מקטין את הסיכון של בעיה מול אירוע פתאומי של חוסר עמידה בהתחייבויות מצד אחד ממנהלי הכספים. 

לבסוף, גורם אחרון ללקיחה בחשבון הוא מידת המעקב אחרי אותו נכס בסיס. זה אמנם לוקח קצת זמן אבל חייבים לבחון כל הזמן אם מה שבחרנו אכן עושה את העבודה ועוקב במדויק אחרי המטרה המסומנת. במידה שכן, מצוין. במידה ולא, חייבים להחליף. אגב, זו הסיבה שיש הגיון גדול בחלוקת הכסף שאנו מעוניינים לשים בנושא של נכס בסיס אחד על כמה קרנות מחקות מבתי השקעות שונים, ולא כל הכסף בקרן בודדת אחת. 

x