ניתוח קרן נאמנות מומלצת למעקב >> יצירה גמישה >>> דוגמה של ניהול המאט את השפעת השלילה

 

 
קרנות נאמנותקרנות נאמנות
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/03/2020

הקדמה:

קשה לעמוד בקצב האירועים, ובמיוחד להיות מעודכנים לחלוטין כאשר ימי המסחר מתנהלים עם תנודתיות של 5-7%... לכן, כתבה זו עומדת בפני עצמה, על בסיס הנתונים המוצגים אבל אין ספק שהקורא חייב להיות מעורב, ולהתעדכן הלאה על מנת לוודא שהנאמר כאן אינו נסתר על ידי המציאות. אגב, כל זה נכון עבור כל קרן שנסרוק בשורות אלו בגלל הזמן הבלתי נמנע שעובר בין הכתיבה ויום הפרסום באתר. 

והפעם, בגמישה עסקינן. למה גמישה? פשוט מאוד: בימים של היסטריה ומכירות כלליות, הקרנות הגמישות משקפות את הכישרון של מנהל הכספים בצורה הטובה יותר. עובדה זו נכונה עקב החופש המוחלט הקיים בידי מנהל הכספים. חופש שאינו נמצא באף סוג אחר של קרן עקב המנדט המגביל את אותן קרנות שונות. ומן הגמישות, היינו צריכים למצוא קרן ארוכת ימים מספיק, וכזו אשר הצליחה להגן במידה קטנה או גדולה על משקיעיה. אחרי מעבר מהיר על אוסף הקרנות הגעתי למסקנה שהקרן שננתח יחד תהיה "יצירה גמישה" כי היא עונה על עיקר הדרישות האלו. הבה נתחיל:

הנה פרטיה העיקריים של הקרן:



הקרן הגמישה הזו מגיעה מבית איילון כאשר מנהל ההשקעות הוא חברת יצירה, וכאמור, ישנו חופש פעולה מלא אצל החבר"ה של יצירה לנהל את התיק. הקרן בת 3 שנים בדיוק, כאשר נתוניה הבסיסיים טובים למדי: דמי הניהול נמוכים יחסית לסוג זה של קרנות כאשר 1.45% הוא מתחת לאמצע הדרך של כל הקרנות. כמו כן, עבור אלמנט התנודתיות, הקרן הזו מציגה סטייה של 1.93%. אבסולוטית זה די גבוה אבל כאשר מדברים על חשיפה אפשרית של עד 120% לסקטור המנייתי, אין זה גבוה בקנה מידה יחסי. 

עד תחילת מרץ, וזה כולל חלק גדול מן הירידות בחו"ל ובארץ, נתוני התשואה היו חיוביים עם תשואה דו-ספרתית לשנה, שנתיים, ושלוש שנים אחורה. אבל, גורם אחד שהשפיע עליי לכתוב על הקרן הזו היא תיק הקרן. לפחות זה אשר הוצג אחרון בדיווח התקופתי. בתיק אנו מוצאים 91.6% מניות, ו-95.69% חשיפה למט"ח, עם 28.65% אג"ח בדירוג בינוני. ומן הנתונים האלו אנו מסיקים מיד שמנהלי הכספים בקרן הזו שמים את יהבם על חו"ל ולא על השוק המקומי. 

לכן, כאשר אנו משווים את ביצועי הקרן אנו צריכים לעשות זאת מול השוק בחו"ל, ובמיוחד האמריקאי. אגב, מי שנכנס לפרטים של התיק בהחלט רואה את החשיפה העצומה שיש כאן לאותו שוק אמריקאי, דרך קרנות סל ודרך מניות ספציפיות. 

ביצועי הקרן:



כהמשך טבעי לנאמר בפסקה הקודמת, הנה לפניכם הגרף המעניין של ביצועי הקרן מול המדד הרלוונטי לה, דהיינו מדד המניות האמריקאי העיקרי. וכאשר רואים את שני הגרפים יחד, זה ברקע של מדד המניות אס-אנד-פי 500, וזה קדימה של הקרן עד ה-05-03, אנו רואים שיש בהחלט שינוי פאזה משמעותי לטובת הקרן. 

נקודת הייחוס העיקרית הינה התחתית של סוף 2018: במדד, זוהי הרמה סביב 2300 כאשר התחתית בקרן עמדה על קצת מתחת ל-100. ובזמן יצירת הגרפים האלו, אנו רואים כמה המרחק מן התחתית הזו בקרן גדול מן המרחק שעל המדד לבצע כלפי מטה כדי להגיע לתחתית של 2018 אצלו. חייבים שוב להדגיש: הסיבה היחידה של ההפרש הזה נמצאת בבחירה של הנכסים הספציפיים מצד מנהלי הכספים של יצירה. אחרת, ובמידה והיינו מסתכלים על קרן מחכה של אותו מדד אמריקאי, המרחקים היו זהים. 



השאלה, השנייה עבור כל קרן היא לא רק איך היא עשתה מול נכס בסיס המהווה נקודת ייחוס חשובה, אלא ביחס לקרנות הדומות לה. והגרף לעיל עונה על השאלה הזו. אם הירידות הקשות היו בעיקר בחו"ל אנו נצפה מן הקרן הזו להגיב בירידות חדות יותר מאשר קרנות גמישות המחלקות חלק מן הנכסים שלהן בארץ. וזה בדיוק מה שאנו רואים. 

שלושת הקרנות המוצגות היו מן ה"טובות" בתגובה שלהן לירידות. אבל כפי שיצירה הצליחה להיות טובה מאוד בעליה (בצמוד לקרן של מור), כאשר החלה התקופה הפחות טובה ראינו אותה יורדת מהר יותר משלושתן. יש לומר מיד שאם המגמה הזו תימשך, דהיינו ששוקי חו"ל יחטפו יותר מאשר כאן, הקרן של יצירה תמשיך לסבול יותר כנראה אבל, מה שניסיתי להראות כאן הוא שהניהול כאן עוזר בהאטה של אפקט המגמה השלילית. 

איך כל זה מתכנס לכיוון של גיוסי כספים?



גלגל שלישי של כל ניתוח קרן הוא ניתוח הגיוסים והפדיונות בקרן. והתמונה של אספקט זה דווקא מעוררת עניין. שימו לב שעד ינואר השנה, הקרן לא רק שמרה על איזון צר בין יציאות וכניסות של כספים אלא שבחודש הראשון של השנה היא דווקא גייסה כספים. כמו כן, מאז נובמבר 2019 אנו רואים התייצבות בערך נכסי הקרן סביב 10-12 מיליוני השקלים, כאשר התייצבות זו בוודאי נובעת לא רק מן המחירים של נכסי הקרן אלא מן השינוי הפסיכולוגי שקרה כלפי הקרן עצמה. 

ברור שנתונים אלו אינם משקפים את מה שאירוע מאז החלו הירידות הגדולות האחרונות ממש, ואני מתאר לעצמי שהקרן סבלה מיציאת כספים עקב ההיסטריה הכללית האחרונה. אבל, החודש האחרון המוצג בהחלט מהווה חידוש אמון קטן כלפי הקרן אשר יכול להיות סנונית של כוונה טובה כאשר השווקים יתחילו לבנות בסיס חיובי ולעלות שוב. 

ניתן להגיע לקרן עצמה עם הלינק הבא: https://www.funder.co.il/fund/5124268


x